Hopeakomeetan pyöräreitti

Suomessa olin tottunut siihen, että pyöräily on tapa liikkua paikasta toiseen: töihin, keskustaan kahville tai kaverin luokse kylään. Täällä pyöräilijä liikenteessä on harvinainen näky, ja syystäkin. Itse pyöräilen aina (laittomasti) jalkakäytävällä, jos sellainen sattuu olemaan tarjolla, sillä jalankulkijoita on ihan yhtä vähän kuin pyöräilijöitä, ja nelikaistaiselle tielle autojen sekaan tunkeminen olisi aika huimapäistä. Valitettavasti jalkakäytäviäkään ei ole kaikkialla, ja ne alkavat ja loppuvat miten sattuvat.

Silver Comet Trail west of Floyd Road

Silver Comet Trail

Pyöräily täällä on lähestulkoon yksinomaan liikunta- tai urheilumuoto. Pyörät lastataan takakonttiin tai auton katolle ja ajetaan erikseen pyöräilyä ja lenkkeilyä varten rakennetun trailin varrelle parkkiin. Siitä sitten lenkille – ja näillä traileilla tosiaan kelpaa vetää lenkkiä, sillä trailit ovat leveitä, hyvässä kunnossa ja opastein ja levähdyspaikoin varustettuja.

Silver Comet Trail west of Floyd Road

Wildhorse Creek Trail

Piirikunnan paras kevyen liikenteen väylä on Silver Comet Trail, joka jatkuu Etelä-Cobbista parin muun piirikunnan kautta aina Alabaman rajalle saakka, josta lähteen toinen väylä. Kyseessä on Yhdysvaltojen pisin yhtäjaksoinen asfaltoitu kevyen liikenteen väylä, yhteensä yli 100 mailia, ja se on rakennettu suurimmaksi osaksi vanhan junaradan uomaan. Vielä vuonna 1969 matkustajajunat kulkivat reittiä, jota nyt käyttävät lenkkeilijät ja pyöräilijät himopinkojista retkeilijöihin ja tavallisiin tallustajiin.

Meiltä Silver Comet Trailin sivuhaaran Wildhorse Creek Trailin päätepisteeseen on vajaan puolen tunnin ajomatka, joten pyörästä pyörät irti ja osina takakonttiin, ja perillä 34 kilometrin lenkki rauhallisella väylällä aurinkoisessa verrattain viileässä hellesäässä suurimmaksi osaksi metsän siimeksessä. Vähän siinä autossa istuessa tulee ironinen fiilis, kun ajaa autolla monta mailia päästäkseen pyöräilemään.

Persikkaosavaltio

Peach orchard

Persikkapuita kukassa

Jokaisella Yhdysvaltain osavaltiolla on oma lempinimensä, ja Georgialla se on Peach State, persikkaosavaltio. Ei ihme, sillä persikoita on täällä kaikkialla: kadunnimissä, rekisterikilvissä, kylteissä ja toki valtavina pinoina hedelmätiskeillä. Paikalliset persikat ovat isoja, tuoreita ja maukkaita.

A Peachy Roadside Stop

Yritin viime viikolla tehdä ruoaksi reseptiä, mikä olisi vaatinut purkitettuja aprikooseja. Eihän niitä tietenkään löytynyt, kun persikka vei puolet säilykehedelmähyllyn tilasta, joten tuli sävellettyä alla olevan mukaisesti. Samalla uuninlämmityksellä kypsyi vihreä parsa.

Persikkaa kanalla ja salsalla

1 dl persikkahilloa (käytin itse fruit spreadia, paksua hilloa, johon ei oltu lisätty sokeria)
3 rkl limemehua
2 rkl Hoisin-kastiketta
1 rkl raastettua inkivääriä
ripaus cayennepippuria
4 kananrintaa
600g säilykepersikoita
3 pihvitomaattia
1/2 punasipuli

1. Sekoita persikkahillo, limemehu, Hoisin-kastike, inkivääri ja cayennepippuri marinadiksi. Lisää kanat ja marinoi jääkaapissa puoli tuntia.

2. Lämmitä uuni 175 asteeseen ja paista kanoja n. 45 minuuttia, kunnes kypsiä.

3. Leikkaa säilykepersikat ja pihvitomaatit sopivan kokoisiksi paloiksi ja kuutioi punasipuli. Yhdistä salsaksi ja tarjoa kanojen kanssa.

Kennesawn keskusta ja museo

The Southern Museum

Sunnuntaina kävimme kotikaupunkimme Kennesawn omassa museossa, The Southern Museumissa. Nimestään huolimatta museo ei ole haukannut liian suurta palaa, vaan näyttely on jaettu kolmeen erilliseen osaan.

The Southern Museum

Ensin kerrotaan sisällissodasta ja näytetään paljon etelävaltioiden vanhoja lippuja, aseita ja kaikenlaista sälää.

