Talot rotkossa: Grund

View from Grund

Alzette-joki virtaa Grundin kaupunginosan läpi

Luxemburg on vanha linnakekaupunki ja sitä varten perustettu paikkaan, jota on mahdollisimman helppo puolustaa: kalliolle, jota ympäröi kolmelta sivulta Alzette- ja Pétrusse-jokien uurtama rotko. Korkeuserot Luxemburgissa ovat tasaiseen Keski-Eurooppaan tottuneelle yllättävän suuria, sunnuntaikävelyllä saattaa tulla hiki ja ymmärtää, miksi luxemburgilaiset eivät suosi pyörää kulkuvälineenä.

View from Adolphe Bridge

Näkymä Adolphen sillalta. Laaksossa ympäri kaupungin kulkee vehreä ulkoilualue.

Menneellä viikolla sain parin mutkan kautta kaverin serkun työtoverin yhteystiedot, joka on suomalainen nainen, töissä samassa paikassa kuin minä, mutta täysin eri osastolla. Hänen seurassaan päädyin after-workeille, jossa törmäsin monen uuden suomalaisen lisäksi yhteen puolituttuun – pieni maailma. Tänään sitten lähdin sunnuntaikävelylle yhden uuden tuttavan kanssa. Kävely oli suunniteltua pidempi, koska kaavailemamme brunssipaikka oli täynnä ja suuri osa muista ravintoloista on sunnuntaisin kiinni, mutta koleassa ilmassa reippailu ei haitannut.

Katri at Grund

Katri Alzette-joen sillalla

Tapasimme vanhan kaupungin laidalla ja suuntasimme ensin hissille. Kyllä, vuorenjyrkännettä alas vanhasta kaupungista rotkon pohjalla sijaitsevaan Grundiin pääsee kätevästi hissillä… Vielä parisataa vuotta sitten Luxembourg oli huomattavasti vaikeampikulkuisempi kaupunki, sillä keskustasta rotkon ylitse rakennetut sillatkin tulivat vasta 1800-luvun puolivälissä, kun linnoituksia ruvettiin jonkun rauhansopimuksen ehtona purkamaan.

tiegrundiin

Hissin sijaan rotkon pohjalle voi myös kävellä

Winding road in Grund

Lähimpänä näkyvä piikkimäinen torni on luostari

Jo roomalaiset olivat rakentaneet nykyisen Luxemburgin paikalle linnoituksen, ja Ardennien kreivi Siegfried I näki tässä sen verran potentiaalia, että osti Trierin munkeilta vanhan linnoituksen ja ryhtyi parantelemaan sitä. Seuraavat 800 vuotta Luxemburg poikkoili omistuksessa saksalaisten, ranskalaisten, espanjalaisten ja alankomaalaisten välillä, ja Luxemburgin hallitsijasuku onnistui ujuttamaan jäseniään aina Pyhän Rooman valtakunnan valtaistuimelle ja naimakaupoin liittoutumaan Hapsburgien kanssa. Vasta 1800-luvulla ryhdyttiin kehittämään kansallisidentieettiä ja siirtymään pikku hiljaa kohti itsenäisyyttä, josta sitten pidettiin kiinni silloinkin, kun natsit yrittivät vakuuttaa luxemburgilaisille, että he ovat saksalaisia ja heidän äidinkielensä on saksa eikä mikään hupsu luxemburgin kieli.

City of Luxembourg

Luxemburg-tietouteni on kanssa tämän päivän sunnuntaikävelyn ansiota, sillä löydettyämme auki olevan ravintolan ja nautittuamme lounaat totesimme, että päivä on vielä nuori ja suuntasimme Luxemburgin kaupunginmuseoon. Museo oli rakennettu neljään vanhaan taloon väliseiniä aukoen ja kivimuureja näkyviin repien, ja huoneissa näkyi niin barokkiseinäkuvioinnit kuin goottimalliset kiviset ovenrivat. Myös näyttelyt olivat mielenkiintoisia, mutta taas oli kielletty valokuvaaminen, joten ei niistä sen enempää.

