Kesäloma paras loma

On top of Stone Mountain, Atlanta, Georgia

Alla Stone Mountain, Atlantan oma Uluru. Takana Atlantan parin eri keskustan skylinet.

Pääsin kuin pääsinkin lopulta Iiron luokse Atlantaan kahden jälkeen juhannusaaton ja -päivän välisenä yönä, joten kaikki hyvin loppu hyvin. Seuraa kuvantäytteinen yhteenveto kolmesta lomaviikosta. Rentouttavan kahdenkeskeisen juhannusviikonlopun jälkeen lähdimme nimittäin ajamaan kohti etelää.

Magic Kingdom, Orlando, Florida

Tuhkimon linna!

At Epcot Center

Epcotin pallo vasemmalla, meksikolainen temppeli oikealla, ja rinnassa sadevesiläikkä, joka tuli, kun pingottelin kameraa märän kiviaidan päälle sopivaan kulmaan

Orlandossa vietimme neljä Disneyn täytteistä päivää: tulopäivänä reilu kaksi tuntia, seuraavana päivänä 14 tunnin huvipuistorepeämä, sitä seuraavana päivänä 11 tuntia ja vielä viimeisenä päivänä 7 tuntia ennen rannalle lähtöä. Puolustukseksemme voisin sanoa, että meillä oli lapsia mukana, mutta todellisuudessa me hengasimme puistoissa senkin ajan, kun sukulaislapset vanhempineen rentoutuivat hotellin uima-altaalla ja päiväunilla.

at Hollywood Studios

Kävimme myös New Yorkissa! Vai spottaatko, missä Hollywood Studiosin kulissit loppuvat ja maalattu korttelitausta alkaa?

At Cocoa Beach

Iiron siskonperhettä rentoutuu Cocoa Beachilla

Jotteivat Floridan puistonähtävyydet jäisi pelkkään Disneyyn, rantalomakohde oli valittu strategisesti Cape Canaveralin välittömästä läheisyydestä. Niille, jotka eivät koskaan ole tunnistaneet itsessään pientä insinööriä tai astronauttia: taikasanat ovat Kennedy Space Center.

Saturn V rocket engines

Saturn V -rakettimoottori, jonka toisessa päässä Apollo-astronautit singottiin avaruuteen

International Space Station

Avaruusapinat kansainvälisellä avaruusasemalla

Beach Baseball

Siniseen hetkeen kuuluu olennaisena osana pari erää rantapesistä, jossa New England Patriots hävisi Boston Bruinsille ja allekirjoittanut koki yläasteen pesistraumoista ylitsepääsemisen hetkiä

Palasimme Floridasta juuri ajoissa juhlimaan itsenäisyyspäivää kauniissa säässä altaalla grillaten… eli miettien, mitä tehdä, kun ukkosmyrskyt ja tulvavaroitukset vyöryivät Georgian yli ja ilotulituksia oli peruttu jo edellisenä päivänä. Meidän lisäksemme joku muukin oli keksinyt vaihtaa illan ulko-ohjelmanumerot sisätiloissa tapahtuvaksi energianpurkajaishetkeksi.

Roller Skating

Akuankkarullaluistimissa stopparipala on luistimen edessä. Pystyssä pysymisen taito löytyi nopeasti, mutta jarrutuksen kanssa oli vielä tunnin jälkeen niin ja näin.

Happy 4th of July!

Jotkut saattoivat ratketa Walmartin käytävillä tyrkyllä olleisiin krääsä- ja cupcake-rivistöihin

Playing with Glowsticks

Myös glowstickejä sai isänmaallisissa väreissä

Seuraavana päivänä porukka hajaantui ja jäimme kahdestaan Iiron kanssa pitämään sadetta. Ahkerasti kyttäämällä saimme ulkoiltua viikonlopun aikana peräti kerran, mutta loppuajan vietimme kotona ja siinä sivussa päädyimme vuokraamaan Apollo 13:n Amazon Video -palvelusta. Elokuva on yhä aivan huippu, ja vuokrauspalveluakin voimme suositella hieman kalliimman puoleisena mutta älyttömän kätevänä.

Tram Park at Log Cabin Drive

Nopealla ulkoilulla Viningsissa katsomassa, missä Atlanta-Marietta-lähiöratikan kiskot ja pysäkit joskus taannoin menivät. Ratikka lakkautettiin täällä 1950-luvulla turhana.