Glover Machine Works

Museon keskivaiheille on rakennettu rekonstruktio Glover Machine Worksin tehtaasta, joka on alueella taannoin sijainnut tunnettu veturitehdas. Tehdas toimitti aikoinaan vetureita niinkin kauas kuin Venäjälle… tosin tilaus tehtiin kaksi kuukautta ennen tsaarivallan sortumista, ja kesti monta vuotta, ennen kuin kommunistit saivat maksettua tilauksen. Vetureiden nimiksi tuli luonnollisesti Kommunist ja Internationalist.

The General

Lopulta kerrottiin eräästä tietystä veturista, jonka pohjoisen puolen joukot ovelasti melkein onnistuivat ryöstämään Kennesawsta sisällissodan aikaan. Paikallinen konduktööri oli kuitenkin sen verran kiinnostunut junansa kohtalosta, että lähti ajamaan junaa takaa toisella junalla, ja vain vähän ennen rintamalinjoja juna saatiin takaisin. Tapahtumaketju tunnetaan nimellä The Great Locomotive Chase, ja siitä on myöhemmin tehty useampi elokuva.

Mommy & Me

Museolla on luonnollisesti kaikenlaista lapsille suunnattua tekemistä, vaikka itse näyttely ei ollutkaan niin iskevän oloinen. Mainonnassa suomalaiseen silmään pistää, että isät on suljettu täysin ulkopuolelle. Oletuksena on, että alle kouluikäiset lapset liikkuvat äidin helmoissa.

Museokaupassa taas pisti silmään etelävaltioiden sotalipun ylpeä heiluttelu. Kaupasta olisi saanut ostaa mm. sydänkorvakorut, joissa oli etelävaltioiden lippu, tai bumper stickerin näyttämään, kummalla puolella sisällissotasympatiat ovat. Katselimme hetken mukia, jossa oli esitelty ylpeänä etelävaltioiden sotajohtoa – ”Our Generals” – mutta jätimme senkin kauppaan, koska etelävaltioiden sotalippu omassa mielessä yhdistyy niin vahvasti rotusortoon ja muuhun epäilyttävään.

Kennesaw Main street

Museo sijaitsee aivan Kennesawn keskustassa, siis vanhassa keskustassa, mailien päässä uusista asuinalueista, jollaisella mekin asumme. Me emme itseasiassa edes asu virallisesti Kennesawssa vaan, kuten enemmistö piirikuntalaisista, olemme osa ”unincorporated areaa”, joka sattuu olemaan Kennesawn postinumeroalueella. Keskustassa on tasan yksi yhtenäinen kaupunkikortteli, jossa rakennuksen reuna on kadun varressa ja ikkunashoppailu on mahdollista. Tässäkin korttelissa puolet liiketiloista on tyhjillään, ja jäljelle jääneessä osassa on tällaista:

Best Little Warhouse

White History Year

White History Year on alunperin The Onionin satiiria, mutta en oikeasti ole varma, oliko se tässä tapauksessa tarkoitettu satiiriksi… Kaupan edessä oli sen verran saman tyylisiä kylttejä, etten uskaltanut mennä sisään ottamaan selvää. Ilmeisesti kyltin alapuolisesta tarrasta päätellen kauppiaat ovat Etelä-Amerikasta.

TJ Bryan's

Kennesawn keskustan ainoa kahvila, joka ei ollut seurakuntatalon yhteydessä.

Pumpkin Patch

Kauppa, joka oli erikoistunut kurpitsa- ja syksyaiheisiin koristeisiin

Kennesaw Historical Center

Kennesaw Historical Centeriä

Radan toisella puolella sijaitsi Historical Center, joka koostui lähestulkoon pelkästään omakotitaloista. Osassa taloista oli joku yritys, osassa asui perhe – ja puolet oli tyhjillään tai myynnissä. Todennäköisesti alue on täysin turvallinen, mutta silti tyhjillään olevat ränsistyneet omakotitalot loivat tarpeeksi ”shady neighborhoodin” auraa, etten välttämättä itse haluaisi muuttaa tuonne.

Single Houses with businesses

Yritykset mainostivat omakotitaloissa olevia liiketilojaan isoin kyltein

Eclectic Living

Mahdollisesti sekavin ja samalla söpöin sisustuskauppa ikinä

Vaikka oli aurinkoinen sunnuntai-iltapäivä, olimme melkein ainoat kävelijät koko keskustassa. Iiro ei nähnyt ketään koko aikana, mutta minä onnistuin spottamaan erään lenkkeilevän koiranulkoiluttajan katoamassa kulman taakse.

Viikonloppu pilvessä Mustan kiven vuorella

Camping Ground

Telttapaikka, jossa puiston puolesta keppi, jonka nokkaan voi ripustaa joko lyhdyn (minun ideani) tai roskat (puiston idea, jotta pesukarhut eivät levittele niitä ympäriinsä)

Lauantaiaamuna kömmimme ulos kosteasta teltasta vielä kosteampaan ulkoilmaan. Olimme saapuneet Black Rock Mountain State Parkiin myöhään edellisenä iltana ja pystyttäneet leirin pimeässä ennalta varatulle leirintäpaikalle. Pian leirin pystyttämisen jälkeen ukkonen iski päälle, taivas räjähti ja kaatosade kasteli meidät, kaikki ulos jättämämme tavarat ja ison osan teltassa olevista tavaroistamme – tässä vaiheessa oli hyvä huomata, että osa teltan saumoista vuoti. Grillipaikalla ritilää ei voinut säätää alemmas ja se oli selvästi suunniteltu polttopuille, joten hiilemme eivät aivan riittäneet luomaan tarvittavaa kuumuutta. Jätimme pihvimme grilliin siihen asti, kunnes sade sammutti hiilloksen täysin, mutta ihme kyllä pihvi ehti juuri ja juuri kypsyä. Söimme sisällä teltassa ja paneuduimme nukkumaan kosteille alusille aivan liian kovalle sepelin peittämälle maalle.

