Sananen itärannikon lumimyrskyistä

Aina, kun Yhdysvalloista kuuluu uutisia lumimyrskyistä, jotkut suomalaiset naureskelevat, että eivät ne raukat pärjää lumen kanssa ja hohhoh mitä pelleilyä. Kyllä, osa ylivarovaisuudesta on hyvinkin huvittavaa, mutta ajattelin nyt avata vähän syitä, miksi Etelä-Yhdysvallat on tällä hetkellä helisemässä: ihmiset hylkäävät autojaan motareille ja kävelevät kilometrien matkan kotiin, melkein miljoona kotitaloutta on ilman sähköjä ja eräskin atlantalainen tuttuni sijoitettiin työpaikan puolesta yöksi keskustahotelliin, koska työntekijä haluttiin varmasti aamuksi töihin, eikä työnantaja uskonut, että tiet suburbiasta olisivat aamulla avoinna.

Helppohan sitä on Suomessa naureskella, kun meillä on esimerkiksi talvirenkaat. Olen kerran ajanut Suomessa kesärenkailla myöhäiskeväisessä lumimyrskyssä, eikä ollut yhtään hauskaa. Suomessa on myös aivan eri tavalla kalustoa teiden auraamiseen kuin vaikkapa Atlantassa, jossa lunta tulee keskimäärin kerran joka toinen talvi. Siis kalustoa ei ole. Nyt teitä on suolattu, mutta voi miettiä, kuinka paljon se auttaa, jos lunta on nytkin raporttien mukaan tullut useampi kymmen senttiä kerralla.

Yhdysvalloissa on käytössä kouluissa snow day -konsepti, jossa koulut voidaan sulkea päiväksi lumen takia ja lapset jäävät kotiin. Tämä ei tarkoita ”ilmaista” vapaapäivää lapsille, vaan snow dayt suoritetaan sitten kesällä koulun loppuessa, joten koulujen loppumispäivää ei tiedetä etukäteen. Suurin syy tälle käsittääkseni on, että koulu on vastuussa koulubussikuljetuksista, eikä haluta ottaa riskiä, että koulubussi kolaroisi huonossa liikennesäässä, mutta muistan myös lapsuudestani yhden snow dayn, jonka syynä oli, että koulusta oli katkennut sähköt viikonlopun aikana ja sisälämpötila oli hädin tuskin kymmenessä asteessa. Niissä perheissä, joissa toinen vanhemmista on kotona, tämä ei aiheuta suurempaa ongelmaa, mutta on niitäkin, joissa lapsille tarvitaan vaihtoehtoinen hoitopaikka, ja tämä sitten tuo osansa yleiseen liikennekaaokseen.

Entäs sitten sille naureskelu, että kun Yhdysvalloissa tulee kylmä, niin ihmiset jäätyvät? Meidän Georgian kotimme etuoven alla oli noin puolen sentin rako, koska lämpimässä osavaltiossa ei yksinkertaisesti ole nähty tarpeelliseksi tiivistää koteja paremmin. Jos ulkona on kylmä, niin aika paljonhan sitä saa lämmittää taloaan (sähköllä tai kaasulla, jokaista huoneistoa yksitellen, siis mikä keskuslämmitys?), jotta sisällä ei tule kylmä. Tai ainakin me saimme lämmittää, sillä suomalaisten sisälämpötilat ovat parin vuoden usean kulttuurin kattavan expat-tutkimukseni perusteella lähes aina korkeammat kuin lämpimämpien valtioiden. (Onko kellään muuten samanlaisia tai poikkeavia havaintoja?) Oman ongelmansa tuovat myös putket, jotka jäätyvät aika paljon helpommin maissa tai osavaltioissa, joissa ne eivät ole kunnolla lämpövillojen välissä seinien sisällä vaan esimerkiksi kulkevat lähellä tai jopa pitkin seinien ulkopintoja.