Notré-Dame of Luxembourg

Luxemburgissakin on Notré-Dam, onhan Luxemburgin suojeluspyhimys Meidän Daamimme Maria.

Joku tarkkasilmäinen saattoi jo huomata, että blogin nimi on muuttunut sitten viimeisen. Uudesta nimestä on kiittäminen suurherttua Henriä, joka onnistui pari vuotta sitten aiheuttamaan skandaalin kieltäytyessään allekirjoittamasta eutanasialainsäädäntöä, jonka jälkeen lakia muutettiin niin, että suurherttua on enää seremoniallinen valtionpää. Itsenäisyyspäivänkin päivämäärä kiinnitettiin jo viitisenkymmentä vuotta sitten kesäkuulle. Sitä ennen se oli kulloinkin vallassa olevan suurherttuan syntymäpäivä.

Jenni at the Duke's Palace

Siellä takana olevassa palatsissa se suurherttua asuu. Palatsin edessä partioiva sotilaspoika ei nyt osunut kuvaan.

Perillä täällä jossain

View over Rue des Trevires

Terveiset Luxemburgista. Täällä sataa.

Kerrankin sain pakattua tavarat jo pari tuntia ennen lähtöä, joten eilen otimme Iiron kanssa altaalla aurinkoa melkein-helteessä. Siitä kone suhahti Detroitiin, jossa maa oli hankien peittämää ja lähes autiota lentokenttää ajoi edestakas terminaalin katonrajassa kulkeva pikaratikka. Kuten Atlantassa, lentokentällä kaikki kyltit olivat kaksikielisiä, mutta toisena kielenä oli espanjan sijaan japani.

an automated tram runs the length of the terminal #5065

Tällainen juna. En kehdannut käyttää 300 metrin matkalla.

Atlantasta Detroitiin iltalennolle oli luvattu snack, ja koska työpaikka oli kustantanut lennot busineksessa, odotin isoa sämpylää ja jätin huoletta illallisen väliin. Sain banaanin, sipsipussin ja suklaapatukan. Detroitissa loungessa oli niinkin upeat ruokatarjoilut kuin oliiveja, kultakalacrackereita, porkkanatikkuja ja valkosuklaakuorrutettuja popkorneja, joten yhdentoista maissa mannertenväliselle yölennolle astellessani vatsa jo kurni siihen malliin, että ajattelin rupeavani kiukuttelemaan, jos koneesta ei saisi ruokaa.

Ei tarvinnut kiukutella. Tervetuliaisshampanjan jälkeen käteen lyötiin illan menu: alkukeitto ja salaatti, grillattuja jättikatkarapuja alkupalaksi, neljä eri pääruokavaihtoehtoa, joista valitsin sisäfileen risotolla, ja kolme eri jälkkärivaihtoehtoa, joista minuun upposi juustot ja mansikat. Pellavapöytä- ja lautasliinat, posliiniastiat, metalliset aterimet ja lasiset lasit. Lisäksi vessoja, joihin ei tarvinnut jonottaa, jatkuvasti kabiinia kiertävät stuertit, niin paljon ylälokerotilaa, ettei tarvitse tunkea, ja penkki, josta sai sängyn, jossa tuhisin katkeamatta monta tuntia. Juuri näin näitä muuten kamalia länteen päin suuntautuvia yönylilentoja eli redeye-legejä pitäisi lentää, ajattelin, mutta taidan silti jatkossa itse maksamillani lennoilla palata karjaluokkaan kertisastioiden ja kapeiden penkkien maailmaan.

Air Canada Business Class

Tulipahan koettua

Eurooppa. Passintarkastaja ei varsinaisesti hymyile mutta on silti ystävällinen. Amsterdamista Luxemburgiin lentävän pienkoneen ulkopuolella nuori pariskunta pyytää terminaalibussin kuljettajaa nappaamaan heistä kuvan lentokoneen kanssa. Kuulutuksia ensin jollain käsittämättömällä kurkunpäämongerruksella, siis hollanniksi, ja sitten vasta englanniksi. Luxemburgiin laskeuduttaessa peltoja, peltoja, söpöjä omakotitaloja, kartano ja lisää peltoja. Taksikuski viilettää läpi kivitalojen reunustamien kujien, ja nyt olen täällä, keskustassa Airbnb:n kautta löytyneessä kimppakämpässä, josta olen vuokrannut toisen makuuhuoneen pääsiäiseen saakka.