Rainy Day

Kuulostaa itseasiassa pahemmalta kuin mitä tilanne oikeasti oli. Suomessa ne pari kertaa, kun olen nukkunut vuotavassa teltassa sateella, olen tärissyt horkassa läpi yön makuupussin kostuttua. Täällä nukuin puoliksi ulkona makuupussista, ja sade sentään hiljensi heinäsirkat, jotka olivat pitäneet alkuillasta mieletöntä meteliä.

Inside a Cloud

Polku telttapaikalta parkkipaikalle peittyi pian herättyämme pilveen

Black Rock Mountain State Park on Georgian osavaltion korkein osavaltionpuisto Appalakeilla lähellä Pohjois-Carolinan rajaa. Puisto oli mainittu pari viikkoa sitten lehdessä paikkana, jossa ensimmäistä kertaa mitatussa historiassa lämpötila oli kohonnut alkukesästä yli 90 fahrenheit-asteen (n. 32C) – siis täydellinen lomakohde niille, joita Georgian kuuma kesä rassaa. Varasimme puistosta ”walk-in campsiten”, jonka käveltävyys tarkoitti, että autolta piti kävellä teltalle 10-50 metriä, vastakohtana niille telttapaikoille, jossa telttapaikka sisälsi parkkipaikan. Puistossa saa yöpyä vain määrätyillä telttapaikoilla, joista pari backcountry-paikkaa on oikeasti metsän keskellä. Meidän alkeellisella vaellusvarustelutasollamme walk-in campsite yhdistettynä päiväreppukävelyihin tuntui oikealta valinnalta.

Snail

Aamulla lähtiessämme liikkeelle tarkistimme sääennusteen ja totesimme, että uusia ukkosmyräköitä on tiedossa iltapäivästä, joten vaihdoimme pidemmät vaellussuunnitelmamme 3,5 kilometrin Tennessee Rock Trailiin. Koska polun alkuun oli leiripaikalta edestakaisin parin kilometrin matka, totesimme matkan riittäväksi jatkuvassa tihkussa ja lähestulkoon nollanäkyvyydellä. Olimme pilven sisässä.

Cowee Overlook

Pysähdyimme ennen polun alkua Coween näköalapaikalla, jossa hyvällä näkyvyydellä pitäisi olla upeat näkymät Pohjois-Carolinan puolelle. Näkymät olivat kieltämättä huikeat… Juuri ja juuri näki lähimmät puut.

Fallen trees

Metsä oli täynnä kaatuneita puita ilmeisesti osittain viime huhtikuun tornadon jäljiltä. Lyhyempi Ada-Hi Fallsin polku, jonka olimme ajatelleet käydä katsastamassa, oli suljettu tornadotuhojen takia.

Roots

Osittain polun päälle kaatuneen puun juurakko

Tennessee Rock Trail

Välillä meinasi pettää usko, olimmeko yhä polulla, kun aluskasvillisuus oli niin tiheää.

Eastern Continental Divide

Puiston läpi kulkee maanosan valuma-alueiden raja. Teoriassa, jos kuset kyltin vasemmalle puolelle, kusesi päätyy Meksikonlahteen, kun taas oikealla puolella Atlanttiin.

Mountain Dew at Black Rock Mountain

Vuorikastetta vuorella, takana upea näkymä yli Tennesseen.

Black Rock Mountain Summit

Huipulla! (1110m, nousua leirintäalueelta n. 200 metriä)

Tennessee Rock Trail

Ehkä suurin ero Suomen metsiin verrattuna Black Rock Mountainilla oli metsän läpitunkemattomuus. Puut olivat suurimmaksi osaksi lehtipuita, ja aluskasvillisuus oli runsasta. Esimerkiksi alppiruusuja ja saniaisia kasvoi tiuhaan polun varrella – alppiruusuja korkeammalla ja saniaisia vähän matalemmalla. Jossain kohtaa, kun kasvillisuus oli erityisen tiheää ja käsiä piti pitää pään päällä siltä varalta, että joku niistä vyötärölle ulottuvista kasveista olisi myrkkymurattia, Iiro totesi, että täällä voisi hyvinkin kuvata Vietnam-leffojen viidakko-osuuksia.

Stump

Nuorempi puu lienee kasvanut kannon päälle, jonka jälkeen kanto on lahonnut pois alta.

