tgv4-500x500

Luotijunilla Ranskassa

Suuntana Paris!

Viime viikonloppu oli ihana, rento, mahtava, sydämellinen ja monta muuta adjektiivia, ja mitäpä muutakaan se olisi voinut olla, sillä vietin sen Pariisissa parhaassa seurassa, kun kaksi vanhaa ystävää lennähti paikalle Suomesta. Viikonlopusta lisää ensi postauksessa, sillä tässä keskityn kertomaan, miten sinne täältä Luxemburgista pääsee: luotijunalla. TGV eli Train à Grande Vitesse, suomeksi vapaasti käännettynä ”tosi nopea juna”, taittaa matkan noin kahdessa tunnissa, ja samoilla junilla pääsee kiitämään muuallekin Ranskaan.

TGV:n kakkosluokkaa sisältä päin. Ykkösessä penkit ovat vähän leveämmät ja ne saa enemmän takakenoon, joten kun kerran viikonlopun aikaisessa aamujunassa hintaero luokkien välillä oli kymmenen euroa, maksoin summan saadakseni nukuttua paremmin.

TGV-verkko Pohjois-Ranskassa on Pariisi-keskeinen, joten monesti pienemmästä kaupungista toiseen pienempään kaupunkiin joutuu kulkemaan sen kautta. Esimerkiksi Luxemburgista Champagneen olisi kannattanut mennä Pariisin kautta, vaikka Champagnen TGV-asema on Pariisin ja Luxemburgin puolivälissä. Käytin sen sijaan yhdistelmää bussi Ranskaan oikean linjan varrella olevalle TGV-asemalle ja sieltä eteenpäin. Pariisissa vaihtaessa kannattaa huomioida, miltä juna-asemalta junat lähtevät, sillä TGV-junat käyttävät Pariisissa neljää eri juna-asemaa ilmansuunnasta riippuen, eikä mikään näistä ole Gare du Nord, jolle Lontoon EuroStar ja Brysselin-Amsterdamin Thalys saapuvat.

TGV-lippujen hinnat vaihtelevat ostohetkestä riippuen todella paljon. Halvimmillaan Luxemburg-Pariisi-lipun saa 25 eurolla suunta, mutta itse en ole onnistunut vielä kertaakaan löytämään lippua alle 35 eurolla, ja viimeksi maksoin 49 euroa per suunta. Tämä on kuitenkin vielä halpaa verrattuna saman päivän lippuhintoihin, jotka voivat huidella yli sadassa eurossa. Hinnat eivät harvoja poikkeuksia lukuunottamatta laske, joten kannattaa varata lippu mahdollisimman ajoissa. Lipunmyynti aukeaa noin kolme kuukautta ennen, ja esimerkiksi tällä hetkellä on käynnissä lomakauden alennusmyynnit, jotka heinä-elokuussa Ranskaan aikovien kannattaa tsekata. Esim Pariisi-Nizza alk. 25 euroa, Pariisi-Bordeaux alk. 20 euroa, Pariisi-Reims (eli shamppanjapääkaupunki päiväretken päässä Pariisista) alk. 15 euroa.

Luxemburgin junat lähtevät Gare de L’Estiltä, itäiseltä rautatieasemalta, jota vartioi Strasbourgin neito. Asema kun toimii Alsacen Strasbourgiin suuntaavan runkoreitin lähtöpisteenä.

Kaukojunia Luxemburgin lisäksi mm. Nancyyn, Troyesiin ja Strasbourgiin.

