Kuinka lentää Atlantin ylitse businessluokassa 73 dollarilla?

Lyhyt vastaus on, että maksamalla siihen päälle vinon pinon lentomaileja. Pidempi vastaus alla, höystettynä kuvilla toissaöiseltä paluulennoltani Coloradosta Luxemburgiin.

Deltan businessluokassa penkin vieressä on kunnolla yksityisyyttä sekä tilaa laskea tavaroitaan.

Säädöt penkille: vasemmalla ristiseläntuen säätö, toinen oikealta taas tekee penkistä sängyn.

Kanta-asiakasohjelmilla on eroja
Jos aikoo lentää enemmän, kannattaa ennen kanta-asiakasohjelmaan liittymistä perehtyä niiden eroihin – niitä nimittäin riittää! Taannoin aloittaessani Atlantin ylitse lentelyn totesin, että parhaimmat yhteydet Atlantaan aikataulujen ja hinnan puolesta löytyivät KLM:llä tai Deltalla, jotka sattumalta olivat samaa allianssia, joten lentomailit pystyi keräämään kumman vaan yhtiön kanta-asiakasohjelmaan. Iso ero näissä oli, että Deltan lennoista sai aina lentomaileja vähintään oikeasti lennettyjen mailien verran, kun taas KLM:llä saattoi saada vain neljäsosan matkan pituudesta, jos lentää halvemmilla lipuilla – eli juuri niillä, mitä minä normaalisti yritän etsiä. Palkintotaulukot ovat silti suunnilleen samat, eli Deltalla palkintoihin oikeuttavan määrin maileja sai kerättyä jopa neljä kertaa nopeammin, ja bonuksena Deltan mailit eivät koskaan vanhene.

Businessmatkustajat pääsevät koneeseen ensimmäisenä. Koska ison matkustajakoneen boardaamiseen menee yli puoli tuntia, busineksessä olijat voivat nauttia sen ajan Jacquartin shamppanjaa.

Valita aina, kun siihen on syytä
Lento oli myöhässä. Valitin Deltalle, sain 10 000 lentomailia hyvitykseksi. Toisella lennolla elokuvakaukosäätimessäni ei toiminut yksi nappi, minkä takia en päässyt navigoimaan kuin vain joka kolmannen elokuvan kohdalle. Löysin silti laajasta valikoimasta leffoja katsottavaksi matkan ajaksi, mutta lennon lopuksi lentoemäntä kuulutti, että niiden ”lukuisten matkustajien”, joilla oli ongelmia elokuvien kanssa, kannattaa ottaa yhteyttä Deltan asiakaspalveluun. Tein kuten käskettiin, ja sain yllätyksekseni siitäkin 10 000 lentomailia hyvitykseksi. Atlantin ylittävät businessluokan lennot maksoivat muuten 100 000 lentomailia, eli valituksilla on väliä.

Turistiluokassa jaettavien rimpulakuulokkeiden sijaan businessluokassa saa kunnon vastamelukuulokkeet. Peitto ja tyynyt ovat Westin-hotelliketjun brändäämämät ja olivat nekin vähän mukavampia.

Paikalta löytyi kuulokkeiden ja peittojen lisäksi toilettipakkaus, josta käytin silmäsuojaa ja huulirasvaa sekä vedin jalkaan sukat, jotka jalassa kelpasi tassutella vessaan, koska niissä oli pohjassa sellaiset liukastumisenestonypylät. (Jalassa totta kai nukkumiseen soveltuvat lökäpöksyt.)

Hanki maileja muualtakin kuin lennoista
Jos et lennä oikeasti todella paljon, mutta tavoitteena on silti joku kalliimmista lentopalkinnoista, kannattaa tsekata, mitä muita tapoja saada maileja on lentämisen lisäksi. Itse olen hankkinut maileja mm. syömällä lentoyhtiön kanssa yhteistyötä tekevissä ravintoloissa, joissa olisin syönyt muutenkin, mutta joista saa maileja, kun kertoo olevansa lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmassa. Toinen yleinen on autonvuokraus, kolmas lentoyhtiön brändätty luottokortti. Kalliimmat businessluokan lentopalkinnot ovat muuten matkustusmukavuutensa lisäksi käteviä siksi, että niitä on yleensä runsaammin saatavilla kuin halvempia economyluokan palkintoja, mikä auttaa, jos ei ole varaamassa palkintoa vuotta etukäteen.

