Mukava päivä helvetissä, eli ajokorttiseikkailu jatkuu

Viimeksi, kun kävin Georgia Department of Driver Servicessä hakemassa ajokorttia, prosessi tyssäsi siihen, etten voinut todistaa asuvani osavaltiossa. Todisteeksi ei riittänyt Iirolle kirjoitettu ”Tervetuloa asuntoosi!”-kirje sekä minulle tuohon samaan osoitteeseen tullut lasku, vaan oltaisiin tarvittu joko vuokrasopimus (joka on Iiron työnantajan nimissä), pankkitiliote (jota ei silloin ollut), ”utility bill” eli esim sähkölasku (joka oli Iiron nimissä) tai lähisukulainen, jolla on jo osavaltion ajokortti, ja joka voi todistaa, että minäkin olen sellaiseen oikeutettu. Mikään näistä ei napannut, joten lähdin eläintarhaan loppupäiväksi ja päätin palata sirkukseen myöhemmin.

Tällä välin ajokorttisäädökset ehtivät tiukentua, kun ajokortista tuli ”Secure”. Käytännössä turvallisuus hoidettiin niin, että joko pankkitiliotteen tai sähkölaskun sijaan tarvitset molemmat, koska kaksi dokumenttiahan on vaikeampi väärentää kuin pelkkä yksi. Samalla jonot DDS:ssä räjähtivät käsiin ja paikallislehti täyttyi aiheeseen liittyvästä urputuksesta. Iiro ehti hakea oman ajokorttinsa juuri sopivasti kaksi päivää ennen muutosta, ja hän selvisikin ”vain” 5 tunnin jonotuksella ja säädöllä. Varauduin siis tänään yhden lehden ja kahden kirjan kanssa pitkään istumamaratoniin.

CA DMV 00734

Yllätyksekseni jonot olivat ehtineet tähän mennessä jo hälventyä ja selvisin alussa vain puolen tunnin jonottelulla. Byrokratiaan kuului erittäin yksinkertainen näkötesti (”katso tuonne ja lue tuo alin rivi”) sekä kaksi kirjallista koetta, joissa kummassakin oli 20 kysymystä, joista 5 sai mennä väärin. Ensimmäisessä liikennemerkkejä käsitelleessä kokeessa sain yhden kysymyksen väärin, kun arvelin, että punaisen valon vilkkuessa pitää aina ajaa varovaisesti ja valmistautua pysähtymään. Oikea vastaus olisi ollut, että punaisen valon vilkkuessa tiedät ajavasi moottoritien liityntäkaistaa, ja sinun pitää silloin erityisesti varautua pysähtymään, sillä täällä ruuhka-aikaan liityntäkaistojen päässä on punaiset valot, ja uusia autoja päästetään moottoritielle vain kerran parissa sekunnissa. Toisessa kokeessa sain peräti kolme vastausta väärin, kun arvelin, että kolmion takaa tullessa tai keltaisten liikennevalojen välkkyessä tulee pysähtyä; varovaisesti ajaminen riittää.

Palasin saman mukavahkon vanhemman mieshenkilön luokse, Lynn nimeltään, ja jatkoin smalltalkia hänen naputellessaan tietojani ylös. Kyllä, Suomessakin EU-ajokortin hankkiminen on merkittävästi vaikeampaa kuin täällä, siitä joutuu maksamaan autokoulujen ansiosta yli tonnin ja kyllä, ajokorttini on ihan oikeasti voimassa 2050-luvulle saakka georgialaisen 5 vuoden standardivoimassaolon sijaan. Tässä viimeisessä kohdassa korttini kiersi parilla vieressä istuvalla virkailijalla, jotka kaikki ihmettelivät voimassaoloaikaa vuoron perää. Lopulta Lynn passitti minut jonottamaan itse ajokokeeseen.

