Elävissä kuvissa

Movie Tickets

Kun täällä mennään elokuviin, kaikki tapahtuu kuin elokuvissa. Lippu ostetaan teatterin ulkopuolella olevasta ”Tickets”-kiskasta, ja liput tarkastetaan elokuvateatterin ovella. Sisään ei siis pääse ilman lippua fiilistelemään ja harhailemaan kuten Suomessa, minkä takia elokuvateattereissa ei ole kahviloita, kauppoja tai museoita Tennispalatsin tyyliin, ja toisaalta kukaan ei tarkasta, menetkö katsomaan oikeaa elokuvaa.

Sarjalippuja ei ole myynnissä lipputiskiltä, ja lippujen hinnat liikkuvat 10 dollarin kieppeillä. Sen sijaan kaikenlaisia kuponkeja ja diilejä voi ja kannattaakin metsästää. Me saimme toisen elokuvalipun ilmaiseksi käyttämällä kuponkikoodin, joka tuli pari viikkoa sitten ostamamme BlueRay-levyn kanssa. Myös tukusta olemme ostaneet elokuvalippupaketteja halvemmalla.

Movie Popcorn

Naposteltavaksi myydään popcornia tai nachoja juustodipillä. Popcornia tilattaessa myyjä kysyy: Would you like butter with that? Jos vastaat kyllä, myyjä kaataa popcornipussin päälle sulaa voita.

26.1.2010

Lipuissa ei lue penkkejä, joten ensimmäisenä paikalle tullut saa valita vapaasti istumapaikkansa. Teattereissa on tähän mennessä ollut niin hyvin tilaa, että me tulemme paikalle viimeisten joukossa – viimeksi 15 minuuttia elokuvan alkamisajan jälkeen, jolloin yllätykseksemme elokuva oli jo ehtinyt pyöriä pari minuuttia. Yleensä mainokset kestävät vähintään 20 minuuttia, joten myöhässä on ihan ok tulla, ja lippuja myydään jopa jo alkaneisiin esityksiin.

Myöhässä tuleminen ei muita häiritse, sillä teatterissa liikutaan muutenkin kesken esityksen esim vessaan tai täydentämään limsakuppia, joista isommat koot myydään with a free refill!

Bourne Legacy oli muuten lievästi sanottuna juoneton action-pläjäys. Ei poskettoman huono, muttei kyllä mitenkään kehuttavakaan.

The Bourne Legacy

Kesäsukat

Tarkoitus oli taannoin neuloa puuvillasukat kesäksi. Siis kesäksi 2009. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan?

Summer Socks

Alkuperäinen ohje: Breeze Socks

Näille tullee käyttöä, kun lämpötilat hieman laskevat helteestä alaspäin, sillä etuovemme alla on torakan mentävä rako. Alunperin olin ajatellut nämä sisätiloissa jalkoihin vedettäviksi, kun jalassa on ohuet sukkahousut, mutta täällähän kenkiä ei oteta vieraisilla edes pois jaloista… Yhdistä tähän tapaan kaatosateet ja kokolattiamatto niin hyvä tulee.

Knit Pattern

Birthereitä liikkeellä

Kävin tänään taas jonottamassa tunnin verran Department of Motor Vehiclesin tiloissa, sillä sain eilen soiton, että Immigration on vihdoin vahvistanut, että olen maassa laillisesti, ja ajokorttini on näin ollen valmis haettavaksi. Siinä odotellessa ajokortin tulostamista (kyllä, tulostamista, tämän hetkinen ajokorttini on paperilappu, saan ehkä joskus muoviversion postissa) kuuntelin, kun viereisellä tiskillä eräs nainen halusi rekisteröityä samalla äänestäjäksi, ja häneltä kysyttiin synnyintodistusta.

Isn’t it funny that when I try to just register to vote, I have to present my birth certificate, but the President of the United States doesn’t have to present his to be the President? nainen tokaisi.

