Kaupunkipikavisiitti, osa kaksi

Taannoin Lontoon konferenssista jatkoin suoraan työmatkaa erääseen toiseen kaupunkiin.

Mikä kylä?

Joen varrella…

Ollaanko sitä Saksassa?

Vaiko sittenkin Ranskassa?

Lontoon Heathrowlta lento vei Pariisin Charles de Gaullelle, josta vaihdoin TGV-pikajunaan ja olin parissa tunnissa Strasbourgissa, Alsacen pääkaupungissa aivan Ranskan ja Saksan rajalla. Strasbourgissa näkyy vahvasti sekä ranskalaisen että saksalaisen kulttuurin kädenjälki, ja ranskalainen työkaverini väitti, että paikalliset puhuvat ranskan sijaan omaa alsacen kieltään, jossa kielioppi on ranskasta mutta sanasto vahvasti saksasta. Vertailun vuoksi Luxemburgissa puhuttavan letzen kielioppi on enemmän saksasta päin, mutta kieli vilisee ranskan sanastoa.

Crossing the Rhine between Strasbourg and Kehl

Reinin ylittävä kaksi maata yhdistävä kävelysilta on täynnä pariskuntien rakkauttaan juhlistamaan jättämiä lukkoja

Crossing the Rhine between Strasbourg and Kehl

Minulla oli Strasbourgissa yksi vapaapäivä, jolloin Luxemburgissa asuva kaveri liittyi seuraani. Päivä oli aurinkoinen ja lämmin, yksi toukokuun parhaimmista päivistä, ja hetken siinä ihmeteltyämme päätimme kävellä Saksaan. Strasbourgin keskusta ei ole suoraan Reinin varrella vaan pari kilometria siitä länteen, Ill-joen haarassa. Keskustan ja Reinin väliin jää paljon vanhaa epämääräistä teollisuusaluetta, jota ollaan pikku hiljaa raivaamassa asuinalueeksi nyt, kun tulleista ja rajavalvonnasta on päästy eroon. Kävelysilta vei meidät saksanpuoleiseen Kehliin, mutta teimme pian U-käännöksen kohti Ranskan puolella sijainnutta jäätelökiskaa. Päivä oli siis todella lämmin.

Ice hockey in a Strasbourgish bar

Löysimme Strasbourgista myös irkkubaarin, joka suostui näyttämään Suomi-Ruotsi-jääkiekko-ottelun. Euroviisufinaalin sen sijaan katsoimme hotellihuoneessa pizzojen ja alsacelaisen viinin siivittämänä.

Strasbourg Cathedral

Strasbourgin katedraali, maailman korkein rakennus 1647-1874. Mitä sitä turhaan kahta tornia rakentamaan jos yksikin riittää maailmanennätykseen.

Kävimme tsekkaamassa myös kaupungin toiseksi tunnetuimman maamerkin, katedraalin. Sen tunnistaa erityisesti julkisivusta, joka on vähän toispuoleinen… ilmeisesti osittain siksi, että rahat loppuivat, ja osittain siksi, että katedraalin rakentamisessa kesti niin pitkä aika, että kun päästiin viimein miettimään oikeanpuoleisen tornin toteutusta, katedraalin rakennustyyli oli mennyt jo pois muodista. Hyvä niin, sillä nykyaikaisen tietämyksen perusteella katedraali olisi toisen kellotornin painosta vajonnut suohon, jonka päälle se on rakennettu.

Detail at Strasbourg Cathedral

Strasbourg cathedral

Strasbourg cathedral organs

Bling-bling-urut

Kaupungin tunnetuimmasta maamerkistä, Europarlamentista, en hoksannut ottaa kuvia, vaikka sekin käytiin katsastamassa. Tänne siis mepit kerran kuussa raahaavat Brysselistä kamppeensa, avustajansa ja läjän virkamiehiä, koska joskus taannoin jossain EU-sopimuksessa Strasbourg säädettiin symboliseksi eurooppalaisen yhteistyön pääkaupungiksi. Nykyään kaikki jäsenmaat Ranskaa ja Luxemburgia lukuunottamatta olisivat valmiita lopettamaan logistiikkarumban ja siirtämään parlamentin täysipäiväisesti Brysseliin, mutta muutokseen tarvitaan yksimielinen päätös. Ranskalle ei sovi, koska Strasbourgin hotellit ja ravintolat kärsisivät, ja Luxemburgille ei sovi, koska Luxemburg halua tukea virastojen keskittymistä Brysseliin, sillä siellä on myös paljon EU-insituutioita. Rumba siis jatkukoon, ja kuuleman mukaan istuntoviikoilla Strasburgin baareissa ja yökerhoissa on joka ilta tosi hyvä meno.