My place for the next 10 days

Huone ja tavarat, eli kaksi matkalaukkua…

…niin tosiaan, kaksi matkalaukkua. Lähtiessä niitä oli vielä kolme. Matkan varrelle jäi se, johon ilmeisesti onnistuin pakkaamaan meikkini. Jos olisin miettinyt vähän pidempään, olisin voinut ehkä harrastaa riskien hajauttamista sijoittamalla kaikkiin laukkuihin oleellisia asioita – ja nyt voin vain kiittää onneani siitä, että matkan varrelle ei jäänyt se laukku, johon olin tunkenut kaikki sukat ja alushousut.

Kiinteistömarkkinoilla au français

Uuden asunnon etsiminen. Toiveita, hyviä odotuksia, valinnanvapautta. Tuolla olisi kiva asua, tuohon nurkkaan laitan sängyn, ja tuosta tekisin unelma-asunnon. Näin se on mennyt yleensä minulla, mutta tällä kertaa mukaan sekoittuu aimo annos stressiä ja ripaus epätoivoa.

Ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä, että Luxemburgissa asunnot ovat kalliit. Kaupunki on Tampereen kokoluokkaa, paitsi että vieläkin tiiviimpi: keskusta-alueen päästä päähän on viitisen kilometria, sen jälkeen alkavat pellot. Kerrostalolähiöitä ei tunnu olevan, vaan kaupungin ulkopuolelle on syntynyt pieniä puutarhakaupunkeja, yleensä juna-aseman yhteyteen. Kuulostaa idylliseltä, mutta kuulostaa myös siltä, että liikkumiseen tarvitsisi autoa, joten olen keskittynyt löytämään asunnon keskusta-alueelta, ja siellä hinnat ovatkin Tampereeseen verrattuna ehkä kaksinkertaiset (näin mielikuvissani, Tampereen asuntomarkkinoista ei oikeasti havaintoa): pienimmät parinkymmenen neliön yksiöloukut 800 eurosta ylöspäin, nuhjuisesta minikaksiosta saa pulittaa lähtökohtaisesti yli tonnin.

Kivan kokoinen yksiö hyvältä paikalta sietokyvyn ylärajoilla olevaan hintaan... mutta miltäköhän vuosikymmeneltä tämäkin keittiö on?

Katselin jonkin aikaa läpi asuntoilmoituksia sivustojen englanninkielisellä puolella ja ihmettelin, miksi suurimmasta osasta asunnoista ei ole kirjoitettu vapaata myyntitekstiä, vaan kuvien lisukkeena on vain automaattisesti käännetyt standardikohdat asuntojen koosta ja lämmitystyypistä. Lopulta tajusin, että jotta näkee vapaan myyntitekstin, on pakko käyttää sivustoa ranskaksi, koska suuressa viisaudessaan nettisivu suojelee englanninkielistä katselijaa ranskankieliseltä tekstiltä.

Tämän tajuttuani asuntometsästyksestä tulikin huomattavasti mielenkiintoisempaa, kun parsi kieltä, jota käytännössä en osaa. Google Translate ja sanakirja auttoivat pitkälle, mutta lyhenteet jättivät aukkoja. Mietin pitkään esimerkiksi RDC:n syvintä merkitystä: viittaisiko se paikkaan? Rue de Charles? Onko Luxemburgissa jotain C:llä alkavaa pääkatua? …kunnes vihdoin tajusin oikeaksi käännökseksi rez-de-chaussée, pohjakerros. Edelleen hämärän peitossa on, mitä tarkoittavat lyhenteet (muistankohan nämä oikein parin päivän takaa) EC ja CD. Toinen oli makuuhuoneen, toinen olohuoneen yhteydessä. Pihanpuoli / tien puoli? Jos näin, kumpi on kumpi? Vai osoittavatko nämä sähköpistokkeen ja CD-soittimen paikkaa?