Niille tiedoksi, jotka eivät ole seuranneet: osa republikaaneista uskoo, että Obama on syntynyt Keniassa. En ole täysin varma logiikasta tästä eteenpäin, mutta joko he ovat tulkinneet perustuslakia niin, ettei presidenttinä voi olla kukaan, joka on syntynyt ulkomailla, tai että Obama ei jostain syystä olisi ollut oikeutettu kansalaisuusstatukseen Keniassa syntyessään, vaikka hänen äitinsä olikin kansalainen – todennäköisesti molempia versioita on liikkeellä. Virallisten tutkimusten mukaan Obama on syntynyt Havaijilla, ja Romneykin sen on monta kertaa myöntänyt, mutta Romneyn kampanjassa näkyvästi mukana oleva miljonääri Donald Trump yhä möykkää ympäriinsä tätä afrikkalaisläppää. Luulin, että se olisi mennyt läpi lähinnä Keski-Lännessä, mutta näköjään täältäkin löytyy ihmisiä, jotka ovat hyvin näreissään siitä, että ”ulkomaalainen” on päässyt presidentin virkaan. Obaman ulkomaiseen alkuperään uskovat kutsuvat itseään ”birthereiksi”.

Nainen jatkoi tuohtuneena pitkät pätkät Obaman kansalaisuudesta ja syntyperästä ja tokaisi lopulta voimallisesti: He should be impeached! Virkailija ei kommentoinut tätä mitenkään. Sen sijaan naisen toisella puolella tiskillä ollut ikäiseni mies oli myös kuunnellut saarnaa ja hymyili huvittuneena, eli ihan kaikki täälläkään eivät ole ottaneet salaliittoteorioita todesta.

I want to ride my bicycle, I want to ride my bike

Bicycling up the hill

Mikäs sieltä tulee?

Olin katsellut pyörää netistä monta viikkoa kunnes totesin, että paras tapa ostaa pyörä on mennä pyöräliikkeeseen. Läheisen pyöräliikkeen kesäalennusmyynnit olivat sunnuntaina käynnissä viimeistä päivää, ja sieltä takahuoneesta löytyi laatikosta eräs juuri minulle luotu yksilö. Odottelimme pyöräliikkeen viereisen Starbucksin terassilla kolmisen varttia, kun pyörää koottiin, ja lopulta lyhyen testiajon jälkeen kaupat tuli tehtyä.

My Bicycle

Pyörä ja sen ylpeä omistaja

Tarkoitus ei ole pahemmin käyttää pyörää kulkuvälineenä, sillä muutenkin täynnä törttöjä olevassa liikenteessä ei ole totuttu pyöriin, eikä kulkeminen autojen vieressä vaikuta erityisen turvalliselta, vaan ensisijaisesti pyörä olisi urheiluväline. Siksi hankin raskaamman ja leveävanteisemman hybridin tai commuter-pyörän sijaan selkesti maantiepyörämäisemmän fitness-pyörän. Kunhan vielä kypärä on hankittu, tällä voi lähteä aamulenkille läheiselle kukkulalle.

Coloradon teatterimurhien jälkimainingeissa

Viime torstain ja perjantain välisenä yönä puolilta öin alkaneessa Batman-ensi-illassa häiriintynyt neurologiopiskelija surmasi 12 ja haavoitti lisäksi 58:aa ihmistä. Itse tapahtuma on surullinen ja järkyttävä, ja sen takia liput ovat täälläkin puolitangossa vielä keskiviikkona. Sitä seurannut uutisointi sen sijaan paljastaa eroja Yhdysvaltojen ja Suomen medioiden toiminnassa joukkomurhien jälkimainingeissa.

Jokelan koulusurmien uhrien perheet kritisoivat taannoin mediaa kovin sanankääntein, ja Kauhajoella media korjasi uutisointiaan keskittymään enemmän viranomaistoimintaan ja vähemmän uhreihin tai edes ampujaan. Siksi ehkä paikallinen uutisointi hätkähdytti suoruudellaan: lauantain lehdessä oli sivun verran paikalla olleiden nimellä kerrottuja erittäin yksityiskohtaisia ja tunteellisia kertomuksia tapahtuneesta, mukaanlukien kaikki shokissa möläytetyt irrationaaliset pelonilmaisut siitä, kuinka jatkossa ei varmaan voi päästää lapsiaan leffaan, ja jotka lehti painoi sellaisenaan ilmeisesti sanasta sanaan. Sunnuntaina taas salilla tuli katsottua toista tuntia CNN:ää, jossa yksi kerrallaan esiteltiin yksityiskohtaisesti lapsuudenkuvien kera jokainen uhri ja hänen elämäntarinansa ja raahattiin suoraan uutislähetykseen leskiä, orpoja ja vanhempia nyyhkimään.