Lennon aluksi matkustajille jaettiin menut: snäkkinä jättikatkarapuja, alkuruokana tomaattikeittoa sekä (hieman omituisesti) keräkaalia (siis sellaisenaan, en tajunnut), pääruokana paria eri vaihtoehtoa, jälkkäriksi juustoja, hedelmiä ja makeaa, sekä aamupalaksi vielä vanilla french toast. Ajattelin alunperin nukkua aamiaisen ohitse, mutta vanilla french toast kuulosti sen verran hyvältä, että päätin herätä siihen – mikä oli kylläkin virhe, sillä ei se lopulta ollut niin hyvää.

Pääruokapasta oli loppu, joten otin pääruoaksi short ribsejä, jotka eivät lopulta olleet kummoisia. Viimeksi, kun lensin busineksessa, tarjolla oli sen sijaan mehevää sisäfilettä.

Palkinnoilla on eroja
Kaikkien lentoyhtiöiden palkintotaulukoista löytyy kannattavampia ja vähemmän kannattavampia tapoja käyttää maileja. Harkitsin tuossa taannoin, että olisin ostanut SASilla yhdensuuntaisen lentopalkinnon Helsingistä Frankfurtiin, 12 000 pistettä plus verot, kunnes huomasin että lennot maksoivat pelkällä rahalla noin 80 euroa. Mieluummin kerään vähän lisää pisteitä ja ostan lentopalkinnon Suomen ja Luxemburgin välille, mikä rahalla ostettuna maksaa edestakaisin noin 300 euroa, koska Luxemburgin kenttä on pieni ja kallis. Deltalla taas jekku liittyy siihen, minkä maan asettaa lähtöpisteeksi: Luxemburg-Yhdysvallat-Luxemburg-lennoissa verot ovat noin 300 dollaria, kun taas Yhdysvallat-Luxemburg-Yhdysvallat-lennoissa ne olivat tuon otsikossa mainitun $73. Tämä johtuu siitä, että KLM:n lentopalkinnoissa ”verot” ovat aina kalliita, eikä Delta halua kilpailla KLM:n kanssa lentopalkinnoilla. Jotta pääsin kiertämään tämän, viime viikon Yhdysvaltojen matkani meno- ja paluumatkat olivat eri lipuilla (toinen palkintolento, toinen halvahko yhteys jota halvensi entisestään aiempien lentojen myöhästymisen takia saatu voucheri), ja ”paluumatkat” kummastakin lipusta käytän sitten seuraavan kerran, kun käyn rapakon tuolla puolen.

Muut matkustajat olivat suurimmaksi osaksi miehiä, ja toisiksi nuorin oli minua noin kymmenen vuotta vanhempi.

Hyödynnä stopover-mahdollisuudet
Näiden palkintolentojeni paluumatkalla en lennä suoraan Luxemburgista Denveriin, vaan minulla on neljän päivän pysähdys New Yorkissa. Osittain tämä on siksi, että lippuja varatessa ei ollut saatavilla lentoja Denveriin saakka saman päivän aikana; osittain koska, noh, New York. Tämä toimii myös toiste päin: olisin voinut ottaa paluulennolle ”stopoverin” Denveriin vaikkapa puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen vielä yksi yhdensuuntainen lento ”lopulliseen päätepisteeseen” vaikkapa Atlantaan tai Kaliforniaan.

Alkudrinkiksi mainostettiin cocktaileja. No, millaisia cocktaileja te kykenette tekemään, rouva lentoemäntä? Oh, almost anything you’d like! Okei, ottaisin margaritan. Umm… that one we only have on domestic flights. Kuvassa siis GT.


Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursdayta, joka on kansainvälinen tempaus, jonka tarkoituksena on koota yhteen Instagramissa olevia matkakuvia ja niihin liittyviä tarinoita. Suomessa sitä vetävät Destination Unknown -blogin Satu, Kaukokaipuun Nella ja Running With Wild Horsesin Veera. Minut löytää Instagrammista nimimerkillä @muorra.