Edestakainen junalippu Pariisiin siis pyörii minulla noin satasen paikkeilla, mikä alkaa olla jo melkein lentolipun hinnoissa. Juna on silti täysin selvä valinta, sillä vaikka lento kestää vain 50 minuuttia ja juna noin kaksi tuntia, lentoasemalle pitäisi mennä noin puoli tuntia ennen (siis täällä Luxemburgissa, missä kenttä on minimaalinen; Pariisin päässä sitten se kaksi tuntia…) kun taas juna-asemalla riittää kymmenisen minuuttia jääteen, sämpylän ja matkalukemisen ostoon. Lisäksi juna-asemat sijaitsevat kummassakin päässä keskeisellä paikalla, lentoasemat taas tunnetusti hornantuutissa, ja pelkkä lippu Charles de Gaullen lentokentältä Pariisin keskustaan maksaa edestakaisin noin 25 euroa. Järkiperusteiden lisäksi junaa kohti vetävät tunteet: itse tykkään katsella maisemia enemmän junan kuin lentokoneen kyydistä, junassa ei tarvitse missään vaiheessa sulkea elektronisia laitteita, ja junassa voi tuoda takaisin kotiin sen verran shamppanjaa kuin jaksaa kantaa ilman nesterajoituksia.


Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursdayta, joka on kansainvälinen tempaus, jonka tarkoituksena on koota yhteen Instagramissa olevia matkakuvia ja niihin liittyviä tarinoita. Suomessa sitä vetävät Destination Unknown -blogin Satu, Kaukokaipuun Nella ja Running With Wild Horsesin Veera. Minut löytää Instagramista nimimerkillä @muorra.





20 kommenttia aiheesta “Luotijunilla Ranskassa”

  1. Junalla on ihana matkustaa vaikka TGV:n kyytiin en jostain syystä ole koskaan päätynyt siitäkin huolimatta että olen Pariisissa, Reimsissä ja Lyonissakin asunut! Ja siellä kuvissa taisi vilahtaa se Stonehenge kortinkin tuoja….? ;) Vai arvasinko ihan väärin?

    1. Miten olet voinut välttyä TGV:iltä! Niiiin kätevä tapa nähdä Ranskaa!

      Yksin olin junamatkalla, joten valitettavasti näissä kuvissa ei näy linssin toisella puolen ketään tuttuja. :)

  2. Voi jos minäkin asuisin jossain keski-euroopassa käyttäisin varmasti enemmän juurikin junia kuin lentokoneita, niissäkin on juuri sitä tunnelmaa ja näkee eri tavalla maisemia!
    Täältä Oulusta on turhaa edes katsoa mitään muuta kuin lentoyhteyksiä, sillä 50min lentomatkan sijaan junamatka kestäisi ainakin sen 6 tuntia ja VR:n hinnat ovat kaiken lisäksi korkeat.

    1. Suomessa kyllä maantieteellinen sijainti harmillisesti blokkaa kaikki junailuyritykset Eurooppaan. Minä Suomessa asuessa välillä lensin yhteen paikkaan ja takaisin toisesta ja sitten sen välimatkan menin junalla.

  3. Junissa on tunnelmaa! Mieluummin sillä kuin lentokoneella, varsinkin kun matka on noin lyhyt ja lentokentälle meneminen on asteen vaivalloisempaa. Olen miettinytkin josko sitä joskus kulkisi tuota reittiä jollakin yhdistetyllä Euroopan turneella, olikin kiva lukea aiheesta.

    1. Hei kannattaa ehdottomasti! Minä tietty täällä buffaan Luxemburgia vielä kauniimpana ja ihanampana paikkana kuin Pariisia. ;)

  4. TGV:llä on kyllä huoletonta matkustaa, samoista syistä mäkin suosin Ranskassa junia lentojen sijaan, keskustasta keskustaan ilman mitään turhia odotteluja lentokentällä! Välillä nuo vaihtoyhteydet kyllä ovat aika hassuja, Montpellieristä Marseilleen monesti olisi pitänyt kiertää Lyonin kautta, mikä olisi varmaan tuplannut matkan pituuden kilometreinä… :D Tosin tuosta SNCF:n hinnoittelusta en tykkää, koska aina ei voi tietää kolmea kuukautta etukäteen, milloin matkustaa ja mihin, jotta voisi saada halvat liput. Ja lähempänä lähtöpäivää ostetut liput voi kyllä olla ihan tajuttoman kalliita!