En tiedä, millaisia keinoja media on käyttänyt saadakseen tarinansa, mutta Jokelan jälkeen ei voi olla miettimättä, olisivatko uhrit ja heidän omaisensa uutisoinnissa mukana, jos heille annettaisiin aikaa ajatella asiaa. Saattaa olla, että olisivat, ja suurin ero on kulttuurissa ja suomalaisten suurimmassa yksityisyydenkaipuussa. Ehkä paikalla olleet selvinneet haluavatkin jakaa tietoa tapahtuneesta, ja koska uutisointi tietoisesti tuntuu pyrkivän luomaan sankaritarinoita uhreista, jotka ovat haavoittuneet tai kuolleet auttaessaan muita, omaisetkin saavat tästä helpotusta suruunsa. Tai ehkä tähän ollaan vain totuttu, sillä täällä uutisointi tuntuu lähtökohtaisesti olevan nimellä, ja esimerkiksi rattijuopumuksista tai liikenneonnettomuuksista kerrottaessa kaikkien osapuolten nimet ja asuinpaikat julkaistaan lehdissä. Poikkeuksellisesti CNN:n lähetyksessä selostajat toistelivat, että yrittävät olla tietoisesti mainitsematta ampujan nimeä, sillä ”yleisön pyynnöstä” uutisointi halutaan keskittää uhreihin eikä ampujaan tai tämän taustaan.

Toinen suuri ero Suomeen verrattuna on kristinuskon avoin korostaminen uutisoinnissa. Enemmistö haavoittuneista ja omaisista mainitsi haastattelussa uskonsa jumalaan, mikä lienee ihan luonnollista. Omituisempaa oli, että CNN:n uutisselostaja luki sopivissa kohdissa uutisointia raamatunpätkiä. Yleisesti pelkästään mediaa seuraamalla luulisi, että kahdesta valtiosta Yhdysvalloissa olisi valtionkirkko eikä suinkaan Suomessa, ja tämäkin näkyy myös muualla kuin katastrofiuutisoinnissa. Hesarissa ei esimerkiksi ole joka torstai ”Faith”-osiota, jossa esiteltäisiin seurakuntia ja kirjoitettaisiin arvioita jumalanpalveluista.

Kolmas ero ei liity varsinaisesti mediaan vaan poliitikkoihin. Uhrien muistotilaisuudessa kaupunginjohtajalla oli selkeä rooli, mutta koko illan kohokohta oli selvästi Obaman puhe, jota hehkutettiin uutisissa pari tuntia etukäteen viiden minuutin välein. Puhe oli maltillinen, lohduttava, kansakuntaa kokoava ja kaikinpuolin kelvollinen, mutta silti ajatus Halosesta tai Tuusulan kunnanjohtajasta pitämässä tunteellisia puheita Jokelan koulurakennuksen pihalla tuntuu omituiselta.

CNN:n sivuilla on esitelty uhrit kuvien kera, ja sieltä löytyy myös juttu nuorimmasta uhrista. Tulee vaan mieleen: mitä asiaa 6-vuotiaalla on ylipäätään K12-elokuvan (täällä PG13) ensi-iltaan keskellä yötä?

Mukava päivä helvetissä, eli ajokorttiseikkailu jatkuu

Viimeksi, kun kävin Georgia Department of Driver Servicessä hakemassa ajokorttia, prosessi tyssäsi siihen, etten voinut todistaa asuvani osavaltiossa. Todisteeksi ei riittänyt Iirolle kirjoitettu ”Tervetuloa asuntoosi!”-kirje sekä minulle tuohon samaan osoitteeseen tullut lasku, vaan oltaisiin tarvittu joko vuokrasopimus (joka on Iiron työnantajan nimissä), pankkitiliote (jota ei silloin ollut), ”utility bill” eli esim sähkölasku (joka oli Iiron nimissä) tai lähisukulainen, jolla on jo osavaltion ajokortti, ja joka voi todistaa, että minäkin olen sellaiseen oikeutettu. Mikään näistä ei napannut, joten lähdin eläintarhaan loppupäiväksi ja päätin palata sirkukseen myöhemmin.

Tällä välin ajokorttisäädökset ehtivät tiukentua, kun ajokortista tuli ”Secure”. Käytännössä turvallisuus hoidettiin niin, että joko pankkitiliotteen tai sähkölaskun sijaan tarvitset molemmat, koska kaksi dokumenttiahan on vaikeampi väärentää kuin pelkkä yksi. Samalla jonot DDS:ssä räjähtivät käsiin ja paikallislehti täyttyi aiheeseen liittyvästä urputuksesta. Iiro ehti hakea oman ajokorttinsa juuri sopivasti kaksi päivää ennen muutosta, ja hän selvisikin ”vain” 5 tunnin jonotuksella ja säädöllä. Varauduin siis tänään yhden lehden ja kahden kirjan kanssa pitkään istumamaratoniin.