Päästyämme parin tunnin kävelyn jälkeen takaisin leiriin pakkasimme tavarat ajatuksella, että olemme kumpikin kokeneet tarpeeksi märkiä öitä sateisessa metsässä, että leiriydymme mieluusti seuraavaksi illaksi kodin lämpöön. Vielä autoa pakatessamme satoi, mutta Coween näköalapaikan ohi ajaessamme huomasimme hämmästykseksemme, että pilvet olivat vihdoin kaikonneet ja näimme kuin näimmekin vähän kauemmas.

View from Cowee Overlook

Näkymä Smoky Mountainsien suuntaan

Hetken ihmeteltyämme päätimme hieman pohtia säätä ja nauttia lounassalaatit odotellessamme. Kun salaattien jälkeen sää oli yhä aurinkoinen, kävelimme vielä Black Rock -järven ympäri.

Black Rock Lake

Greasy Creek

Järveen laskeva Greasy Creek eli rasvainen puro

Matkalla kotiin juttelimme paikallisesta maataloudesta ja Iiro totesi, että jos matkalle osuu joku kiinnostava maatalousyrittäjä puoteineen, siihen voisi vaikka pysähtyä. Juuri sillä hetkellä ohitimme kyltin: Hillside Orchard Farmsilla persikkajäätelöä viiden mailin päässä! Mietimme hetken, mutta jäätelöä ei tehnyt mieli. Parin mailin päässä oli uusi kyltti: Hillside Orchard Farmsilla kaikenlaisia hyviä hilloja kolmen mailin päässä! Kun kolmas kyltti Tigerin kylän kohdalla kehotti kääntymään oikealle, olimme valmiit taipumaan painostuksen edessä ja päädyimme todella söpöön ja yllättävän isoon maatilamyymälään.

hillokauppa

Myymälästä sai kaikenlaisia hilloja, marinadeja, BBQ-kastikkeita, salsoja, marmeladeja, hyytelöitä, siirappeja, hunajia, ”fruit buttereita”, säilöttyjä juttuja sekä isoja, punaisia pihvitomaatteja puolet halvemmalla kuin mitä Wal-Martissa. Makuina oli marjoja, hedelmiä ja vihanneksia mansikoista jalopenoon ja persikoista hillosipuliin sekä paljon muutakin, mm. itse tehtyä pirtua. Me päädyimme ostamaan lajitelman marinadeja ja salsoja osittain sen ansiosta, että ne olivat maisteltavina. Illalla kotona söimme grillimakkaraa ja persikkasalsaa.

Kuuma päivä Allatoona-järvellä

Lake Allatoona Rush Hour

Lauantaina heräsimme tekstariin: vene vesillä, tulkaa venesatamaan kun ehditte. Edellisenä päivänä oli ollut puhetta Charlesin kanssa veneilystä viikonloppuna, ja kun kerran päivä oli pilvetön ja helteinen, mies oli ryhtynyt tuumasta toimeen. Pikaisen aamiaisen ja kamojen kasailun jälkeen suuntasimme kohti Allatoona-järveä, joka sijaitsee meistä vajaan puolen tunnin ajomatkan pohjoiseen.

Victoria Marina

Venesatama

Charles osti alkukesästä ”pienehkön” moottoriveneen, johon mahtuu kymmenen ihmistä päiväreissuille, mutta josta puuttuu sisätilat. Venepaikka hänellä on venesataman ”kerrostalossa”, josta vene nostetaan tarvittaessa nosturilla järveen. Kun saavuimme paikalle, Charles oli jo toista tuntia pessyt ja puunannut venettä ja oli valmiina lähtöön.

Jenni in the Boat

Lake Houses at Allatoona

Allatoona-järvi on toistakymmentä kilometriä pitkä luikeromainen järvi, oikeastaan leveämpi kohta joessa, joka ei missään kohtaa ole kilometria leveämpi. Järven rannat on rakennettu vain pieneltä osin täyteen lake houseja ja suomalaiseen silmään kummallisia kaksikerroksisia laitureita, sillä osa järvestä sijaitsee osavaltionpuiston mailla. Loppualue on täynnä pieniä poukamia, joihin on hyvä parkkeerata vene ja lähteä uimaan noin 25-asteiseen veteen.

Swimming in Lake Allatoona

Järven rannat ovat kasaantunutta hiekkaa, ja järvi syvenee niin, että parin metrin päässä rannasta ei enää ylety pohjaan, ja kymmenen metrin päässä rannasta on jo 10 metriä syvää. Koska pohja on huonosti pitävää hiekkaa, ankkuriköyden on syytä olla pitkä. Kiviä järvessä ei käytännössä ole, mutta hiekka on välillä kasaantunut särkiksi, ja siitä viestitään järvessä merimerkein.

Lake Mark

…siis tällaisin merimerkein.

Saturday sailing competition

Järvi on riittävän iso lauantaipurjehduskisoille.

Parin tunnin hengailun jälkeen seuraamme liittyi suomalainen tuttavaperhe lapsineen ja lopulta vietimme järvellä viitisen tuntia loikoillen, uiden ja rentoillen.