Muistutus: Tätä blogia voi äänestää vielä sunnuntaihin saakka Travel Blog Awardseissa Parhaaksi ulkomailla asumista käsitteleväksi blogiksi. Tällä hetkellä Suurherttuan vieraana on kategoriassaan jaetulla ykkössijalla, joten käythän äänestämässä!
Follow my blog with Bloglovin





26 kommenttia aiheesta “Kuinka lentää Atlantin ylitse businessluokassa 73 dollarilla?”

    1. Siis mikä tää Loki-juttu oikein on, mitä tietyissä nöräpiireissä toistellaan? Katsoin nyt leffan ensimmäistä kertaa päästäkseni jyvälle, ja en päässyt. Olihan se Loki sellainen salaperäinen huokailija alussa, mutta lopussa tuntui, että sillä vaan lähinnä vippasi päästä, kylmä ja laskelmoiva ilkimys. Mietin, olisiko jatko-osa selvittänyt asiaa, mutta jaksoin katsoa sitä tasan 10 minuuttia, kunnes tuntui paremmalta idealta laittaa laput silmille ja penkki sängyksi.

      1. Lyhyt selitys: Se on niiin ihq ja hotti!
        Pitkä selitys: Loki on samanlaisia ”herkkiä” pahiksia joihin fantsua rakastavat fanitytöt helposti lankeavat. Vastaava hahmo on esim Raistlin joka on varmasti tuttu monelle teinixinä fantsua ahmineelle. Skandimyyttien Loki on jo ennen Thor-leffoja ollut jumaluuksista suosituimpia ja näkyy populäärikulttuurissa melko laajalti.
        Leffoissa on taas nappiroolitus ja Hiddleston on varmasti suurin syy miksi Marvel-Loki on niin ihkutettu. Hahmo on internetin vuoksi alkanut elää täysin omaa elämäänsä (Thor/Loki eli Thorki on Thing) ja Hiddles on täydellinen internetajan idoli josta saa helposti hauskoja giffejä kuolaustarkoituksiin. Tumblr tai Feminismin Neljäs aalto kuten siskoni sitä nimitti ja Deviantart eli mestat joissa taiteelliset naiset roikkuvat lisäävät molemmat ristiin tiettyjen hahmojen palvontaa.
        Tästä en tiedä mutta ilmesesti myös Hannibal Lecter, uuden Hannibal-sarjan (missä on Mads Mikkelsen) on tosi monen mielestä hotti ja väärinymmärretty. Tätä en kyllä henkilökohtaisesti tajua. Lokilla sentään on ollut vaikea lapsuus ja rasisti-Asgardilaiset kiusaamassa mutta Hannibal syö silmiä. Yöks.

  1. Aivan huikean hyvä postaus! Kerran päässyt lentämään businessluokassa Finnairilla ja todellakin kova on yritys saada tulevaisuudessa lentää vielä uudelleen. Harmittaa vain Finskillä se pisteiden nopea vanhentuminen. Huomasin vasta että SAS aloitti uudenlaisen bonus-systeemin jossa pääsee nopeammin etenemään. Ajattelin valmistumisen jälkeen myös hommata luottarin joltain allianssilta. Mikäs sulla onkaan?

    1. Mulla oli ennen EuroBonus Diners, joka on kyllä ihan kätevä, jos kerää SAS-pisteitä. Suurin syy mulla sen pitämiseen oli kuitenkin, että sillä pääsi ilmaiseksi Diners-loungeihin, ja koska tämä etu loppuu tämän kuun lopussa, peruutin sen nyt, etten maksaisi vuosimaksua turhasta. Lisäksi Diners kelpasi tosi huonosti täällä Keski-Euroopassa, joten aika vähän sillä tuli mitään maksettua.

      Nykyään käytän suomalaisista korteista Amexia, josta saa siirrettyä pisteitä useamman eri yhtiön kanta-asiakasohjelmaan tarpeesta riippuen. Tämän lisäksi käytössä on pari amerikkalaista luottokorttia, joissa on kovemman luottokorttien välisen kilpailun takia paremmat edut, mutta niitä saadakseen tarvitsee mm. amerikkalaista luottohistoriaa.

