Maailman suurin lentoyhtiö lentokoneiden, laskujen ja matkustajien määrällä mitattuna on atlantalainen Delta, ja maailman vilkkain lentokenttä on Atlantan lentokenttä. Deltalla on kentän kupeessa oma museonsa, jonne pääsee normaalisti arkipäivisin toimistoaikaan etukäteisilmoittautumisella, mutta lokakuun alkupuolella oli erikoislauantai, jolloin museolla oli lentoyhtiökrääsäkeräilijöiden kokoontumisajot ja pääsimme vierailulle ilman kummempaa säätöä.
Museon suurin nähtävyys on The Spirit of Delta, yhtiön ensimmäinen Boeing 767-200, johon työntekijät yhdessä keräsivät rahat ja lahjoittivat yhtiölle vuonna 1982. Työntekijät olivat kiitollisia siitä, että yhtiö oli pysynyt kasassa, vaikka lentoliikenteen säännöstely oli lopetettu joitain vuosia aikaisemmin, ja halusivat edesauttaa työpaikkojensa säilymistä vastedeskin yhtiön tappioista huolimatta.
Delta sai vuonna 1982 vähän isomman joululahjan, jonka lahjanaru painoi yli 30 kiloa
Kone on ollut vuodesta 2006 asti museossa, ja nyt sen sisällä oli historianäyttely, jossa oli näytillä mm. kaikki Deltan historian aikana käytössä olleet lentoemäntien uniformut. Kun tiirailin yllä olevia uniformuja, takanani seissyt museo-opas tokaisi, The blue one is really nice, and that’s the one I thought I’d get when I started working, but it’s a summer uniform and I got hired in October, so I had to wear that ugly brown uniform for the first 6 months into my job! Lentoemäntä kertoi olleensa töissä 60-luvulta asti aina vuoteen 2001, jolloin hän jäi eläkkeelle pian WTC-terrori-iskujen jälkeen. Yhtiö oli hänelle sen verran rakas, että eläkepäivinään hän toimii vapaaehtoisena museo-oppaana.
Lisää uniformuja. Vasemmanpuoleinen on lempparini: ihana takki ja hame!
80-luvulla uniformuissa oli aikamoinen Star Trek -fiilis
Miehet olivat kiinnostuneempia ohjaamosta kuin uniformuista
Vuonna 1928 eräs Collett E. Woolman osti hyönteismyrkytysyhtiön, siis sellaisen, joka lentää peltojen yllä ja heittää hyönteismyrkkyjä ilmaan. Woolman ei ollut erityisen kiinnostunut hyönteismyrkyistä vaan muutti yhtiön nimen Huff-Daland Dusterista Deltaksi (viitaten Mississippin suistoalueeseen) ja aloitti liikennelentobisneksen Texasin Dallasista Mississippin Jacksoniin. Matkan varrella viisipaikkaisen matkustajapotkurikoneen piti pysähtyä kaksi kertaa tankkaamaan. Sittemmin bisnekset hieman kasvoivat, ja vuonna 1941 Delta siirsi pääkonttorinsa Atlantaan.
Ensimmäisen Deltan matkustajakoneen kopio
Niin, paikalla oli tosiaan lentoyhtiökrääsän kerääjiä ostamassa ja myymässä omaisuuttaan. Myynnissä oli kaikkea mahdollista postikorteista ykkösluokan astiastosettiin ja turvallisuusohjeistuksista lentokoneen penkkeihin. Minä löysin sieltä kokoelman 60- ja 70-luvun lentoyhtiölogolaukkuja ja päädyin ostamaan Japan Airlinesin olkalaukun, joka mainosti vuoden 1964 Tokion olympialaisia. Tällaista insinöörille sopivaa vintagea.
