Laskeskelin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä sängyssä pyöriessäni ja jetlagia eli aikaerorasitusta manatessani, että olen viimeisen kahden vuoden aikana ylittänyt Altantin 24 kertaa. Kroppani käsittelee yleensä aikaeron aika hyvin – päätä ei jomota eikä vatsaa kivistä kuten joillain raukoilla – mutta näköjään minullakaan ei aina mene kaikki nappiin, totesin, kun viidennen kerran kyllästyin pyörimiseen ja napsautin valot päälle lukeakseni yhden luvun lisää kirjasta Puolikas keltaista aurinkoa*. Myönnän, kirja saattoi olla liian kiinnostava tähän tarkoitukseen.
Tältä näytin klo 03:52 ilman silmänräpäystäkään unta.
Kun viimein vähän neljän jälkeen aamuyöllä nukahdin, olin saanut jäsenneltyä seuraavat vinkit jetlagin hallintaan:
1. Aloita aikaeroon totuttelu jo ennen lähtöä. Länteen eli Yhdysvaltoihin päin lentäessä olen yrittänyt nukkua mahdollisimman pitkään ennen lennon lähtöä, mikä luonnistuu minulta aika helposti. Toiseen suuntaan olen joskus onnistunut aikaistamaan unirytmiäni pari päivää ennen lähtöä, mutta tällä kertaa ylevät suunnitelmat aamuviideltä kuntosalille nousemisesta eivät toteutuneet.
2. Länteen päin lentäessä valvo niin paljon kuin pystyt. Lentäessäni Euroopasta Yhdysvaltoihin olen yleensä sinnitellyt hereillä joko koko tai melkein koko matkan. Perille päästessä on aika zombi, mutta jos vielä venyttää nukkumaan menoa suunnilleen iltayhdeksään, voi sitten rojahtaa sänkyyn ja nukkua kuin tukki seuraavat 10-12 tuntia. Tämä on minulla ehkäissyt täysin länteen päin lentäessä aamuyöstä pirteänä heräämistä, ja yleensä olen jo ensimmäisen yön jälkeen aika kiinni paikallisessa rytmissä.
3. Itään päin lentäessä nuku niin paljon kuin pystyt. Kaikki keinot ovat sallittuja sodassa, rauhassa ja lentokoneessa nukkumisessa, ja tämän priorisointi on ihan ykkösjuttu. Yleensä lennot Yhdysvalloista lähtevät illalla ja saapuvat Eurooppaan aamulla, joten lento on luonnollisesti yöaikaan, mutta aikaeron takia yöunet tuppaavat jäädä lyhyeksi – ja vielä lyhyemmiksi ne jäävät, jos ei saa lennolla nukuttua. Tästä lisää kohdissa 4-7.
4. Tyyny mukaan lennolle. Joidenkin lentoyhtiöiden penkkien niskatukia voi taivutella niin, että niistä saa päälle sivutuen, mutta itselle nämä eivät oikein ole riittäviä. Siksi minulla on viime aikoina kulkenut mukana sellainen hevosenkengän muotoinen matkatyyny. Olen tykännyt siitä, koska pääni ei retkahda sitä käyttäessä sivulle, mutta sen niskatuki on minun makuuni liian iso ja työntää päätäni ikävästi eteenpäin, joten käytän sitä yleensä ”väärinpäin” niin, että niskatuki on kaulan edessä. Deltalla lentäessä olen saanut lentoyhtiön puolesta silmälaput ja korvatulpat, mutta British Airwaysilla lentäessä muistin onneksi tuoda ne omasta takaa, ja jos aikoo nukkua aamiaisen ohitse, nämä ovat aika välttämättömiä.
5. Harkitse vakavasti matkustusluokan korotusta. Bisnekseen asti ei tarvitse itseään maksaa – vaikka siellä nukkuminen onkin helpointa – sillä monet lentoyhtiöt tarjoavat nykyään kohtuulliseen hintaan ”paranneltua” turistiluokkaa, jossa yleensä penkit taipuvat normaalia enemmän taaksepäin, ja lentoyhtiön kanta-asiakasohjelman jäsentasoni ansiosta olen päässyt usein näihin ilmaiseksi. Tällä kertaa lensimme ihan tavallisessa turistiluokassa, ja Iiron ensireaktio kallistaessaan penkkiä oli, että ”tämä penkki on jotenkin rikki”. Sen eron kallistuksen määrässä siis huomaa.