  2. Ooh… mäkin keräilen muuten Deltan ja KLM:n maileja, koska lennän sattumoisin usein Alaska Airlinesilla ja ne palkitsee mut niin hyvin. Aiemmin keräsin nimenomaan EuroBonuksia SASilta, mutta sitten ne lakkautti lennot Seattleen ja samalla myös yhteistyön Alaskanin kanssa. Parhaimmillaan pääsen maileja käyttämällä Seattlesta Alaskaan 5 dollarilla kun normaalisti lento saattaa maksaa $600! Eli kannattaa suosia suosikkeja ja yhteistyökumppaneita… :)

    Mielenkiintoinen postaus!

    1. Voin kuvitella, että juurikin tollaset vähän pidemmät välit on huippuhyviä mailienkäyttämiskohteita! Jonkin verran kavereita on käynyt SASin pisteillä Huippuvuorilla, koska sinne pääsee Suomesta samalla pistemäärällä kuin muuallekin Pohjoismaihin, mutta rahalla lippujen hinnat onkin sitten ihan eri luokkaa.

  3. Olipas mielenkiintoinen postaus! Tykkään hirveästi lukea näistä lentomaileista ja bisnesluokan matkustamisesta, ehkä siksi kun se on itselle niin vierasta :D

    1. Kiitti palautteesta! Lentomaileista en rupea hirveästi täällä kirjoittelemaan, koska siitä aiheesta löytyy niin paljon spesialistiblogeja, mutta ylipäätään lentomatkustamisesta tullee juttua jatkossakin. :)

      1. Hei tosi mielenkiintoinen postaus! Mä oon miettinyt lähiaikoina paljon just näitä lentomailijuttuja, tällä hetkellä kuulun vaan Norwegianin johonkin ohjelmaan millä olen aina välillä muutaman euron säästänyt per lento. Oisko sulla vinkata jotain blogeja jotka kirjoittaisi muuhun kuin amerikkalaisiin bonusohjelmiin liittyen? Mulla ei nimittäin tule sinne päin lenneltyä, ainakin tällä hetkellä suunta nimenomaan Eurooppa/Aasia/Oseania.

        1. Sillähän ei ole niin paljoa väliä, missä päin lentää, jos vaan lentoyhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Olen kerännyt KLM:n lennoista paljon enemmän pisteitä Deltan kautta kuin mitä olisin saanut, jos olisin kuulunut KLM:n kanta-asiakasohjelmaan, ja Deltalta olisi saanut myös Euroopan sisäisiä palkintolentoja. Kannattaa siis ensin miettiä, millä allianssilla aikoo lentää, ja sen jälkeen tutkailla, mihin allianssin sisäisistä lentoyhtiöistä kannattaa kerätä pisteet.

          Blogeista mun on paha vinkata, koska suurin osa tietämistäni blogeista kirjoittaa aika USA-keskeisesti. Suomessa kai tunnetuin on Pistepirkko, jota kannattanee seurata, jos siellä asuu, mutta itse en sattuneesta syystä ole lueskellut kuin erittäin satunnaisesti. :)

  4. Hyvä postaus. GT, mustat vaatteet ja käteinen raha ei mene ikinä pois muodista. :)

    1. Kahdesta ensimmäisestä samaa mieltä, mutta viimeisestä olen nykyään löytänyt paikkoja, joissa on ollut pakko maksaa kortilla. Sen sijaan Luxemburgissa käteinen on yhä kingi, ja viimeksi eilen olin katsomassa lätkää baarissa, jossa ei kelvannut mikään kortti.

  5. Tosi mielenkiintoinen postaus, lentoyhtiöiden ja -allianssien bonusohjelmat ovat kyllä aikamoinen suo… Nyt tänne Uuteen-Seelantiin alkoi aivan uuden yhtiön pisteiden keräys, Emirates oli uusi tuttavuus ja sillä lentäisin mielelläni uudestaankin. Lennot business-luokassa olisivat kyllä aika unelma, varsinkin pitkillä lennoilla. Nyt kun reissaamme muksujen kanssa olemme kyllä usein saaneet tilavammat paikat näillä pitkillä lennoilla ainakin, vaikka eihän ne ”ihan” business-luokan veroisia olekaan :)

    1. Joo, olen huomannut että perheitä yleensä sijoitetaan vähän tilavimmille paikoille koneen etuosaan pitkillä lennoilla. Siinä sitten onkin valitsemista, haluanko itse vähän enemmän tilaa ja potentiaalisesti ilmavaivaisen vauvan viereen yölennolle, vai valitsenko suosiolla istumapaikan alueelta, jossa perheitä harvemmin on. ;) (Ja siis tässä ei mitään syyllistämistä itkeviä lapsia kohtaan. Hyvä, että lapset eivät estä matkustamista!)