    1. Se onkin niin ärsyttävää, että lähempänä matkustuspäivää niitä järkevähintaisia lippuja ei oikein enää löydy. Tämä sitten johtaa siihen, että suomalaisten kavereiden kanssa treffejä Pariisiin sopiessa minä olen ollut se, joka olen painostanut lyömään päivämäärät lukkoon, koska halvat junaliput menevät aiemmin kuin halvat lentoliput. Harmi, ettei tuolle Pariisi-Lux-välille ole tietääkseni mitään bussiyhteyttä, jota voisi käyttää hitaampana backupina, jos junalippujen hinnat ovat liian korkeita.

  5. Ei ole Euroopassa junan voittanutta tosiaankaan! Vaikka se matka-aika onkin hieman pidempi, mielummin istun junassa paikallani kun säntailen paikasta toiseen lentokentällä ja suoriudun lentokentältä keskustaan sitten jollain konstilla. Eurostarista jäi sen verran hyvät kokemukset että olisi kiva kokeilla junailua ihan niillä ”oikeilla” luotijunilla Ranskassa.

    1. Viimeksi Lontooseen työmatkaillessa sihteeri kysyi, haluanko juna- vai lentoliput, ja minä valitsin silloin junaliput, koska Luxemburgista Lontooseen kestää lentäen tunti, junalla 5-6 tuntia (sis. aseman vaihto Pariisissa). Se alkaa olla jo ero, joka kallistaa valinnan lennon puoleen, etenkin kun lento laskeutuu Citylle ja DLR kulkee.

      Mutta siitä vaan kesämatkaa Eurostar/TGV-yhdistelmällä suunnittelemaan. ;)

  6. Viikonloppu Pariisissa kuulostaa juuri täydelliseltä. Junamatkustus on munkin lemppari, ihan ehdottomasti helppouden ja maisemien ihastelun takia. Parikin kertaa on tullut matkustettua junalla halki Ranskan Pariisiin asti, mutta kyseessä ei tainnut olla TGV sillä ekalla kerralla ainakin meillä oli nukkumavaunut. Jään odottelemaan kuvia Pariisista :)

    1. Yöjunassa on varmaan enemmän tunnelmaa. ;) Se on kyllä melkeinpä paras matkustuksen muoto, jos on oikeasti nukkumavaunut, sillä itse saan junassa nukuttua hyvin ja kun aamulla herää, on jo perillä.

  7. Kuulostaa kyllä kätevälle tuo juna! Oi Pariisi, olen monta vuotta halunnut matkustaa sinne (olen käynyt vain kerran ja sekin teini-ikäisenä), mutta sitten aina joku muu menee edelle. Niin tänäkin kesänä, mutta ehkä tässä vielä joskus pääsen Pariisiinkin :)

    1. Mulla on sama fiilis niin monen paikan kanssa! Jatkuvasti on liikaa paikkoja, jonne tekisi mieli lähteä. :)

  8. Olispa Suomessakin noin hyvät junayhteydet! Siis Lapissa. Tuntuu typerältä asua päätepysäkillä josta ei kovin moneen suuntaan pääse. Kyllä sellainen tgv-reilimatka kelpais joku kesä tehdä. Ja ihania kuvia!

    1. TGV-reilimatka voisi olla vähän hassu tuon ”kaikki reitit vievät Pariisin kautta”-featuren takia, mutta sellaiselle ”kaksi ranskalaista kaupunkia yhdellä iskulla”-meiningille nuo ovat täydellisiä, kun ei tuhraannu kovinkaan montaa tuntia matkustamiseen.

  9. Kätevää! Mielummin minäkin matkustan junalla kuin lentokoneella, jos matka-aika ei ole monen monta tuntia pidempi. Englannin kanaalin alle en kuitenkaan varmaan uskaltaisi junalla mennä…

    1. Kaikkein ahdistavimmalta kuulostavat kuitenkin ne bussit, jotka ajetaan tavarajunan kyytiin Englannin kanaalin alitusta varten. Suljetussa kopissa ilman ilmastointia hrr…



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

CommentLuv badge