6. Pari lasia viiniä lennolla rentouttaa. Normaalisti jos on univaikeuksia, alkoholia ei missään nimessä kannata nauttia ennen nukkumaanmenoa, koska vaikka alkoholi saattaa auttaa nukahtamaan, sen jälkeen uni on katkonaista ja ohutta. Lennolla kuitenkin nukun joka tapauksessa katkonaisesti ja ohuesti, ja suurin vaikeus itselläni on saada unen päästä kiinni, joten en ole luopunut punaviinistä ruokajuomana.
7. Diphenhydramine-pohjaiset unilääkkeet auttavat jet lagissa. Diphenhydramine on niitä vanhoja antihistamiineja, joiden käyttö allergioiden hoidossa oli siinä mielessä ongelmallista, että potilaat nukahtelivat niitä syötyään seisaalleen. Suomessa käsittääkseni näitä ei saa apteekista, mutta Yhdysvalloissa nämä ovat reseptivapaita lääkkeitä, ja itse ostin purkillisen Targetin halvinta mahdollista brändiä, Up&Up Sleep Aidia. Uneliaisuuden lisäksi nämä ovat auttaneet rentouttamaan lihakset, jotta en jatkuvasti pyörisi penkillä hakien parempaa nukkumisasentoa. Oikeastaan vasta sen jälkeen, kun löysin nämä, olen tuntenut oloni edes jossain määrin levänneeksi lentokoneessa nukutun yön jälkeen.
Pari disclaimeria tähän väliin: en ole lääkäri, joten tämä perustuu pelkästään omaan kokemukseeni. Alkoholin kanssa otettuna näiden väsyttävä vaikutus vahvistuu, mitä olen itse pitänyt pelkästään hyvänä asiana, mutta jos aikoo ajaa autoa heti lentokoneesta päästyään, kannattanee jättää viinit juomatta.
8. Lentokoneessa nukutun yön jälkeen lenkille. Pari kertaa Yhdysvalloista Luxemburgiin päästyäni olen vetäissyt lenkkitossut jalkaan ja lähtenyt ulos, ja tämä on oikeasti parantanut unen laatuani merkittävästi. Jos ei jaksa tai ehdi urheilla, pelkkä ulkona auringonvalossa oleilukin auttaa. Tällä kertaa Suomessa ei aurinko pilvien takaa paljon pilkahtanut, ja kuulapyssyllä omenoiden ampuminen ja osumisten tiirailu kaukoputkella (älä kysy) ei tainnut riittää liikunnaksi.
9. Vältä päiväunia. Älä mene nukkumaan ennen yhdeksää. Mitä enemmän nukut vanhan vuorokausirytmisi aikoina, sitä pidempään kestää, että saat sisäisen kellosi siirrettyä uuteen aikaan. Kyllä, tämä aiheuttaa univajetta ja punaisia silmiä, mutta itse olen pitänyt sitä parempana vaihtoehtona kuin jatkuvaa vääriin aikoihin valvomista. Itse taisin tällä kertaa mokata koisaamalla Euroopan sisäisen jatkolentoni, joka oli vasta iltapäivällä.
10. Joskus ei kannata edes yrittää. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan aikaerosta toipuminen kestää yhtä monta päivää kuin mitä aikaerossa oli tunteja, eli tämän kaavan mukaan Coloradon ja Suomen välillä siirtyessä menisi yli viikko siirtyä uuteen rytmiin. Tiedä häntä – väittäisin, että olen aika hyvin uudessa rytmissä jo kolmen neljän päivän päästä – mutta kun joskus olen joutunut piipahtamaan meren toisella puolella pelkästään pari päivää, olen suosiolla yrittänyt pitää vanhan rytmin, jotta paluu sujuisi mahdollisimman ongelmitta.
Miten sinä olet hoitanut jetlagia? Lisää vinkkejä otetaan vastaan kommenttiboksiin!