Voisin vielä mainita tässä, että me emme Suomessa (onneksi) kärsi Atlantassa ajoittain esiintyvästä alijäähtyneestä sateesta, mikä hyydyttäisi hymyn aika monen suomalaisen kasvoilta, mutta lopetan sen sijaan tämän kirjoituksen Hitler-videoon, koska kivempihan se on hymyillä:

Kirjoittajasta

Jenni

Jenni muutti ulkomaille kesällä 2012 ja on siitä lähtien ihmetellyt maailman menoa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Blogissa tutustutaan nähtävyyksiin, kulttuureihin ja ihmisiin sekä eletään ulkosuomalaisen arkea, yleensä pilke silmäkulmassa. Erityisenä kiinnostuksenkohteena patikointipolut kauniin luonnon keskellä ja maailmanperintökohteet missä vaan. Nykyinen asuinpaikka Boulder, Colorado, USA.

15 kommenttia postaukseen “Sananen itärannikon lumimyrskyistä”

  1. Jepjep, täällä pääsin kokemaan millaista on ajaa tiellä, missä voisi liikkua myös luistimilla. Oli aika mielenkiintoista ajaa tuota kotitietä ja toivoa, että a) kukaan ei juuri nyt tulisi vastaan, sillä oli ajettava lähes keskellä tietä ja b) että auto ei lähtisi liukumaan kadun varteen pysäköityjä autoja kohti. Pääteitä oli hoidettu hieman, mutta resursseja pienempien teiden ja katujen hoitoon ei ollut. Kun löytyi jo aiempaa kokemusta siitä, millaista on sulatella autoa alijäähtyneen sateen jälkeen, tungettiin kyllä molemmat autot tuohon meidän nk. kahden auton autotalliin. :D
    Viime joulukuisen talvimyrskyn tuoman sähkökatkon aikaan neljässä tunnissa sisälämpötila laski noin 10F, vaikka koitin yöllä sähkökatkon alkaessa estellä pahimmat vedot ovista ja ikkunoista. Että aika äkkiä talo viileni. Ja nytkin kylmemmän sään aikaan on lämmitys pauhannut aika tiuhaan tahtiin. Seuraavaa kaasulaskua odotellessa…

    1. Huh, miten te sitten saitte ne autot sulamaan? Nähtiin joitain autoja Oklahomassa sentin jääkerroksessa ja mietittiin, että hiustenkuivaajallako noita saisi lämmiteltyä vai miten?

      Iiro juuri kertoili Atlantan tutuiltaan kuulumisia, että ihmisillä oli noita luistinratateitä pitkin kestänyt oikeasti useita tunteja päästä kotiin. Joku oli mailannut yhdeltä aamuyöstä työporukalle mailia, että oli päässyt vihdoin viimein kotiin, ja että I got lucky: my neighbor got home at 3:30am. Seuraavana aamuna, kun joku oli yrittänyt päästä töihin, matka oli katkennut siihen, että päätiet olivat täynnä hylättyjä autoja. Tavallaan hienoa, että ei olla siellä, mutta tavallaan olisihan se kaaos ollut omalla tavallaan hauskaa nähdä.

      1. Kun olin saanut raastettua auton oven auki (lievää väkivaltaa käyttäen), oli auto reilu puoli tuntia siinä pihassa käynnissä, että sain jonkinmoisen erävoiton jäästä. Tai lähinnä auton lasit auki, että saattoi lähteä liikkeelle. Hieman meinasi siinä tulla ikävä lohko- ja sisätilan lämmitintä.

  2. Lol, eristys. Mikä se on? Jos ulkona on +5 niin sisälläkin pitää toki olla :)

  3. Heh, nää Hitler-videot on kyllä niin hauskoja :-D

    Mä ajoin kerran Tukholmassa kesärenkailla n 10 min matkan lumimyrskyssä, matka kseti reilun tunnin, enkä ole koskaan jännittänyt (ja pelännyt) niin paljon ajaessani.

    1. Mä ajoin kyseisessä lumimyrskyssä keskellä yötä Tampereelta Helsinkiin. Meni yli neljä tuntia. Silti vain noin kaksinkertainen ajanlisäys tuohon sun kuusinkertaiseen verrattuna…

  4. Hitler video on hauska – täytyy lähettää työkaverille Atlantaan !
    Kuten Sanna sanoo tuossa, kauhulla odotan seuraavaa kaasulaskua. Tuntuu, että ’kone’ käy koko ajan – täytyy myöntää, että eilinen ilta kului viltin olla TV:tä katsoen.
    Jos sääihmiset tietävät mitään, ensi keskiviikkona pitäisi olla 70F…..sitä odotellessa.