Reading

Veneen perä oli suunniteltu auringonottoon

Children at the Beach

Lapset rakensivat hiekkakakkuja ja etsivät simpukoita, joita jopa löytyi

Iiro in the Boat

Sekava vaalipäivä

Jos tykkää äänestää, kannattaa olla amerikkalainen. Täällä äänioikeuttaan saa käyttää usein ja paljon, tänäkin vuonna Georgiassa kahdeksan kertaa. Yksi äänestyspäivistä on tänään, ja vaikka keskikesän äänestys on historiallisesti hiljainen ja vähän intohimoja herättävä, tällä kertaa mukana on tärppi, jonka on ennustettu saavan ihmiset liikkeelle: T-SPLOST.

Akronymihirviö tulee sanoista Transportation Special-purpose Local-option Sales Tax. Pähkinänkuoressa ideana on, että liikevaihtoveroa nostettaisiin Atlantan metropolialueen piirikunnissa yhdellä prosenttiyksiköllä, ja tästä kertyneet tulot käytettäisiin liikenneprojekteihin, puolet teiden parantamiseen ja toinen puoli julkiseen liikenteeseen. Syynä tälle on, että Atlantan liikenne on monella mittarilla maan katastrofaalisesti eniten solmussa, ja tämä alkaa jo tuntua riippakivenä kaupungin kilpailukyvyssä. T-SPLOSTin takana on suurin osa yrityksistä, jopa niistä, joiden kuluttajakauppaan vero iskisi, sillä se minkä yritykset häviäisivät verossa, ne toivovat voittavan pidemmällä aikavälillä pienemmillä logistiikkakustannuksilla, kun ruuhkat hellittäisivät ja kuljetukset eivät jäisi pitkin maanteitä.

T-SPLOSTia vastaan käydään kampanjaa laajalla rintamalla, ja yhteen ovat liittyneet niin teekutsuliike, ympäristöjärjestö Sierra Club kuin mustien asiaa ajava NAACP. Teekutsuliikkeen mielestä lakiuudistus laittaisi liikaa rahaa julkiseen liikenteeseen, joka on ihan turhaa koska ”tälläkin hetkellä julkisia käyttää vain 6% ihmisistä työmatkoihinsa, miksi tämä luku nousisi vaikka rahaa laitettaisiin julkisiin enemmän”. Ympäristöjärjestön mielestä taas yleisellä liikevaihtoverolla ei pidä rahoittaa teitä, vaan alhaista bensaveroa pitäisi nostaa ja kattaa tiehankkeet tällä tavoin. NAACPin perusteluista en ole kamalasti ottanut selvää, mutta jossain he sanoivat, että uusi vero olisi rasistinen syistä, joita en ihan käsittänyt. Ja toki yleisesti kaikkia häiritsee se, että tulee uusia veroja, koska monien mielestään korruptoituneiden poliitikkojen pitäisi saada uudistuksia aikaan jo nykyisilläkin veroilla.

Traffic Jam in Atlanta, Georgia

Etukäteen gallupit ennustivat, että on todennäköisempää, että T-SPLOT kaatuu kuin menee läpi, mutta varmuutta asiasta ei ole. Äänestäjillä on vaikea päätös edessä, enkä itsekään tiedä, mitä äänestäisin, jos äänioikeutettu olisin. Toisaalta liikevaihtovero tuntuu omituiselta tavalta rahoittaa liikennettä (mitä tekemistä niillä on keskenään?) ja lista liikenneprojekteista on epämääräinen lehmänkauppakokoelma paikallispoliitikkojen kanssa solmittuja sopimuksia ja sisältää mm. Kennesawn lentokentän lähestymisvalojen uudistuksen, jonka vaikutus ruuhkaongelmaan lienee minimaalinen. Toisaalta tässä on sama tilanne kuin Espoon metrossa: esitetty ratkaisu ei ole optimaalinen, mutta jos sitä ei nyt toteuteta, on todennäköistä, että mitään muutosta ei tapahdu seuraavaan pariin vuosikymmeneen. Joka tapauksessa tuloksen pitäisi selvitä tänä iltana, siispä mielenkiinnolla odottamaan.

Georgia Voter

T-SPLOST ei toki ole ainoa asia, mistä täällä tänään äänestetään. Sen lisäksi on meneillään sekalainen läjä henkilövaaleja niin kansalliseen kongressiin, osavaltion senaattiin, osavaltion kongressiin, piirikunnan valtuustoon, kaupunginvaltuustoon kuin erinäisiin muihinkin pesteihin osavaltion ja piirikunnan eri oikeusasteiden tuomareista kouluvalvojiin. Suurin osa ihmisistä ei vaikuta tietävän näistä paljoakaan ja kiinnostusta on vielä vähemmän, joten suuria muutoksia lienee tiedossa vain niissä äänestyspiireissä, joiden rajoja on rukattu niin, että demokraattiäänestäjiä täynnä olleita piirejä on hajoitettu ja liitetty osaksi republikaanivaltaisia piirejä, jolloin kaikista piireistä tulee valituksi republikaaneja – tapa, joka tunnetaan nimellä gerrymandering. Puoluekantansan rekisteröineiltä äänestäjiltä lisäksi kysytään äänestyksen yhteydessä erinäisiä puoluetta sitomattomia mielipidetiedusteluja mm. siitä, pitäisikö uhkapelit sallia tai abortti kieltää. Sokerina pohjalla meidän piirikunnassamme Cobbissa on sitova kansanäänestys viinanmyynnin sallimisesta myös sunnuntaisin, joka on nyt äänestyksessä toista kertaa, koska viime kerralla äänestysalue oli määritelty väärin ja joku veti äänestystuloksen oikeuteen.