CA DMV 00734

Yllätyksekseni jonot olivat ehtineet tähän mennessä jo hälventyä ja selvisin alussa vain puolen tunnin jonottelulla. Byrokratiaan kuului erittäin yksinkertainen näkötesti (”katso tuonne ja lue tuo alin rivi”) sekä kaksi kirjallista koetta, joissa kummassakin oli 20 kysymystä, joista 5 sai mennä väärin. Ensimmäisessä liikennemerkkejä käsitelleessä kokeessa sain yhden kysymyksen väärin, kun arvelin, että punaisen valon vilkkuessa pitää aina ajaa varovaisesti ja valmistautua pysähtymään. Oikea vastaus olisi ollut, että punaisen valon vilkkuessa tiedät ajavasi moottoritien liityntäkaistaa, ja sinun pitää silloin erityisesti varautua pysähtymään, sillä täällä ruuhka-aikaan liityntäkaistojen päässä on punaiset valot, ja uusia autoja päästetään moottoritielle vain kerran parissa sekunnissa. Toisessa kokeessa sain peräti kolme vastausta väärin, kun arvelin, että kolmion takaa tullessa tai keltaisten liikennevalojen välkkyessä tulee pysähtyä; varovaisesti ajaminen riittää.

Palasin saman mukavahkon vanhemman mieshenkilön luokse, Lynn nimeltään, ja jatkoin smalltalkia hänen naputellessaan tietojani ylös. Kyllä, Suomessakin EU-ajokortin hankkiminen on merkittävästi vaikeampaa kuin täällä, siitä joutuu maksamaan autokoulujen ansiosta yli tonnin ja kyllä, ajokorttini on ihan oikeasti voimassa 2050-luvulle saakka georgialaisen 5 vuoden standardivoimassaolon sijaan. Tässä viimeisessä kohdassa korttini kiersi parilla vieressä istuvalla virkailijalla, jotka kaikki ihmettelivät voimassaoloaikaa vuoron perää. Lopulta Lynn passitti minut jonottamaan itse ajokokeeseen.

Drive Test

Ajokokeeseen jonotettiin autossa, joten mikäs siinä avoauton katto alhaalla auringonpaisteessa mielenkiintoista lehtiartikkelia lukiessa ja välillä autoa eteenpäin siirtäessä. Yllättäen samainen Lynn osui inssiajovuoroon juuri minun kanssani samaan aikaan, ja Lynn totesin nopeasti, että olen todella hyvä kuski ja tämän inssin pitäisi olla minulle lasten leikkiä. Kerroin, että Suomessa pidän itseäni aika huonona kuskina, mutta että täällä olen huomannut, että yllättävän moni ihminen liikenteessä ajaa ihan miten sattuu. Tämä provosoi Lynnin loppuinssin ajaksi kertomaan kauhukokemuksistaan inssissä ja haukkumaan kaikkia niitä ”teinejä”, joita vanhemmat eivät opeta ajamaan ja joiden autonkäsittelytaidot ja liikennesääntöjen osaaminen ovat ihan mitä sattuu. Yhtenä esimerkkinä hän kertoi, että eräs teini oli kääntynyt inssissä punaisissa valoissa vasemmalle, koska ei yksinkertaisesti ollut tiennyt, että punaisissa valoissa vain oikealle kääntyminen on sallittua. Temppuradalla taskuparkkeeratessani hän taas kertoi, että heillä oli ennen radan toisella puolella puulaatikko oransseille liikennetötsille, mutta joku teini oli ajokokeessaan luullut kaasua jarruksi ja kiihdyttänyt radalta suoraan laatikon päälle ja sen takana olevasta metalliaidasta ulos. Päivittelimme myös yhteeen ääneen muiden kuskien kykenemättömyyttä käyttää vilkkua, ja kesken inssin Lynn äityi haukkumaan viereisessä autossa ajavaa kuskia, joka ajoi minne sattui ja puhui samalla puhelimeen. Aina välillä Lynn ihasteli autoani – this convertible is such a toy! – ja lopussa hän pyysi, että nostaisin katon, sillä hänellä itsellään on ollut avoautossa vain mekaaninen katto, ja sähkökatto teki selkeästi vaikutuksen.