Jetlag, murrr! Olen kyllä viime vuosina ollut välillä niin sekaisin, että olen jo miettinyt, onko kaukomatkoissa mitään järkeä… Mutta viimeisin reissu Aasiaan oli taas todella helppo, eikä jetlagia ollut läheskään yhtä paljon kumpaankaan suuntaan matkustaessa kuin yleensä. Onneksi lento lähti puolilta öin (molemmat), joten aika oli otollinen nukkumiselle. Se varmasti auttoi paljon! Mennessä valvoin ensimmäisenä yönä, paluun jälkeen heräsin kuudelta, mutta silloin pystyi jo ihan hyvin lähtemään töihin :)
Mun helpoin itään päin mennyt matka oli taannoin Vietnamiin, joka lähti yötä vasten ja saapui perille illalla: vaikka lentokoneessa sai vähän tai ei lainkaan nukuttua, ulos päästyään pääsi vetelemään kunnon sikeät. Nuo yölennot ovat niin paljon helpompia, kun lähtevät myöhään, mutta harmillisen usein mullakin lähtee ”yölento” jo viideltä iltapäivällä…
Mielenkiintoinen postaus :). Pääsen nyt ensimmäistä kertaa testaamaan businessluokassa nukkumista (viimeksi oli sellainen lento, etten halunnut nukkua), joten saa nähdä, millainen vaikutus sillä on itään päin matkustettaessa.
Iso vaikutus! Hyvää matkaa, business-luokassa tuo itään päin matkustaminen on mielestäni suorastaan mukavaa. :)
Hei hyvä kun muistutit noista pillereistä! Inhoan sitä ”asennon hakemista” siinä epämukavalla penkillä. Haen kyllä noita tabuja seuraavalle lennolle! Joskus olinkin noista kuullut aiemmin, mutta unohtunut koko juttu! Muuten oot aika samat keinot kokenut toimiviksi kuin minäkin :)
Ne toimii myös siihen, että saa helpommin yötä lentoa seuraavana yönä, joten suosittelen kyllä lämpimästi! Ihmetyttää vaan, miksi niitä ei saa Suomesta.
Tosi hyviä ja hyödyllisiä vinkkejä ihan kaikille reissaajille. :) Itse en ole tosin Euroopan ulkopuolelle muutamaan vuoteen karannut, mutta oli kiva vähän muistutella itselleen keinoja selvitä tästä ikävästä aikaerorasituksesta.
Kiva kuulla, että koit nämä hyödylliseksi! :)
Mulla ei ole koskaan lyhyemmillä reissuilla tullut minkäänlaista jetlagia, mutta ei apua kun muutin vuodeksi ulkomaille! Menomatkalla ei ollut mitään ongelmaa, mutta siinä vaiheessa kun tuli aika palata Suomeen oli koko maailma sekaisin. Jetlagia kokemattomana mulle oli ihan käsittämätöntä, että aamu neljän jälkeen ei enää saanut unta ja että sänkyyn oli kaaduttava viimeistään kahdeksalta – jos meni myöhemmäksi niin ei kyllä päästy sinne sänkyyn asti vaan aamulla (siis yöllä…) herättiin sohvalta tmv. Mulla kesti yli viikon sopeutua normaaliin rytmiin ja tässäkin tapauksessa se tarkoitti lähinnä sitä että nukkumaanmenoa pystyi venyttämään yhdeksään tai jopa kymmeneen ja sängystä noustii ylös seitsemän jälkeen. Ikinä en halua kokea jetlagia uudestaan!
Auts, kuulostaa tosi inhottavalta. :/ Aamuseitsemältä herääminen on ehkä ainoa noista, joka ei haittaa. Muuten aamu-unisena on kiva, kun länteen päin matkustettua edes vähän aikaa on helppo herätä aamulla töihin yms menoihin…
Voi vitsi. Kuulostavatpa mahtavilta allergialääkkeiltä. Kyllä eivät allergiat kiusaa, jos nukkuu armollisesti niiden ohi.
Mä en pysty lentämään edes Lontooseen saamatta jet lagia, joten ainoa Jenkkeihin suuntautunut reissuni oli ihan painajainen.