Äänestysprosentti muuten kaksi vuotta sitten saman ajankohdan vaaleissa oli Cobbissa 16%, ja tämä ei ole kaikista äänioikeutetuista vaan vain niistä, jotka ovat vaivautuneet rekisteröitymään äänestäjiksi.

Päivitys 1.8.2012: T-SPLOST kaatui vaaleissa selvin lukemin, mikä on suuri poliittinen tappio Atlantan kaupunginjohtajalle ja Georgian kuvernöörille, jotka yhdessä lakia vankasti ajoivat. Sen sijaan teekutsuliike sai tässä suuren poliittisen voiton ja aamun lehti povasi sen vaikutusvallan kasvua.

Paljon melua tyhjästä Brookhavenissa

Lukiossa teimme teatteriproduktiota Shakespearen Loppiaisaatosta. Luimme tuolloin läpi näytelmän käännöstä Suomeksi, emmekä ymmärtäneet kielestä puoliakaan, joten päädyimme uudelleenkirjoittamaan yli puolet näytelmästä kielellä, jota ymmärtäisimme. Tätä taustaa vasten Shakespearen katsominen englanniksi onkin sarjassa Todella Loistavia Ideoita.

Oglethrope University Hall

Oglethorpe-yliopisto on perustettu jo 1835, mutta rakennukset olivat uusgoottilaista tyyliä 1960-luvulta.

Georgia Shakespeare esiintyy vakituisesti Oglethorpe-yliopistolla Brookhavenissa Atlantasta koilliseen ja sinne mekin suuntasimme seuraamaan Paljon melua tyhjästä. Näyttelijäkaarti oli osaavaa, mutta kiitos 400 vuotta vanhan kielen, ymmärsin ehkä noin puolet repliikeistä. Minulla se riitti mukana pysymiseen, Iiro taas luki väliajalla näytelmän juonitiivistelmän käsiohjelmasta.

Baseball Match

Yliopistokampuskella oli samanaikaisesti käynnissä baseball-ottelu.

Ennen näytelmää olimme käyneet syömässä italialaistyylisessä pizzeriassa, joka sijaitsi läheisessä TownBrookhavenin ”urban villagessa”. Parin hehtaarin alueella oli ristikkäin kaksi bulevardia, joita ympäröivät uudet asuinkerrostalot sekä söpöt kivijalkakaupat ja -ravintolat. Jalkakäytäviin oli panostettu, alue oli käveltävä ja ihmiset istuskelivat terasseilla. Siis juuri sellaista seutua, jota yhteiskuntakriitikko James Howard Kunstler kutsuu termillä ”a place worth caring about” tässä amerikkalaisen kaupunkisuunnittelun ongelmia valaisevassa TED Talkissa:

Alueen ohitse kulki kolme kaistaa suuntaansa autotietä, jonka varrella oli kapea jalkakäytävä, jota pitkin kukaan ei varmasti halua kävellä. Atlantan autokaupunkihelvetissäkin on siis mukavaa kaupunkiarkkitehtuuria – se on vain piilotettu pieniksi kupliksi.

Jokailtainen ukkosemme, jokakesäinen tornadomme

Suomalaisena olen jotenkin tottunut siihen, että luonnonvoimat harvemmin ovat tuhoisia, tai jos ovat, tuhot ovat hidastempoisia: lumi rikkoo painollaan katon tai jäiden lähtö vie kesämökin laiturin mennessään. Kaupungin asukkina harvoissa myrskyissä kaatuvat puutkaan eivät ole paljon ongelmia aiheuttaneet.

Kuvittelin, että täällä olisi vielä vähemmän luonnonvoimien armoilla, kun ei ole sitä jäätä eikä paljon luntakaan, mutta se taisi olla lähinnä tiedon ja mielikuvituksen puutetta minun osaltani.

Tässä menee juuri tornado Atlantan keskustan lävitse maaliskuussa 2008. (Kuva: Shane Durrance)

Tornadoja kulkee Pohjois-Georgian lävitse noin kerran kesässä, ja tämän vuoden maaliskuussa – tornadokauden ulkopuolella! – sellainen meni tuosta interstaten toiselta puolen vajaan kymmenen kilometrin päästä. Paikalliset suomalaiset kertoivat, että he tuolloin valvoivat läpi yön katsoen The Weather Channelia ja tarkkaillen, milloin pitää herättää lapset ja lukittautua ”turvaan” alakerran vessaan patjan alle parin päivän vesivarastojen ja säilykemuonan kera.

IMG_2067

Tornadotuhoja CNN:n edessä vuonna 2008. Itse CNN-rakennuksen tuhoista kuva täällä.