Pääsin läpi. Toisin kuin Iiro, en yltänyt ihan täysiin pisteisiin, vaan olin temppuradalla unohtanut pakitellessani käyttää vilkkua, joten loppupistemäärä oli 96/100. Läpi pääsee vielä 75:llä pisteellä. Jos Suomessa olisi samanlainen skaala käytössä, veikkaisin Suomen läpipääsyrajaksi noin 95 pistettä, eli aika höllin perustein täällä osa kuskeista on liikenteessä.

Ajokortin saan käteeni ensi viikolla, sillä Secure-uudistuksen myötä alle kaksi kuukautta maassa asuneiden ulkomaalaisten tiedot tuplatarkistetaan immigrationista. Sarjassa epätoivoisia yrityksiä hillitä laitointa maahanmuuttoa, jolle kyllä oikeasti ei saada mitään tehtyä niin kauan kuin todistukseksi asuinpaikasta riittää lasku internetyhteydestä.

Pakunvuokraus

Koska huonekaluliikkeen tavarantoimitus oli hervottoman hintainen, päätimme vuokrata pakun ja käydä hakemassa itse huonekalumme keskusvarastosta 40 mailin päästä. Suomalaiseen tyyliin mietimme ensin jotain Paku Ovelle -tyyppisiä palveluita, pickupin vuokraamista Home Depotista, ja olisiko jollakulla lainata peräkärryä… kunnes tajusimme, että autovuokraamosta saa vuokrattua cargo vanin hintaan $60/päivä, vakuutuksineen ja veroineen kaikkineen.

Iiro & cargo van

Parkkeerasimme invapaikalle vain tavaroiden purkamisen ajaksi!

Hieman huoletti etukäteen, onko cargo van tarpeeksi pitkä sängyllemme ja mahtuuko siihen myös lipasto, mutta huoli oli aika turha. Sängyn, lipaston ja kokovartalopeilin lisäksi autoon mahtui ei-rullalla-oleva 195cm leveä patja sekä sentään-rullalla-oleva petari, parvekekalusteet (kaksi nojatuolia, yksi kahden istuttava sohva, pöytä) ja autotalliin kaksi isoa hyllyä. Kaikki samanaikaisesti, ja vielä jäi vähän tilaa.

The Bed

Makuuhuoneen suunnittelua

Maanantaina oli juhlan paikka, kun pitkällisen suunnittelun, pohdinnan ja arvonnan jälkeen marssimme huonekaluliikkeeseen ja tilasimme makuuhuoneeseen sängyn ja lipaston.

Juhlatarjoilut: puoli pulloa Avery IPAa ja pari palaa Fazerin sinistä

Kalusteet käymme hakemassa liikkeen jakelukeskuksesta lauantaina, sillä sinne on sen verran pitkä matka, että matka-aika venyisi liikaa arkipäivänä matkustaessa. Atlantassa on ruuhka arkisin lähes koko ajan.

Täydellisen sohvan metsästys

Löysimme toissaviikonloppuna eräästä huonekaluoutletista Woodstockista täydellisen sohvan.

Kuva: Rana Furniture

Sävy oli maltillinen, kangas kivan tuntuinen, sohva hyvä istua, divaanissa kulmasohvamaisesti selkäpalat sivulla, koko juuri täydellinen olohuoneen makuuhuoneen puoleista seinää vasten ja hintakin oli sopiva. Täydellinen siis kaikilla muilla tavoin, paitsi että divaani oli sohvan oikealla puolella. Me tarvitsemme divaanin vasemmalle puolelle.

En luovuttanut vaan laitoin kyselyä valmistajalle, onko sohvaa tehty toisin päin ja mistä sitä saisi. Ei ole tehty toisin päin, vaan valmistaja suositteli muita vaihtoehtoja, jotka kaikki olivat vääränlaisia: päällinen kiiltävää tummaa nahkaa tai rumaa kangasta, sohva todella möhkälemäinen (kuten monet sohvista täällä ovat) tai selkänoja koostui pienistä erillisistä tyynyistä, joiden löhöilymukavuuteen ja paikallaan pysymiseen emme usko.

Kiersimme monta muuta huonekaluliikettä ilman mitään hyviä löytöjä, kunnes eilen Rooms To Gossa spottasin sohvan, josta saisi yhdistelemällä tarvitsevamme muotoisen, ja joka oli todella hyvä istua.