Valitettavasti näiden unettava vaikutus häviää, jos niitä ottaa useamman kuin pari putkeen, sen jälkeen ovat ihan tavallisia allergialääkkeitä. :D Tämän takia näitä uskallankin ottaa aika vapautuneesti, koska en allergiattomana ihmisenä usko jääväni koukkuun allergialääkkeisiin…
Olen poistunut Euroopasta vain kahdesti, Kiinaan ja Yhdysvaltoihin, mutta molemmista reissuista on aikaa eikä lennot olleet niin pitkiä. Muistan vain että ei ollut yhtään kivaa kun en saanut nukuttua ollenkaan 8 h yölennolla Pekingiin, olin superzombi ensimmäiset pari päivää…
Nykyään kärsin jo pienemmästäkin erosta, asun Lontoossa ja kotona lomaillessa ensimmäinen päivä menee aina tokkurassa hieman ohi. Lähden yleensä iltakoneella suoraan töistä (ei hyvä lähtökohta), joka saapuu puolenyön jälkeen Suomeen. Siinä vaiheessa on aika kukkuu-olo vaikka olisi matkalla nukkunut, sisäinen kello sanoo että on melkein kolme, miksi olet hereillä. Vaikka asutaan lähellä lentokenttää, ei nukkumaan kuitenkaan jouda ennen kahta missään tapauksessa. Seuraavana päivänä vääntäydyin väkisin ylös puoliltapäivin, ja kituutan päivän. En koskaan suunnittele mitään keskittymistä vaativaa ensimmäiselle päivälle. Toki osaltaan kielen vaihto jne vaikuttavat myös väsymyksen asteeseen.
Tuo ulkoilu on hyvä pointti, olen sen jotekin alitajuisesti havainnut ja toteuttanut (en lähde yöllä ulos mutta seuraavana päivänä kävelen päiväunille isovanhempien luokse), mutta hyvä että mainitset sen noin konkreettisesti!
Mä aika usein Luxemburgista lähdin Suomeen kanssa töiden jälkeen iltakoneella ja olin perillä puolen yön jälkeen, mutta onneksi mulle riittää, että saan kaatua sänkyyn viimeistään silloin kahdelta. Muuten ei olisi mitään järkeä lähteä Suomeen käymään pelkäksi viikonlopuksi, mitä olen harrastanut useaan otteeseen viimeisen kahden vuoden aikana.
Mä oon hyvin samaa mieltä sun kanssa näistä. Nyt kesällä kun tultiin viimeisen kerran Jenkeistä pääsin ehkä toistaiseks parhaiten yli jetlagista… en menny lähtöä edeltävänä iltana ollenkaan nukkumaan, vaan nukuin koneessa jonkun 6-7 tuntia ja olin aika iskussa seuraavana päivänä kun alotin remppaamisen vasta putkiremontoidussa asunnossa. Illalla väsytti, mutta niin pitikin! Olin seuraavana päivän lähes täysin palautunut jo…
Ja oon harvinaisen samaa mieltä niskatyynyistä, ei niitä vaan voi laittaa niskan taakse, vaan nimenomaan kaulalle etupuolelle. :)
Whaat, ei ollenkaan nukkumaan edellisenä yönä? Mä en kestäisi tuollaista, kun yleensä ne lennot Eurooppaan lähtevät vasta iltapäivästä! Hyvä kuitenkin, että sulla on toiminut.
Mulla auttaa jo se, että on jotain puuhaamista (mulla usein töitä) heti silloin Eurooppaan saavuttua. Muuten liian helposti romahtaisin sänkyyn ”päiväunille” ja valvoisin yöt.
Mullekin se hevosenkengän muotoinen tyyny on ihan ehdoton. Mun on muutenkin tosi vaikea saada koneessa nukuttua, mutta ilman sitä tyynyä nukkuminen olisi sula mahdottomuus, kun pää retkahtelee miten sattuu.
Bisnesluokassakin ne ”sängyt” ovat monesti sellaisia (ainakin niillä lentoyhtiöillä, joilla minä olen bisneksessä lentänyt), että ne viettävät hieman alaspäin. Niilläkään nukkuminen ei siis loppujen lopuksi ole kovinkaan mukavaa, kun koko ajan tuntuu siltä, että liukuu alaspäin.
US Airwaysilla oli vähän tuon tyylinen sänky, mutta Deltalla se oli täysin tasainen. Siis täysin! Bonuksena untuvapeitto ja -tyyny (tai saattoi olla synteettinenkin, mutta siis OIKEAT petivaatteet). Tykkäsin siitä kokemuksesta ihan älyttömästi.
Hyviä vinkkejä! Eteenkin tuo tyynyn käyttäminen väärinpäin, hallelujah!
Mä rupesin käyttämään sitä tyynyä vasta, kun hiffasin, että sen voi kääntää väärinpäin. Sitä ennen olin ihmetellyt, kuka niiden kanssa oikein pystyy nukkumaan. :D
Asialliset ohjeet kaikin puolin. Lyhyillä reissuilla en edes yritä muuttaa omaa rytmiä, mutta Suomeen lentäessä – kun kone laskeutuu ysin paikkeilla aamulla – se ensimmäinen päivä on joskus tuskaisen pitkä. Vanhempana voin myös sanoa, että jet lag pahenee iän mukana. Joskus täytyy päästä kokemaan tuo ykkösluokan sänky – se on vielä kokematta.