European Parliament Strasbourg

Tällainen lasikolossi tämä parlamentti. Istuntosali sijaitsee rakennuksen keskellä näkyvässä pallossa. Kuva: Cédric Puisney

Strasbourg

Petite Francen alue Ill-joen haaraumassa, minulla tuolta kattohuoneisto kiitos

Jenni at Strasbourg's Petite France

Blogaaja vielä muikeana ennen kuin tajuaa kävelylenkin venähtäneen niin, että Suomen esitys Euroviisufinaalissa jäi näkemättä

Länsirintamalla ei mitään uutta

Iiro vietti täällä viime viikon, joten vuokrasimme loppuviikosta auton ja lähdimme kiertelemään lähiseutuja.

Road to Verdun

Tie siitä leveämmästä päästä, kun pyytää GPS:ää laskemaan reitin nopeuden sijasta suoruuden perusteella

Verdun City Gate

Kaupungin portilla liehui maan lipun lisäksi EU:n lippu – yllättävän yleinen tapa täällä päin

Kohteenamme oli Verdun, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunki Pohjois-Ranskan Lorrainessa, lähellä Luxemburgin rajaa. Emme kuitenkaan jääneet Verduniin huomattuamme turisti-infon olevan lounastauolla (kello 12-14:30, no jo on lounastauko!) ja jatkoimme sen sijaan matkaamme rapsipeltojen lomassa.

Road to Verdun

Varasimme Europcarista Audi A1:n, mutta kun ne olivat loppu, antoi vuokraamo tilalle Audi A6:n. Jos tämä tieto kertoo sinulle yhtä paljon kuin minulle viikko sitten, tarkennettakoon, että saimme minikirppuauton sijaan farmarilaivan, jonka ohjauspaneelin nappulamäärä saisi liikennelentokoneen kateelliseksi.

Flags at Fort Douaumont of Verdun

Ranskan ja EU:n lipun lisäksi myös Saksan lippu. Olemme siis perillä!

Karvan verran vajaa 100 vuotta sitten Verdunissa käytiin yksi ensimmäisen maailmansodan verisimmistä taisteluista, jonka jäljet linnoituksineen, juoksuhautoineen, sirpalekuoppineen ja kylänraunioineen ovat yhä nähtävissä vaikuttavan muistomerkkikavalkadin kera. Me aloitimme kierroksemme astumalla sisään Douaumonttiin, Verdunin sotilaslinnakkeista suurimpaan.

Fort Douaumont

Sinne vaan saksalaisten ja ranskalaisten turistien perässä. Lipunmyynti kysyi kansallisuutta tilastojaan varten, ja sivusilmällä stalkkasin, että olimme iltapäivällä päivän ensimmäiset suomalaiset.

Fort Douaumont Sleeping Quarters

Yhdessä noin 160cm leveässä kerrossängyssä nukkui yhteensä kahdeksan miestä

Ranskalaiset aloittivat Douaumontin rakentamisen 1800-luvun loppupuolella rakentamalla valtavan holvikaarilinnoituksen. Parissakymmenessä vuodessa tykit ehtivät kehittyä, joten 1900-luvun alkupuolella bunkkerointia paranneltiin läästimällä pintaan pari metriä sementtiä. Tämäkään ei riittänyt pitämään sodanjohdon uskoa linnoitusten tarpeellisuuteen yllä, joten kun 1915 miehistä oli huutava pula rintamalla, Douaumontin henkilöstö pariakymmentä vanhempaa reserviläistä lukuunottamatta lähetettiin muihin tehtäviin.