Metropolis Hydra Rooms To Gosta

…haluammallamme konfiguraatiolla alkaen $1399 + shipping + tax. Ja me kun olimme toivoneet alle tonnin sohvaa.

Sohvanmetsästys siis jatkukoon.

Georgian osavaltion ajokortti

Meillä on ollut pientä sählinkiä auton kanssa, josta voin kertoa myöhemmin sitten, kun pahin sähläys on ohi. Nyt ollaan kuitenkin siinä pisteessä, että minun tulisi hankkia paikallinen ajokortti huomenna. Sitä varten tarvitsee suorittaa kirjallinen koe, näkökoe ja inssikoe, jotka voi suorittaa kävelemällä sisään ajokorttiviranomaisen Service Centeriin – ajanvarausta ei tarvita. Siksi olen tänään illalla lueskellut läpi driver’s manualia, joka sisältää liikennesääntöjen lisäksi kaikenlaisia ohjeita ja vinkkejä (esim. auto voi mennä vesiliirtoon jo 35mph-nopeudessa), joita niitäkin saatetaan kysyä kirjallisessa kokeessa (esim. ”Millä nopeudella alimmillaan auto voi joutua vesiliirtoon?”). Seuraavassa kaikki olennaiset eroavaisuudet Suomen ja Georgian lainsäädännön välillä kaikille, jotka joskus aikovat hankkia ajokortin täältä – kuten loppuviikosta Iirolle. Ole hyvä, kulta!

Risteyskäyttäytyminen

At a four-way intersection where all drivers are faced with stop signs, all drivers must yield to pedestrians; otherwise the vehicles should proceed through the intersection in a “first to arrive, first to proceed order.”

Risteykset, jotka Suomessa usein olisivat tasa-arvoisia risteyksiä, ovat täällä varustettu neljän suunnan stop-merkeillä, eli kaikista suunnista ajavat tulevat stop-merkin takaa. Kaliforniassa asuva Ronja mainitsi viimeisimmässä postauksessaan amerikkalaisten tavan ohittaa nämä risteykset hidastamalla kävelyvauhtiin ja liukumalla stop-merkin ohi täysin pysähtymättä ja kertoi tavalla olevan nimikin: california rolling stop. Todistetusti tapa elää muuallakin päin Yhdysvaltoja, sillä äitini kertoi sisäistäneensä tavan viime vuosituhannen puolella joko Massachusettsissa tai Floridassa asuessamme ennen inssiajoaan… ja onnistui tapaa seuraamalla reputtamaan oman paikallisen ajokorttinsa inssiajon. Inssissä stop-merkki on stop-merkki.

If you are about to enter or cross a highway from an alley, private road or highway you must stop and yield the right-of-way to all other pedestrians and vehicles already traveling on the roadway or sidewalk you are entering or crossing.

Toisin kuin Suomessa, oikealta tulevaa ei aina väistetä, vaan stop-merkkien ja kärkikolmioiden puuttuessa väistetään suuremmalla tiellä kulkevaa.

Unless a sign posted at that intersection prohibits doing so, it is permissible to make a “right turn on red” at an intersection controlled by a traffic control light. You may proceed only after making a complete stop, yielding to all traffic and pedestrians, and making the determination that you can safely complete the turn. 

Kuten moni tietää, oikealle kääntyminen on täällä sallittua punaisen valon palaessakin – ja ”No Right Turn on Red” -kylttejä näkyy hyvin harvoin. Punaisiin valoihin tulee kuitenkin pysähtyä kuten stop-merkkiinkin, eli iso osa kuskeista liukuu tällöinkin risteyksen ohi. Oletettavasti tästäkin tulisi inssissä hylsy.

Georgia And Spring From GT Sundeck

Tyypillinen paikallinen risteys

Huomattavaa risteyksessä on myös, että sen kaikilla sivuilla on periaatteessa suojatie jalankulkijoille, jos vain jalkakäytäviä on olemassa, vaikkei suojateitä olisi erikseen merkattu. Tällaisilla merkitsemättömillä suojateillä autoilijoiden tulee periaatteessa väistää jalankulkijoita. Käytännössä jalkankulkijoita ei ole, ellen juuri minä satu tuolloin olemaan matkalla kauppaan, sillä meidän taloyhtiömme edessä on tällainen merkitsemätön risteys nelikaistaisen tien yli. Ei äiti, en jää auton alle.