Nauratti se Iiron kommentti että tuoli on rikki…. :)
Kaikki vaivat ilmeisesti pahenevat iän myötä, mutta toivottavasti tuo jet lag pysyisi aisoissa. Te sieltä itärannikolta pääsette noin aikaisin Suomeen, me täältä saavumme perille vasta puolen päivän jälkeen. :)
Hyvä juttu tämä, paljon hyviä vinkkejä ja vertaistukea! Olet kyllä Atlanttia ylitellyt reippaasti viime vuosina.
Mä oon todella kateellinen niille, jotka pystyvät nukkumaan lentokoneessa. Itse pystyn vain silloin, jos mulla on joko oma rivi tai ainakin viereinen penkki vapaana. Muuten ei vaan onnistu. Mulla puhkesi ( :D ) hevosenkenkatyyny, oli sellainen vanha KLM:ltä saatu puhellettava, joten nyt pääsen hankkimaan uutta ja kunnollista. Ihan ehdoton pitkillä matkoilla. Voihan se olla, että uni tulee paremmin kun on parempi tyyny.
Ps. Mulla on myös tuo Puolikas Keltaista Aurinkoa-kirja, ja se on paras pitkään aikaan lukemani.
Ei kai se tyyny puhjennut juuri sillä hetkellä, kun yritit nukkua? :D Kannattaa testailla niitä tyynyjä, niitä on niin paljon erilaisia. Itse ostin jonkun memory foam -virityksen, mutta jälkeenpäin mietin, olisiko sittenkin kannattanut mennä riisisäkkilinjalle.
Sain tuon kirjan luettua loppuun puolivälissä Chicagosta Denveriin, ja ai että! Olisin niin halunnut kuulla näistä hahmoista enemmän vielä!
Hyviä vinkkejä. Minä välillä juon alkoholia ja välillä vältän sitä, sillä saan lentokoneessa herkästi päänsärkyä alkoholilla tai ilman, ja alkoholi pahentaa lentokoneessa väistämätöntä lievää kuivumista.
Kerran kokeilin vesipaastoa. En syönyt mitään lounaan jälkeen (lento lähti iltapäivällä Chicagosta) koko matkalla ennen kuin iltapalaa seuraavan päivän iltana Suomen aikaa. Tämä perustuen teoriaan, jonka mukaan nälkä ja kylläisyys ovat oleellisia vuorokausirytmin säätelyssä. Joko se toimi, tai oli vaan hyvä tuuri, sillä nukuin silloin 16 tuntia putkeen Suomeen tultuani, enkä kärsinyt jetlagista. Toimivuudestaan huolimatta kokeilu jäi yhteen kertaan, sillä olen liian mukavuuden- ja ruuanhaluinen.
Minä tilaan aina viinin kanssa vettä ja käyn myös hakemassa vettä erikseen kabiinihenkilökunnalta. Hyvä puoli on, ettei kuivu kovinkaan pahasti, huono että joutuu ravaamaan vessassa jatkuvasti… mutta olen ottanut sen ”lentokoneessa on hyvä jaloitella”-meiningillä.
Mä olenkin ihmetellyt niitä ihmisiä, jotka skippaa kaikki lentokoneruoat. Siis eihän ne mitään kulinaristisia makuelämyksiä ole, mutta itse en vaan pystyisi olemaan noin pitkään syömättä mitään ja vielä liikkumaan ja valvomaan, rupeisi jossain vaiheessa varmasti pyörryttämään.
Huh, 24 kertaa! Hyviä vinkkejä kyllä. Itse otan yleensä lennolle kuulokkeet, joiden avulla voi blokata matkustamosta kuuluvat äänet ja kuunnella rauhoittavaa musiikkia (tosin yölennoilla on yleensä aika rauhallista jo valmiiksi). Tyynyä pitäisi kyllä ryhtyä kuljettamaan mukana – mukavan asennon hakeminen lennolla ilman kunnon tyynyä on yhtä sirkusta!
Mä en oikein pysty nukkumaan kuulokkeet päässä, mutta ehdottomasti otan minäkin omat mukaan lennolle! Ei niistä elokuvista oikein kuule mitään, ellei ole kunnon noise cancelling -kuulokkeet omasta takaa mukana.