Drive Test

Ajokokeeseen jonotettiin autossa, joten mikäs siinä avoauton katto alhaalla auringonpaisteessa mielenkiintoista lehtiartikkelia lukiessa ja välillä autoa eteenpäin siirtäessä. Yllättäen samainen Lynn osui inssiajovuoroon juuri minun kanssani samaan aikaan, ja Lynn totesin nopeasti, että olen todella hyvä kuski ja tämän inssin pitäisi olla minulle lasten leikkiä. Kerroin, että Suomessa pidän itseäni aika huonona kuskina, mutta että täällä olen huomannut, että yllättävän moni ihminen liikenteessä ajaa ihan miten sattuu. Tämä provosoi Lynnin loppuinssin ajaksi kertomaan kauhukokemuksistaan inssissä ja haukkumaan kaikkia niitä ”teinejä”, joita vanhemmat eivät opeta ajamaan ja joiden autonkäsittelytaidot ja liikennesääntöjen osaaminen ovat ihan mitä sattuu. Yhtenä esimerkkinä hän kertoi, että eräs teini oli kääntynyt inssissä punaisissa valoissa vasemmalle, koska ei yksinkertaisesti ollut tiennyt, että punaisissa valoissa vain oikealle kääntyminen on sallittua. Temppuradalla taskuparkkeeratessani hän taas kertoi, että heillä oli ennen radan toisella puolella puulaatikko oransseille liikennetötsille, mutta joku teini oli ajokokeessaan luullut kaasua jarruksi ja kiihdyttänyt radalta suoraan laatikon päälle ja sen takana olevasta metalliaidasta ulos. Päivittelimme myös yhteeen ääneen muiden kuskien kykenemättömyyttä käyttää vilkkua, ja kesken inssin Lynn äityi haukkumaan viereisessä autossa ajavaa kuskia, joka ajoi minne sattui ja puhui samalla puhelimeen. Aina välillä Lynn ihasteli autoani – this convertible is such a toy! – ja lopussa hän pyysi, että nostaisin katon, sillä hänellä itsellään on ollut avoautossa vain mekaaninen katto, ja sähkökatto teki selkeästi vaikutuksen.

Pääsin läpi. Toisin kuin Iiro, en yltänyt ihan täysiin pisteisiin, vaan olin temppuradalla unohtanut pakitellessani käyttää vilkkua, joten loppupistemäärä oli 96/100. Läpi pääsee vielä 75:llä pisteellä. Jos Suomessa olisi samanlainen skaala käytössä, veikkaisin Suomen läpipääsyrajaksi noin 95 pistettä, eli aika höllin perustein täällä osa kuskeista on liikenteessä.

Ajokortin saan käteeni ensi viikolla, sillä Secure-uudistuksen myötä alle kaksi kuukautta maassa asuneiden ulkomaalaisten tiedot tuplatarkistetaan immigrationista. Sarjassa epätoivoisia yrityksiä hillitä laitointa maahanmuuttoa, jolle kyllä oikeasti ei saada mitään tehtyä niin kauan kuin todistukseksi asuinpaikasta riittää lasku internetyhteydestä.

Kirjoittajasta

Jenni

Jenni muutti ulkomaille kesällä 2012 ja on siitä lähtien ihmetellyt maailman menoa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Blogissa tutustutaan nähtävyyksiin, kulttuureihin ja ihmisiin sekä eletään ulkosuomalaisen arkea, yleensä pilke silmäkulmassa. Erityisenä kiinnostuksenkohteena patikointipolut kauniin luonnon keskellä ja maailmanperintökohteet missä vaan. Nykyinen asuinpaikka Boulder, Colorado, USA.

7 kommenttia postaukseen “Mukava päivä helvetissä, eli ajokorttiseikkailu jatkuu”

  1. Tuntuu muuten olevan eroja ihan jo meidänkin osavaltioiden systeemissä. Me tarvittiin ajokorttiin paikallinen sotu, mutta muistaakseni sinne ei tarvinnut sähkölaskuja kannella. Jonnekin muualle kyllä on kannettu.

    Mun miehelle sattui ihan järkky simputtaja inssiajattajaksi (itse sain herttaisen vanhemman naisen, joka jutteli mukavia ja raapusti lopuksi paperiin, että ”Good job” :)). Mieheni sai virheen mm. siitä, että laittoi vilkun liian aikaisin päälle. Eikä siinä edes ollut mitään harhaanjohtavaa toista risteystä edessä tms. vaan ihan vain suora tie ja sen päässä käännyttiin. Se onkin täällä kauhea ongelma, jos joku laittaa vilkun liian aikaisin päälle, verrattuna siihen, miten paikalliset ei viitsi käyttää vilkkua lainkaan. Satuimme näkemään, kun samainen simputtaja lähti tauolle sieltä toimistolta ja ainakaan parissa ekassa risteyksessä se ei itsekään vaivautunut vilkkuja käyttämään… Saatiin kuitenkin kortit kumpainenkin, minä ja tuo huonompi kuski ;D.