  6. Todella mielenkiintoinen postaus, näistä bonusohjelmista riittäisi juttua pidemmäkisin aikaa:) Vaihdoin juuri Finnairin korttini BA:n vastaavaan jolla on himpun verran paremmat edut, ja tuo KLM:n kortti on myös lompakossa. Muutaman kerran olen jäänyt Amsterdamiin jumiin ja KLM on tarjonnut hyvitykseksi pisteitä – tosin 250e käteinen on yleensä voittanut. Delta on testaamatta vielä tosin!

    1. Mä otin kerran KLM:lta 800 euron lentovoucherin sen sijaan, että olisin ottanut 600 euroa käteistä (mannertenvälisellä lennolla jäin nalkkiin Amsterdamiin…), kun tiesin kuitenkin varailevani useita lentolippuja vuoden sisään. Oli virhe, koska tuo voucheri sitten kelpasikin vain Air Francen nettikaupassa, jossa ei ollut niitä kaikkein halvimpia lentoja, joita löytyi muilta hakukoneilta tai jopa KLM:n kaupasta… Kantsii siis todellakin harkita tarkkaan, ennen kuin ottaa lentoyhtiöiden tarjoamia pisteitä tai vouchereita käteisen sijaan!

  7. Hieno postaus! Minä olen vielä aika onneton pisteiden kerääjä, tosin AA:lla kun olen useimmiten lentänyt, niin tokihan sieltä on pärähtänyt enemmän ja vähemmän Finnairin pisteitä. Joistakin reissuista ihmeen paljon ja toisista vähemmän. KLM:llä ja Deltalla en ole koskaan lentänyt, pitäisi kyllä joskus kokeilla!

    1. Se, miten paljon saa pisteitä, riippuu useimmilla lentoyhtöillä lippuluokasta, ja se taas saattaa virheiden takia olla korkeampi kuin mitä oikeasti. Joihinkin halpoihin lippuhin minulla oli jostain syystä merkattu korkein lippuluokka, ja niistä sitten tuli pisteet kaksinkertaisina… En valittanut. :)

  8. Pitää tietysti katsoa näitä muitakin businessluokan postauksia läpi, joten kiitos tästäkin :). Itsekin olen viime aikoina perehtynyt jonkin verran noihin lentomailien keräämiseen, mikä ei loppujen lopuksi ole hirveän yksinkertaista, jos haluaa tehdä sen kunnolla x).

    Mikä on muuten paras businessluokka, jossa olet lentänyt? Tarkoitan lentoyhtiötä ja mahdollisesti konettakin :). Niissä nimittäin tuntuu olevan aika kovia eroja.

    1. En ole lentänyt kovinkaan laajasti eri bisnesluokissa, mannertenvälisillä vain Deltalla ja sitten nyt kerran US Airwaysilla. Niissä Delta oli parempi, ja penkkikin tuntui olevan parempi vaikka aika samalta näyttivät. Deltalla penkki nimittäin meni aivan saumattomaksi sängyksi, mutta US Airwaysillä jäi vähän epätasaisuutta.

      Lyhyemmillä matkoilla amerikkalaisten lentoyhtiöiden bisnes hakkaa mennentullen eurooppalaiset, paitsi Deltan alle 3h lennot, joissa on kyllä se leveä pehmeä penkki, mutta vähän rassaa, että ruoaksi on tarjolla vain sipsejä ja pähkinöitä, eikä rahallakaan saa mitään parempaa. Välillä nimittäin on tullut mentyä noille lennoille ilman, että on ehtinyt syödä ensin, eikä ole kivaa täyttää kurnivaa vatsaa pähkinöillä.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

CommentLuv badge