Kirkkaassa auringonpaisteessa valkoinen laukku ei paljon näy, mutta kyllä, meillä oli hellettä vielä lokakuussa
Tykkäsin myös tuosta keltaisesta univormusta (mallista, väri tosin ei ehkä pukisi minua) , ja ennen kuin ehdin lukea tekstiäsi, luulin tuota kasariasua oikeasti joksikin Star Trek -yhteistyöjutuksi. :D
Muistelen lukeneeni aikaisemminkin, että Atlanta olisi maailman vilkkain lentoasema, ja yhä se tuntuu jotenkin käsittämättömältä. Olisin niin veikannut jotain isoa kenttää Euroopassa tai Aasiassa, tai edes vaikka JFK:tä USA:ssa. Osaatko sanoa, millaisille reiteille se Atlanta osuu tai muuten selittää, miten se on niin vilkas kenttä? T: Nimim. Tiedonjanoinen ;)
Mäkin olen tiedonjanoinen, ja pohdin, onko Delta maailman suurin lentoyhtiö yhteenlaskettuna kumppaninsa KLM:n kanssa vai ihan ilmankin? :) Eurooppa-tukikohtaisena ihmisenä sitä tietty on vähän eri perspektiivikin, vain kerran on Delta ollut lennoissani mukana. Filippiiniläisamerikkalainen kaverini sen sijaan totesi, ettei Filippiineille edes pääse USA:sta oikein muulla kuin Deltalla.
Näillä amerikkalaisilla on aika vapaa tyyli tähän ’maailman suurin’ kategoriaan ja joskus se voi tarkoittaa vain suurin Pohjois-Amerikassa.
Uskon todella, että Atlanta on maailman suurin kenttä laskettuna matkustajien ja nousujen/laskujen määrällä….mutta sellaisena ei-Delta ihmisenä, en ajatellut lentoyhtiön olevan niin suuri?
Monta monta vuotta sitten, kun olin täällä ensimmäistä kertaa ja lensin Chicagoon, tuttavani oli minulle kertonut ’tunnelista’ jossa on paljon erilaisia valoja. Nyt tuntuu ehkä lapselliselta, mutta jos olen Chicagon kentällä, tulee mieleen se ihan eka reissu – nyyh !
Mielenkiintoinen museo! Ja tosi mielenkiintoisia nuo uniformut. Saattaa olla, etta itsellekin oli tarttunut mukaan muutama laukku, riippuen tietenkin hintahaarukasta :)
Delta on maailman suurin mittatuna esim. matkustajamäärillä, lentokoneiden määrällä ja nousujen ja laskujen määrillä:
http://en.wikipedia.org/wiki/World's_largest_airlines
United kiilaa kärkeen, jos katsotaan matkustajakilometreja, mutta siinäkin Delta on kakkonen. Kun tuota ajattelee, tekeehän se järkeä: on aika selvää, että maailman suurin lentoyhtiö on pohjoisamerikkalainen, koska täällä lennetään niin paljon, ja Delta on jenkkiyhtiöistä suurin. KLM ei sisälly näihin lukuihin, koska KLM:n ja Deltan yhteistyö rajoittuu samassa allianssissa olemiseen, mutta tuokin olisi tavallaan ihan mielenkiintoista tietää, mikä allianssi on suurin.
Atlantan vilkkautta selittää se, että se on Yhdysvaltain sisäisessä liikenteessä valtava hubi. Kansainvälisellä puolella lentäessä on oikeastaan aika hiljaista, sillä Atlantan vilkkaus painottuu selvästi sisäiseen liikenteeseen, ja jos lennät Deltalla, todennäköisesti lennät Altantan kautta. Tämän ansiosta aika moni firma, jossa työntekijöiden tarvitsee matkustaa paljon, on sijoittaut itsensä Atlantaan, koska täältä on hyvät yhteydet kaikkialle, minkä seurauksena yhä enemmän porukkaa lentää täältä tai tätä kautta. Lisäksi Atlanta on maailman suurin rahtikenttä, mahdollisesti siksi että myös UPS on paikallinen yritys. :)
Sugar, laukut olivat hintahaarukassa $20-$50, mutta tosi monessa oli tahroja tai eivät muuten olleet hirveän hyvässä kunnossa, joten jonkin verran sai kaivella, että löytyi käyttökelpoinen laukku.