Tornadot tulevat yleensä myöhään illalla, ja jos lähellä liikkuu tornado, paikalliskanavat antavat varoituksia: Smyrnaan 5 minuuttia, Mariettaan 10 minuuttia, Kennesawhan 15 minuuttia… Toisen maailmansodan jälkeen poistettuja pommiuhkavaroitussireeneitä on palautettu toimintaan tornadovaroitussireeneiksi.

Westin-hotellista, jossa olimme syömässä pari viikkoa sitten, tornado vei mukanaan ikkunoita ja petivaatteita.

Meillä ei vielä näy telkkarista kanavia (eikä välttämättä tulekaan näkymään), mutta suomalaiset tuttavat lupasivat varoittaa meitäkin, jos tornado lähestyy. En tosin ole ihan varma, mitä silloin pitäisi tehdä… pakkautua kodinhoitohuoneeseen? Asuntomme ei ole maan tasalla, mutta ehkä tämä kerrostalona on vähän vankempaa tekoa kuin omakotitalot… ehkä.

Viime maaliskuisen tornadon tuhojen korjausta Mariettassa

Vähän vähemmän kuumottava luonnonvoima, johon täällä kesällä törmää, on ukkonen. Täällä on kesäisin 20-40% mahdollisuus, että illalla ukkostaa. Siis joka ikinen ilta, ja nimenomaan ilta, kun töiden jälkeen voisi viettää aikaa uima-altaalla. Joskus ukkonen menee ohitsemme, salamoi vähän horisontissa ja ripottelee puolisen tuntia niin, että ulkona voi silti jatkaa grillaamista. Joskus taas rankkasade vihmoo uima-allasta, salamat räiskyvät ja rätisevät ympärillä, ja kun yrittää lähteä kuntosalilta kotia kohti, taivaalta rupeaa pukkaamaan sateen ja salamoiden lisäksi rakeita. Viime viikolla oli yksi tällainen ilta, ja seuraavana päivänä lehdessä oli juttua, että joku oli kuollut salamaniskuun pitäessään sadetta puun alla.

Rain in our Pool

Viikonlopuksi on taas ennustettu pahoja ukkosmyräköitä yli 50% todennäköisyydellä. Olimme alunperin miettineet viikonlopuksi kaikenlaista ulkoilua, mutta pitää ehkä miettiä uudelleen.

Mukava päivä helvetissä, eli ajokorttiseikkailu jatkuu

Viimeksi, kun kävin Georgia Department of Driver Servicessä hakemassa ajokorttia, prosessi tyssäsi siihen, etten voinut todistaa asuvani osavaltiossa. Todisteeksi ei riittänyt Iirolle kirjoitettu ”Tervetuloa asuntoosi!”-kirje sekä minulle tuohon samaan osoitteeseen tullut lasku, vaan oltaisiin tarvittu joko vuokrasopimus (joka on Iiron työnantajan nimissä), pankkitiliote (jota ei silloin ollut), ”utility bill” eli esim sähkölasku (joka oli Iiron nimissä) tai lähisukulainen, jolla on jo osavaltion ajokortti, ja joka voi todistaa, että minäkin olen sellaiseen oikeutettu. Mikään näistä ei napannut, joten lähdin eläintarhaan loppupäiväksi ja päätin palata sirkukseen myöhemmin.

Tällä välin ajokorttisäädökset ehtivät tiukentua, kun ajokortista tuli ”Secure”. Käytännössä turvallisuus hoidettiin niin, että joko pankkitiliotteen tai sähkölaskun sijaan tarvitset molemmat, koska kaksi dokumenttiahan on vaikeampi väärentää kuin pelkkä yksi. Samalla jonot DDS:ssä räjähtivät käsiin ja paikallislehti täyttyi aiheeseen liittyvästä urputuksesta. Iiro ehti hakea oman ajokorttinsa juuri sopivasti kaksi päivää ennen muutosta, ja hän selvisikin ”vain” 5 tunnin jonotuksella ja säädöllä. Varauduin siis tänään yhden lehden ja kahden kirjan kanssa pitkään istumamaratoniin.

CA DMV 00734

Yllätyksekseni jonot olivat ehtineet tähän mennessä jo hälventyä ja selvisin alussa vain puolen tunnin jonottelulla. Byrokratiaan kuului erittäin yksinkertainen näkötesti (”katso tuonne ja lue tuo alin rivi”) sekä kaksi kirjallista koetta, joissa kummassakin oli 20 kysymystä, joista 5 sai mennä väärin. Ensimmäisessä liikennemerkkejä käsitelleessä kokeessa sain yhden kysymyksen väärin, kun arvelin, että punaisen valon vilkkuessa pitää aina ajaa varovaisesti ja valmistautua pysähtymään. Oikea vastaus olisi ollut, että punaisen valon vilkkuessa tiedät ajavasi moottoritien liityntäkaistaa, ja sinun pitää silloin erityisesti varautua pysähtymään, sillä täällä ruuhka-aikaan liityntäkaistojen päässä on punaiset valot, ja uusia autoja päästetään moottoritielle vain kerran parissa sekunnissa. Toisessa kokeessa sain peräti kolme vastausta väärin, kun arvelin, että kolmion takaa tullessa tai keltaisten liikennevalojen välkkyessä tulee pysähtyä; varovaisesti ajaminen riittää.