Fort Douaumont

Tässä kohtaa saksalaiset näkivät tilaisuutensa tulleen, ja helmikuussa 1916 alle sadan hengen sniikkausryhmä valtasi yön pimeydessä Douaumontin ranskalaisilta. Asemasodaksi jämähtäneessä pattitilanteessa saksalainen lehdistö näki tämän valtavana propagandavoittona. Ranskalaiset menivät shokkiin, ja shokista selvittyään totesivat, että Douaumont oli saatava takaisin hinnalla millä hyvänsä.

fort Douaumont

Alunperin linnakkeessa oli vessoissa väliseinät ja jopa pöntöntapaiset, mutta ne eivät kestäneet taisteluita, joten loppuvuodesta tarpeet tehtiin ämpäreihin

Verduniin lähetettiin satoja tuhansia miehiä. Kaupungin ympäristössä käytiin jatkuvaa taistelua yhteensä kymmenen kuukauden ajan, ja taisteluiden melskeessä tuhoutui vajaa kymmenen kylää. Verduniin johti Ranskan puolelta yksi heppoinen rautatie ja yksi heppoinen hiekkatie, joista ensimmäisestä ovelalla logistiikkasuunnittelulla saatiin irti kaikki tehot ja jälkimmäisen varrelle lähetettiin miehiä lapioimaan tielle lisää soraa kellon ympäri. Verduniin johti solien läpi jatkuva rekka-, auto-, hevoskärry- ja muulijono.

Turret Machinery in Fort Douaumont

Douaumontin päätykkitornin sisällä oleva mekanismi nosti tonneja painavaa tornia ylös alas

Fort Douaumont's Main Turret

Tykkitorni ulkoa päin

Koska Verdun nähtiin pahimpana mahdollisimpana sijoituspaikkana, ranskalaiset kehittivät rotaatiojärjestelmän: yksi joukkue joutui olemaan etulinjassa korkeintaan kolme viikkoa putkeen, jonka jälkeen joukkue lähetettäisiin muualle Ranskaan ja palaisi vasta merkittävästi myöhemmin. Etuajassa pois pääsisi, jos joukkueesta kaatuisi kolmasosa ennen kolmen viikon määräaikaa. Rotaation ansiosta sodan aikana 70% ranskalaissotilaista taisteli jossain vaiheessa Verdunissa. Saksalaisilla ei vastaavaa rotaatiojärjestelmää ollut, ja heille Verduniin joutuminen merkitsi usein kuolemantuomiota.

fort douaumont

Saksalaiset ehtivät pitää Douaumontia vallassaan melkein puoli vuotta, ja näköjään joskus oli myös tylsää

Fort Douaumont

Sotaa käytiin jatkuvasti juoksuhaudoissa Verdunista koilliseen, mutta ranskalaiset eivät unohtaneet Douaumontia missään vaiheessa. Linnakkeen menetettyään he parhaansa mukaan hidastivat saksalaisten etenemistä – missä rytäkässä eräs kapteeni Charles de Gaulle haavoittui ja jäi sotavangiksi – ja lopulta pysäyttivät etenemisen. Kevään mittaan linnaketta moukaroitiin milloin milläkin kymmenien senttien ammuksilla, ja aina välillä joku hyvin tähdätty pommi rysähti linnakkeen katosta läpi. Rytäkässä kuoli melkoinen määrä haavoittuneita, sillä saksalaiset käyttivät Douaumontia kenttäsairaalana. Saksalaisten Douaumontin herruus päättyi lokakuussa 1916, kun Ranskan marokkolaisjoukot valtasivat linnakkeen intensiivisen tykistökeskityksen jälkeen. Tätä ennen linnaketta oli yritetty vallata jo moneen otteeseen, mutta epäonnistuneista hyökkäykistä oli jäänyt käteen vain kymmenisentuhatta ranskalaisruumista.

Fort Douaumont Generator Room

Douaumont oli edistyksellisenä linnakkeena sähköistetty, ja generaattorihuoneessa oli tilaa usealle genikselle. Katosta roikkuvat tippukivet ovat kalkkia, joka yhä tihkuu kivien läpi.

Yksi Douaumontin surullisemmista tragedioista sattui toukokuussa: nälkäiset saksalaissotilaat yrittivät lämmittää ruokaansa liekinheittimistä otetulla polttoaineella, mutta liekinheitinaine osoittautui vähän turhankin tulenaraksi. Murphyn lain hengessä keittiöön oli varastoitu väliaikaisesti tykinammuksia, jotka sitten räjähtivät, ja tulipalossa kuoli vajaa 700 saksalaista, mikä ei Verdunin mittakaavassa kuitenkaan ollut niin erityisen paljon, sillä saman verran sotilaita kuoli taistelukentillä 7 tunnissa.

Fort Douaumont

Kuolleille saksalaisille pystytetty pyhättö

Fort Douaumont in Verdun

Vajaan kahden tunnin maanalaisen kierroksen jälkeen jopa tihkusateinen kolea sää oli Tosi Kiva.