Sitten minun olikin jo aika lähteä jatkamaan lomaa Suomeen. Tällä kertaa lennot osuivat melkein nappiin: tuli spurtattua aika vauhdilla Schipholin lentokentän päästä päähän, kun alunperin näyttötaulut sanoivat, etten ehtisi jatkolennolle, mutta minä päätin että höpönlöpön, kyllä ehdin! Laukut sen sijaan eivät ehtineet, ja niistä katoamisilmoitusta tehdessä piti jonkin aikaa selittää, että Suomi-Atlanta-Suomi-lentolipuistani ja suomentaidoistani huolimatta asun ihan oikeasti Luxemburgissa ja olen ihan yhtä hammasharjaton ja vaihtovaatteeton kuin kuka tahansa laukkunsa hukannut turisti. Tai melkein, löysin minä lopulta vanhempien kellarista laatikon, joka sisälsi viime matkalta pesuun jääneitä vaatteita.

Aino the Cat

Vanhempien luota löytyi myös pari lutuista kissaa, joista tämä kehräsi koskettaessa.

Frontyard BBQ

Suomessa säät olivat Atlantaa paremmat ja pääsin kuin pääsinkin pihalle grillaamaan

Grilled mushrooms with bacon

Family Portrait

Vakava perhepotretti ei nyt onnistunut. Tarkoista kuvista tämä on ainuita, jossa jollakulla ei ole kieli ulkona tai silmät kierossa.

Hedgehog in our Yard

Grilli-iltaamme liittyi koko illan ajaksi pihaa ympäri rapisteleva vieras… tai voiko sitä vieraaksi kutsua, kun se asuu pihan nurkassa olevassa lehtikasassa?

Hedgehog

Pihasiili, jolle ei tarjottu sen kovasti nuuskimia pekoniin käärittyjä sieniä, koska sen toivottiin keskittyvän pihan etanoihin

Kaupungissa vietetyn tärkeiden-ihmisten-treffauspäivän jälkeen siirryin mökkimaisemiin. Viidestä Suomessa vietetystä yöstäni nukuin kolme mökillä, mikä oli ihan parasta.

Dinner at the Cottage

Anna at the Cottage

Anna oli saapunut maahan samana aamuna Australiasta. Kun minäkin olin vielä aamuherätyksistä ja jetlagista aika töttöröö, niin taisimme olla juuri sopivan raukeaa seuraa toisillemme.

Sunset at the Cottage

At the Cottage

Meri!

Lake Päijänne

Järvi!

Dinner outside

Kaverit!

Walking the Cat

Kissojakin olivat mukana nauttimassa Suomen kesästä

Sunnuntaina sitten paluu Suomeen.

Bus in Finland

Bussi jälkimmäistä mökkiä lähellä sijaitsevasta kyläkeskuksesta lähti klo 9.45 sunnuntaiaamuna

Train to Tampere

Sen jälkeen Lahdessa siirtyminen junaan, Riihimäellä junanvaihto…

Tampere Center

…Tampereella puolen tunnin tauko, jonka aikana tarjosin jätskit niille ystävällisille sieluille eli Tampereen reissunsa sopivasti ajoittaneille ystävilleni, jotka toivat minulle samalla tulosteen boarding passista. Vasta mökillä nimittäin selvisi, että Ryanair laskuttaa boardingpassin tulostamisesta 70 euroa.

Frankfurtissa ehdin bussiin, joka oli juuri lähdössä, ja olin kotona Luxemburgissa jo seitsemältä illalla. Huoahdus. Nyt en kyllä vähään aikaan poistu kotoolta!, totesin… ja jatkoin miettimällä, mitä seuraavana päivänä alkavalle työmatkalle pitäisi pakata mukaan.

Kirjoittajasta

Jenni

Jenni muutti ulkomaille kesällä 2012 ja on siitä lähtien ihmetellyt maailman menoa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Blogissa tutustutaan nähtävyyksiin, kulttuureihin ja ihmisiin sekä eletään ulkosuomalaisen arkea, yleensä pilke silmäkulmassa. Erityisenä kiinnostuksenkohteena patikointipolut kauniin luonnon keskellä ja maailmanperintökohteet missä vaan. Nykyinen asuinpaikka Boulder, Colorado, USA.

2 kommenttia postaukseen “Kesäloma paras loma”

1. Huhhuh, olipas kiireinen loma! Mutta, tuommoisina minäkin muistan omat suomilomani, kun olen ulkomailla töissä.

1. Paljon tuli nähtyä ja koettua, mutta oli tuossa sentään pari päivää rantalöhöilyä, pari viikonloppua Iiron kanssa loikoilua ja pari päivää mökkirentoilua. Muuten saattaisin nyt olla väsyneempi kuin lomalle lähtiessäni. ;)