Palasin saman mukavahkon vanhemman mieshenkilön luokse, Lynn nimeltään, ja jatkoin smalltalkia hänen naputellessaan tietojani ylös. Kyllä, Suomessakin EU-ajokortin hankkiminen on merkittävästi vaikeampaa kuin täällä, siitä joutuu maksamaan autokoulujen ansiosta yli tonnin ja kyllä, ajokorttini on ihan oikeasti voimassa 2050-luvulle saakka georgialaisen 5 vuoden standardivoimassaolon sijaan. Tässä viimeisessä kohdassa korttini kiersi parilla vieressä istuvalla virkailijalla, jotka kaikki ihmettelivät voimassaoloaikaa vuoron perää. Lopulta Lynn passitti minut jonottamaan itse ajokokeeseen.

Drive Test

Ajokokeeseen jonotettiin autossa, joten mikäs siinä avoauton katto alhaalla auringonpaisteessa mielenkiintoista lehtiartikkelia lukiessa ja välillä autoa eteenpäin siirtäessä. Yllättäen samainen Lynn osui inssiajovuoroon juuri minun kanssani samaan aikaan, ja Lynn totesin nopeasti, että olen todella hyvä kuski ja tämän inssin pitäisi olla minulle lasten leikkiä. Kerroin, että Suomessa pidän itseäni aika huonona kuskina, mutta että täällä olen huomannut, että yllättävän moni ihminen liikenteessä ajaa ihan miten sattuu. Tämä provosoi Lynnin loppuinssin ajaksi kertomaan kauhukokemuksistaan inssissä ja haukkumaan kaikkia niitä ”teinejä”, joita vanhemmat eivät opeta ajamaan ja joiden autonkäsittelytaidot ja liikennesääntöjen osaaminen ovat ihan mitä sattuu. Yhtenä esimerkkinä hän kertoi, että eräs teini oli kääntynyt inssissä punaisissa valoissa vasemmalle, koska ei yksinkertaisesti ollut tiennyt, että punaisissa valoissa vain oikealle kääntyminen on sallittua. Temppuradalla taskuparkkeeratessani hän taas kertoi, että heillä oli ennen radan toisella puolella puulaatikko oransseille liikennetötsille, mutta joku teini oli ajokokeessaan luullut kaasua jarruksi ja kiihdyttänyt radalta suoraan laatikon päälle ja sen takana olevasta metalliaidasta ulos. Päivittelimme myös yhteeen ääneen muiden kuskien kykenemättömyyttä käyttää vilkkua, ja kesken inssin Lynn äityi haukkumaan viereisessä autossa ajavaa kuskia, joka ajoi minne sattui ja puhui samalla puhelimeen. Aina välillä Lynn ihasteli autoani – this convertible is such a toy! – ja lopussa hän pyysi, että nostaisin katon, sillä hänellä itsellään on ollut avoautossa vain mekaaninen katto, ja sähkökatto teki selkeästi vaikutuksen.

Pääsin läpi. Toisin kuin Iiro, en yltänyt ihan täysiin pisteisiin, vaan olin temppuradalla unohtanut pakitellessani käyttää vilkkua, joten loppupistemäärä oli 96/100. Läpi pääsee vielä 75:llä pisteellä. Jos Suomessa olisi samanlainen skaala käytössä, veikkaisin Suomen läpipääsyrajaksi noin 95 pistettä, eli aika höllin perustein täällä osa kuskeista on liikenteessä.

Ajokortin saan käteeni ensi viikolla, sillä Secure-uudistuksen myötä alle kaksi kuukautta maassa asuneiden ulkomaalaisten tiedot tuplatarkistetaan immigrationista. Sarjassa epätoivoisia yrityksiä hillitä laitointa maahanmuuttoa, jolle kyllä oikeasti ei saada mitään tehtyä niin kauan kuin todistukseksi asuinpaikasta riittää lasku internetyhteydestä.

Universaali ilmiö: Tekstiviestipalsta

The Vent

Ah, tekstaripalstat, tuo nykyajan ilmiö. Kun toimittajat eivät jaksa tuottaa sisältöä koko lehden täydeltä, pyydetään kansaa möläyttelemään pieniä juttuja palsta täyteen. AJC:ssa nämä ovat sentään editoidussa muodossa, mutta silti tulee kotoisa Metro-lehti mieleen:

Bath salts, monitors for nursery vans, personal watercraft — by all means, let’s promote ignorance, shirk responsibility, and make another law rather than be conscious. (kertokaa joku jos tajuutte, mihin tässä viitataan?)

I have found that I am less likely to let you merge into traffic if you chose the pumpkins-on-the-ground tag over the more tasteful alternative. (viittaus Georgian persikkateemaiseen rekisterikilpeen, joka on meidänkin autossamme. vaihtoehto olisi ollut rekkari ilman kuvaa.)

We’ve been getting rain at our house the last four nights! It’s wonderful! (jippii!)

Samalta sivulta löytyi pari yllättävää ilmoitusta: näköjään paikalliseen A-oikeusprosessiin kuuluu, että kuulemisesta pitää ilmoittaa julkisesti.

Legal Notices