Jännää Verdunissa oli, että opastuksissa ensimmäinen maailmansota kytkettiin vahvasti vuoteen 1870: silloinhan saksalaiset olivat vallanneet Alsacen ja osan Lorrainesta, ja ensimmäisessä maailmansodassa Ranska vain otti takaisin miehitetyt alueensa. Saksalaisilta jos olisi kysynyt, he olisivat saattaneet sanoa jotain 1600-luvusta ja Pyhästä Rooman valtakunnasta, mutta jostakin se ajanlasku kai pitää aina aloittaa. Muuten opastukset olivat kunnioitettavan tasapuolisia ja ylipäätään kunnioittavia, ja empatiaa jaettiin auliisti kaikkiin suuntiin.

verdunjuoksuhauta

Näitä riitti pitkin metsiä

verdunjuoksuhauta2

Juoksuhautojen kannatustolpat olivat rautatangoilla vahvistettua betonia

Kymmenen kuukauden aikana Verdunissa ehdittiin myllätä maasto niin totaalisesti, että sitä kutsuttiin sodan jälkeen nimellä zone rouge, punainen alue, joka oli niin saastunut myrkyistä, ammuksista ja ruumiista, ettei siinä sallittu rakentamista tai pelloksi pistämistä pitkään pitkään aikaan, ja osa zone rouge -rajoituksista on voimassa vielä tänäkin päivänä. Verdunin alueella ajaessa metsissä ei näkynyt tasaista maata, vaan maasto koostui kranaattikuopista kuoppien jälkeen, juoksuhautoja siellä täällä. Verdunin kranaattikuopat tulivat kuuluisaksi jo sodan aikana, sillä taistelukenttä täyttyi vähitellen mutamäärästä, jolle pahimmatkin suomalaisfestarit kalpenevat, ja sotilaita hukkui mutakuoppiin, jotka imivät juoksuhiekan tavoin sisäänsä.

Red is dead

Kuoppaista maastoa Verdunissa. [kuva: Éole Wind]

Verdunin luontoa

Ja mikä se taisteluiden hinta sitten lopulta oli? Jotain ehkä kertoo se, että ranskaksi taistelu tunnetaan nimellä Meuse Mill, lihamylly. Tarkkaa tietoa kuolleiden määrästä ei ole, mutta eri arviot sijoittavat sen johonkin välille 600 000 – 900 000 kuollutta, tasaisesti kumpaakin osapuolta. Moni ruumis jäi taistelun melskeessä tunnistamatta, ja Douaumontin linnakkeen lähelle on rakennettu ossuaario, jonka kellariin on talletettu 130 000 tuntemattoman sotilaan luut.

Douaumont Ossuary

Mahtipontinen ossuaarirakennus

Douaumont Ossuary

Sisällä oli ranskalaissotilaiden nimien lisäksi kuvia heistä, jotka olivat selvinneet Verdunista

Ossuaarin ulkopuolella olevalla sotilashautausmaallakaan ei ihan kaikkia haudattuja tunneta. Tässä haudassa lepää herra Blanchetin lisäksi pari tuntematonta, jotka kuolivat Ranskan puolesta, morts pour La France.

Koko tuntemattoman sotilaan idea sai alkunsa muuten ensimmäisestä maailmansodasta, kun sodan päätyttyä eräs herra Maginot valitsi Verdunin tuhansien tuntemattomien ruumiiden joukosta yhden, joka haudattiin Pariisin Arc de Triomphen alle. Ideana oli, että sadat tuhannet ranskalaisperheet, joiden poikien ja miesten ruumiit olivat teillä tietämättömillä, voisivat haudalla käydessään ajatella, että ehkä heidän rakkaansa lepäsi juuri tässä haudassa. Todellisuudessa lepopaikka saattaa yhä olla Verdunin metsissä, sillä sadan vuoden takaisia jäännöksiä löytyy jatkuvasti lisää.

Douaumont Ossuary Graves in Verdun

Sodassa ranskalaisten puolella taistelleet marokkolaiset, tunisialaiset ynnä muut muslimit olivat saaneet sotilashautausmaalla oman uskontonsa mukaiset hautakivet

Douaumont Ossuary in Verdun

Siis ihanko oikeasti joku maapläntti oli tämän arvoista?

Huh. Ensi kerralla sitten jotain vähän vähemmän masentavaa kerrottavaa.