    1. Käsittämättömiä lämpötilavaihteluita tulossa. Täälläkin on tänään suomalainen kesäsää, kun vielä alkuviikosta oli pakkasta.

  5. Minä en osaa nauraa tuolle videolle, koska ymmärrän joka sanan saksaa.

  6. Kiitos tästä kirjoituksesta, pelkkä lukeminen auttoi purkamaan turhautumista suomalaisten, myös ja etenkin Amerikassa asuvien, säälle ja amerikkalaisten reaktioille naureskeluun. Kesärenkaat, diesel-koulubussit joissa on kesärenkaat (olisi kuulemma pidetty tyhjäkäynnissä koko yö täällä, jos olisi pitänyt -25°C aamuna lähteä), heikko talvipukeutumiskulttuuri (ja joillain lapsilla kunnon talvikenkien puute on jopa rahakysymys), voimallisemmat lumimyrskyt ja tuulet jne jne eivät ole kaikkien tajuntaan asti päässeet, kun jatkuvasti verrataan siihen että kyllä me Suomessa vaan mentiin kouluun hiihtäen kesät, talvet, -40°C pakkasessa! Ja anteeksi vaan kuka ikinä olitkaan jonka kommentin näin sanovan, että ”ei todellakaan olisi varaa olla yhtään päivää poissa koulusta” kun menee muutenkin niin huonosti, vedät pohjat näkemissäni kommenteissa, ja vain koska en ehtinyt, jätin kirjoittamatta pistävän kommentin takaisin. (Ja koska olen kiltti kuitenkin.)

    Katos, piti vähän vielä purkaa. ;)

    Meillä päin eli Chicagossa on ihan tavallista laittaa termostaatti 75°F:een (n. 24°C), osittain kompensoimaan vetoisuudesta kylmiä lattioita. Oma 2-kerroksen asunnon termostaatti on 68°F:ssa (20°C) kun ollaan kotona, ja 65°F (18°C) yöt ja 60°F (15°C) päivät kun ollaan pois. Eläköön ohjelmoitava termostaatti! Pitää kyllä olla erityisen kalsean-kylmä päivä, jotta 8 tunnissa lämpötila laskisi sinne 60°F:iin, ja silloin jos laskee, voi myös olla että enemmän menee kaasua uudelleenlämmittämiseen.

    Täällä on myös keskuslämmitys kaikissa vähänkään uudemmissa taloissa. ”Forced air” on eniten näkemäni versio. Silti usein tuntuu, että myös täällä pohjoisemmissa osavaltioissa rakennussuunnittelu on tehty Georgian tai Teksasin oloja ajatellen. Kun parvekkeen liukuoven sisäpuolelle muodostui jäätä Polar Vortexin aikana ja sen kiskot jäätyivät kiinni, tajusin, miksei Suomessa juuri sellaisia liukuovia ulos harrasteta.

    1. Ymmärrän hyvin purkamista. Mua ärsyttää suunnattomasti se, miten jotkut ihmiset kommentoivat ylimielisesti noita lumimyrskyjä sun muita tajuamatta, että tilanne on tosiaan ihan eri paikoissa, joissa kyseisiä säitä ei normaalisti ole. Olisi varmaan Suomikin helisemässä, jos +40 asteen helteet jatkuisivat pari viikkoa putkeen. Atlanta ei ollut, kiitos joka paikassa olevan ilmastoinnin.

      Ohjelmoitava termostaatti voisi olla kyllä ihan kiva. Meillä on nyt Coloradossa vain sellainen vipu, joka toimii noin viiden asteen tarkkuudella. Suomesta tuodut villasukat ovat tulleet tarpeeseen.

      1. Osaan eläytyä ongelmaasi, meillä nimittäin oli just sellainen vipu ennen. Puolitoista vuotta sitten pääsimme mukaan asuntoyhtiön ”energiaohjelmaan” ja asennettiin se, kylppäriin energiansäästölamput – jotka meillä oli jo – ja hanoihin vettä säästävät suuttimet – jotka oli meillä suihkuissa jo. Mutta se termostaatin saaminen oli huippu! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

CommentLuv badge