– Is there big competition for the available apartments?
– For the good ones: yes.

— kyselyä asuntotilanteesta Couchsurfingista

Asuntojen katselusta olen pikkuhiljaa edennyt kiinteistövälittäjille mailailuun. Mailailin ensin englanniksi, mutta sain hyvin harvoin maileihini vastauksia. Kun siirryin sönköttämään ranskaa, vastausprosentti nousi huimasti. Välillä tuntuu, että ranskaksi mailaillessa myös kommunikaatio pelaa paremmin, molempiin suuntiin. Englanniksi kun takaisin saattaa saada lauseita luokkaa Bedroom garage washing machine rental period. One year, ja epäselväksi jää, mistä asunnosta oikein on kysymys ja missä.

En todennäköisesti tohdi sitoutua mihinkään asuntoon käymättä paikan päällä, joten sovin jo alustavasti Couchsurfingissa yöpyväni ensimmäisen viikon jonkun sohvalla. Paikan päällä käyminen lienee hyväksi myös siihen, että saa käsityksen kaupungista ja siitä, missä oikeasti haluaa asua. Netissä joku expat kertoi rautatieaseman ympäristön, erityisesti Rue de Strasbourgin, olevan pelottava huumerikollisten ja prostituoitujen hengailupaikka. Nyt mietin, mitä tämä käytännössä tarkoittaa: Kallion Piritorin tasoista meininkiä, joka on lähinnä esteettinen haitta, vai samanlaista kuin Atlantan Downtownin länsipuolella, jossa minua on pelottanut kävellä keskellä päivää auringonpaisteessa? Vai jotain siltä väliltä?

Lähtöruutuun kulkien vankilan kautta

Viikko sitten pörräilin autolla ympäri piirikuntamme vankilaa etsien oikeaa parkkipaikkaa. Adult penitentiary visitors? Ei kuulostanut oikealta. Sheriff’s Visitor Center? No mennään vaikka sinne. Parkkipaikan vieressä oli korkea piikkilangattu aita ulkoilupihan ympärillä, ja pihan nurkassa nökötti vartiotorni. Miten minä tänne olin päätynyt?

Melkein tasan kaksi vuotta sitten Suomessa spottasin suuren kansainvälisen organisaation työnhaun, joka vaikutti kiinnostavalta ja jonne heitin paperit sisään. Seurasi useita tietokoneavusteisia kokeita kotikaupungissani sekä yksi koetilaisuus lentomatkan päässä. Kun Iiro vuosi sitten mietti Georgiaan lähtöä, minun työnhakuni oli vielä täysin vaiheessa. Tuolloin totesimme, että todennäköisyys, että kummallekin tarjottaisiin paikkaa ulkomailla, oli astronomisen pieni, joten voisimme hyvin hakea molemmat.

Syksyllä kuolleeksi luulemassani työnhakuprosessissa alkoi tapahtua. Lokakuussa Washington DC:n reissun yhteydessä kävin työhaastattelussa, marraskuussa piipahdin Euroopassa työhöntulotarkastuksessa. Tammikuussa sain sitovan työtarjouksen, ja pääsin metsästämään erinäisiä kelpoisuuspapereita – vankilan yhteydessä sijainnesta sheriffintoimistosta hain paikallisen rikosrekisteriotteen. Astronomisen pienikin todennäköisyys toteutuu joskus.

Kahden viikon päästä minulla on edessäni lähtö. Lentolippuja en ole vielä ehtinyt hankkia asunnosta puhumattakaan, mutta enköhän minä pärjää. Iiro ja sitä myötä toinen koti jää tänne Georgiaan, ja reittilennot Atlantin yli tulevat tulevaisuudessa tutuiksi.

Maaliskuun puolivälissä muutan Luxemburgiin.

Alzette River

Kuva: Wolfgang Staudt