Nuolivalot eivät muuten tarkoita, etteikö jalankulkijoille voisi palaa samaan aikaan vihreä valo. Yhdessä meidän läheisessä risteyksessämme jalankulkijoille ei edes ole liikennevaloristeyksessä omia valoja, ja tällöinkin kääntyvät autot ovat väistämisvelvollisia jalankulkijoita kohtaan.

Risteyksessä tulee käyttää joko vilkkua tai käsisignaaleita siinä tapauksessa, jos vilkkua ei ole. Eli jos autostasi hajoaa vilkku, ei muuta kuin ikkuna auki ja huitomaan!

Fire trucks at the library

Erikoisajoneuvot

If police, fire, or ambulance service vehicles are using their emergency lights (blue or red) and sirens, safely maneuver your vehicle out of their way. You should slow your vehicle and move over to the shoulder of the road, or if that is not possible, as far to the right of the roadway or lane as you can, and stop.

Sen lisäksi, että hälytysajossa olevia ajoneuvoja tulee varoa, ne nähdessään tulee yrittää pysähtyä.

The Georgia Move-Over Law requires drivers to move over one lane when possible if an emergency vehicle with flashing lights is parked on the shoulder of the highway. If traffic is too heavy to move over safely, the law requires drivers to slow down below the posted speed limit AND to be prepared to stop.

Hälytysajoneuvoa, joka on pysäköity tien viereen, ei pitäisi ohittaa reunimmaisinta kaistaa pitkin. Isolla osalla teistä täällä on vähintään kaksi kaistaa suuntaansa, joten tämä ei ole ongelma.

Kaistat ja niillä käyttäytyminen

You may also pass on the right when traveling on a multi-lane highway carrying two or more lanes of traffic in the same direction.

Iiro jaksaa aina Suomessa huomauttaa, jos joku ohittaa esim. moottoritiellä oikealta puolelta, että se on piittaamatonta ja vaarallista. Täällä se on sallittua ellei jopa suotavaa.

Jos tien keskiviiva on keltainen yhtenäinen viiva, tämä tarkoittaa ohittamiskieltoa. Viivan yli on kuitenkin täysin laillista kääntyä.

20th Avenue NW - Before

Kääntymiskaista käytännössä

…mistä päästäänkin melko hasardiin liikenneratkaisuun täällä, nimittäin kääntymiskaistoihin, turn lanes. Tämä on tien keskellä oleva ylimääräinen kaista, jota ei saa käyttää ohittamiseen, mutta jos aikoo kääntyä vasemmalle, tulee ryhmittyä tälle kaistalle. Kummastakin suunnasta. Ja jos risteyksiä ja kaikenmaailman pihateitä on tiheään, nokkakolarin riski on aika ilmeinen.

It is against the law to flash turn signals as a courtesy or “do pass” signal to other drivers in the rear.

Itse liikenteessä pari päivää ajaneena toivoisin, että vilkkuja käytettäisiin enemmän ja aktiivisemmin.

Maximum traveling speeds are determined based on the following general rules in
Georgia unless otherwise posted:
30 miles per hour in any urban or residential district
35 miles per hour on an unpaved county road
70 miles per hour on a rural interstate
65 miles per hour on an urban interstate or on a multi-lane divided highway
55 miles per hour in all other areas

Mistä nämä tietyypit erottaa? Milloin ollaan urban districtillä ja milloin ”in all other areas”? Jaa-a. Meidän lähiympäristössämme yleisimmät nopeusrajoitukset ovat 35-45 mph, ja nopeusrajoituskylttejä ei todellakaan ole liian usein.

IMG_5098

Pyöräilijät liikenteessä

The law requires a driver to allow at least three feet between the driver and bicyclist when passing, if feasible. If it is not safe to leave three feet of space, the driver should wait until it is safe to pass the bicyclist.

Eli vähintään metri pitää olla väliä pyöräilijään, jos sellaisen haluaa ohittaa tiellä. En ole nähnyt täällä vielä yhtään pyöräilijää, ja vähän epäilyttää, seuraisivatko autoilijat käytännössä tätä sääntöä.

Night time bicyclists will not always have lights, and some may not even have reflectors. If you meet an oncoming bicyclist, please dim your lights to avoid blinding the bicyclist.