  2. Onnittelut ajokortista!

    Toi sähkö- ym laskulla todistaminen on kyllä niin hankalaa, ja todella outoa. Englannissa oli sama juttu, ja kun asuin sairaalan asuntolassa oli mun hankala vuokrata telkkari (!), kun ei mulla mitään laskuja ollut…

  3. Onneksi olkoon ajokortin johdosta! :) Onpa kyllä eroja osavaltioden välillä, minun suomalaista ajokorttia ei katsottu edes päin. Teoriakokeissa muistaakseni 40 ja 20 kysymystä ja max 3 sai olla väärin. Kirje pankista ei kelvannut todisteeksi asumisesta edes kirjastokorttia varten.

  4. Onnea ajokortin johdosta ! Tuntuu, että näistä säännöistä riittää aina oppimista ja kun hetken luulee, että tajuaa ne, niin sitten taas säännöt muuttuvat. Meillä meni Green card:t umpeen keväällä ja nykyisin NC:ssä se tarkoittaa myös sitä, että ajokortti meni vanhaksi samana päivänä. Green card:a uudistaessa saa ensin väliaikaisen jatko kortin – koska uusi virallinen tulee postissa. Joo arvasitte oikein, uusi ajokortti on taas voimassa yhtä kauan kuin väliaikainen Green Card. Sitten kun saamme taas uuden Green Cardin, täytyy taas hakea uusi ajokortti (ja uusi kirjallinen koe). Meillä tämä tarkoittaa ajokortin uusimista ja testejä kaksi kertaa kuuden kuukauden sisällä ! Ja ne DMV:t ei todella ole niitä nopeimpia paikkoja vierailla….

  5. Kiitos vaan kaikille onnitteluista! Osavaltioiden välillä selkeästi löytyy eroja… Täälläkin tarvitsi sotua, mutta siitä olinkin jo tietoinen joten se löytyi. Sen sijaan nuo todistelut asuinpaikasta tulivat ensimmäisellä kerralla vähän puun takaa – ja toistuvat kaikkialla, mukaanlukien siellä kirjastossa! Olenkin oppinut, että minun nimissäni tulevat nettiliittymälaskut ovat todellakin säilyttämisen arvoisia, niillä sain kirjastokortinkin.

    Leena, minullakin ajokortti vanhenee jo vuoden sisään, mutta Lynn kovasti oli sitä mieltä, että sen uusiminen ei täällä ole mikään ongelma, ja ennen tätä Secure-ID-hässäkkää ajokortin uusijat saattoivat selvitä yhteensä 5-10 minuutin jonottamisella ja asioimisella. Uusia testejä ei siis sentään tarvitse, jos vaan ikinä on ne Georgiassa suorittanut, vaan pelkkä rahan tiskiin lyöminen riittää, tai ainakin totisesti toivon että näin on… Kuulostaa todella rasittavalta tuo, että te joudutte käymään uusissa kokeissa tuota varten!

  6. Mielenkiintoista lukea kuinka periaatteessa samoissa jutuissa voi olla useita eroja. Illinoississa saatiin 90 päivää ajaa EU-ajokortilla, joten hirvittävää kiirettä kortin hankkimiselle ei ollut. Meillä osavaltion ajokortit on voimassa 5 vuotta ja sen sai käteensä heti, kun läpäisi kaikki kokeet. Ja dokumentteja piti olla sitä ja tätä, mm. residenssin todistamiseksi 2 kpl. Ja meillä jopa dokumenttien välillä oli eroa, kun täysin sama dokumentti auton vakuutuksesta kävi mun miehellä, mutta mulla se ei sitten käynytkään….

    1. Täällä EU-ajokortilla saa ajaa jopa vuoden, mutta olen hankkinut (ja nyt taas uusinut) paikallisen ajokortin, koska se helpottaa muuten elämää, koska joissain paikoissa Government issued ID on pakollinen ja toisissa EU-ajokorttia muuten vaan katsotaan kummasti. Jännää, että edes tuo sääntö ei ole yhdenmukainen valtion sisällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

CommentLuv badge