Pyöräilijöiden ei siis ole pakko käyttää ajovaloja tai edes heijastimia, mikä kuulostaa kaikin puolin hasardilta. Sen sijaan autoilijan tulee kääntää pitkät valot pois päältä, mikä tavallaan kuulostaa ihan huomaavaiselta pyöräilijää kohden, paitsi että tämän jälkeen autoilija näkee pyöräilijän vielä huonommin.

Alkoholi, kännykät ja muut liikenteen kanssa yhteensopimattomat asiat

  • A person 21 or more years of age is considered “Under the Influence of Alcohol” when 0.08 gm or more by alcohol weight is present in the blood.
  • A person under 21 years of age is irrefutably considered “Under the Influence of Alcohol” when 0.02 gm or more by alcohol weight is present in the blood.

Liikennejuopumuksen raja on verrattain korkea 0,8 promillea (kyllähän ihmisten nyt pitää päästä ajamaan kotiin baarista!), mutta alle 21-vuotiailla raja on 0,2 promillea – täällähän saa ensin ajokortin ja sitten vasta olutta. Alle 21-vuotiailla alkoholinkäyttö on muutenkin kytketty ajokorttiin, sillä jos alle 21-vuotiaas jää kiinni alkoholin ostosta tai sen yrityksestä, hän menettää ajokorttinsa puoleksi vuodeksi.

  • Any driver under age 18 who holds a Class D license or a learner’s permit is prohibited from using any wireless device while driving. This includes cell phones, computers, and all texting devices. Exceptions are provided for emergencies and for drivers who are full parked. The fine for a conviction is $150, or $300 if involved in an accident while using a wireless device.
  • Any driver age 18 or over is prohibited from reading, writing, or sending a text message while driving. This ban applies to any texting device including cell phones, and applies to text messages, instant messages, email and Internet data. Exceptions are provided for emergency personnel, drivers responding to emergencies, and drivers who are fully parked. The fine for a conviction is $150.

Myös kännykän käytön on koettu olevan vaarallisempaa alaikäisillä kuin täysi-ikäisillä. Täysi-ikäisiltä on kielletty vain tekstiviestien lähettely ja kännykän näprääminen, alaikäisiltä on kielletty myös kännykkään puhuminen. Hands-freestä ei ole mainintaa.

Turvavöiden käyttö ei muuten ole pakollista, jos olet täysi-ikäinen ja istut takapenkillä. Ympäristöstäkin huolehditaan tienkäyttösäännöissä.

It is unlawful to dump, deposit, throw or leave litter on any public or private property in the State of Georgia, or any waters in the State of Georgia.

  • “Litter” means all sand, gravel, slag, brick bats, rubbish, waste material, tin cans, refuse, garbage, trash, dead animals or discarded materials of every kind and description.
  • “Public or private property” means the right-of-way of any road or highway, any body of water or watercourse of the shores or beaches thereof, any park, playground, building refuge or conservation or recreation area and residential or farm properties, timberlands or forest.

Alaikäisen alkoholinkäytön lisäksi ajokortti voidaan viedä täysi-ikäiseltäkin monesta eri syystä.

The Department will suspend the driving privileges of an individual in any of the following non-conviction situations:

  • Refusal to take a chemical test for intoxication.
  • Failure to appear in court or respond to a citation.
  • Non-payment of Child Support.
  • Non-payment of the Super Speeder fee.
  • Safety responsibility.
  • Medical revocation.
  • School attendance (under age 18).
  • Parent requested revocation (under age 18).

The Department is required by law to suspend the privileges of an individual for a conviction of any of the following offenses:

  • Homicide by vehicle.
  • Serious injury by vehicle.
  • Driving under the influence of alcohol or drugs.
  • Any felony in the commission of which a motor vehicle is used.
  • Using a motor vehicle in fleeing or attempting to elude an officer.
  • Fraudulent or fictitious use of, or application for, a license/ID card.
  • Hit and run or leaving the scene of an accident.
  • Racing.
  • Operating a motor vehicle with a revoked, canceled, or suspended registration
  • Felony forgery related to an identification document.
  • Driving without insurance.
  • Driving while license is suspended, revoked, or canceled.
  • Any violation of the Georgia Controlled Substance Act.
  • Refusal to weigh commercial motor vehicle
  • Violation of license restriction (at the discretion of the trial court)

Lempparini näistä ovat tuo, että alaikäiseltä voidaan viedä kortti, jos hän ei käy koulussa, ja että täysi-ikäiseltä voidaan viedä kortti, jos hän ei maksa elatusapua.