Matkailun aakkoset 2014

Albuquerque

Albuquerqueen suuntasimme hieman spontaanisti yhtenä päivänä New Mexicossa, kun päätimme jättää Los Alamosin ydinpommit johonkin toiseen kertaan ja kiersimme katsomassa Breaking Badin kuvauspaikkoja.

Bryssel tuli vuoden aikana tutuksi, kiitos parin hupimatkan ja aika monen työmatkan. Olen oppinut tykkäämään tästä vähän rohjosta ja rujosta kaupungista.

Colorado oli tänä vuonna tukikohta ja myös tapahtumapaikka monenmoiselle seikkailulle. En vain pääse yli siitä, miten mahtassa osavaltiossa olen saanut viettää aikaa.

Rocky Mountain National Park, Mills Lake

Mills-järvi Kalliovuorten kansallispuistossa Coloradossa

Deltalla olin tänä vuonna platina-asiakas, minkä ansiosta suosin yhtiötä aika rankasti matkustaessa. Ilmaiset matkustusluokan korotukset Economy Comfortiin ja välillä jopa Bisnekseen saakka kyllä kelpasivat.

Englannissa pyörin pariin otteeseen kavereita moikkaamassa, Iiroa moikkaamassa sekä työmatkalla. Kivaa oli nähdä Englantia myös Lontoon ulkopuolelta: Bath ja Stonehenge hurmasivat, ja Cambridgessa parasta oli Luxemburgista muuttanut suomalainen kaverini, joka toimi paikallisoppaana.

Tourist at Stonehenge

Stonehengessä kävin siskoni Lotan kanssa, ja paikan ääniopasta ei voi kuin kehua.

Flatirons-vuoret ovat yksi Boulderin parhaita puolia, ja kävimme niillä patikoimassa aina kun vaan ehdimme.

Grand Teton on kansallispuisto, josta en ennen reissua ollut kuullutkaan, mutta joka onnistui hurmaamaan upeilla vuorillaan ja villinä laiduntavilla biisoneillaan. National Park Servicestä on tullut uusi luottomatkaoppaani: kansallispuistot ovat poikkeuksetta vierailun arvoisia.

Havaiji oli matkailurintamalla tämän vuoden kohokohta, reissu, jota eniten olin odottanut, ja joka kuitenkin vielä onnistui ylittämään odotukseni.

Kaloko-Honokōhau National Historic Park

Kaloko-Honokōhaun rantaviivaa Havaijin saarella. Kilpikonnia ei tällä rannalla näkynyt, vaikka niitä yleensä täällä kellii.

Ihmiset ovat matkustamisessa ja ulkomaille muutossa yksi parhaista puolista (vaikka välillä ei ihan tunnu siltä). Olen törmännyt todella moneen kiinnostavaan tyyppiin vuoden aikana ja saanut jopa pari uutta ystävää.

Juoksin kuluneen vuoden aikana varmasti enemmän kuin kaikkina edeltävinä vuosinani elämässäni harjoitellessani puolimaratonia ja myöhemmin triathlonia varten. Lenkkarit kulkivat kassissa, ja sain juosta ympäri monenmoisen kaupungin katuja ja puistoja ja huomata, miten korkeus vaikuttaa juoksukestävyyteen. (Terkut vaan Estes Parkiin 2290 metriin.)

Kaliforniaan tuli äkkilähtö, kun eräänä perjantaina Iiro ilmoitti lähtevänsä Los Angelesiin työmatkalle heti maanantaina. Venice Beachillä oli vielä hellettä syyskuussa.

Santa Monica Pier

Santa Monica Pier oli lyhyehkön kävelymatkan päässä hotellistamme.

Luxemburgiin palasin joulukuun puolivälissä, ja minulla on tästä hieman ristiriitaisia tunteita. Joka tapauksessa tulevana vuonna taas enemmän juttua Keski-Euroopasta.

Madrid yllätti viime kesänä erittäin positiivisesti, kun kävin siellä moikkaamassa vanhoja ystäviä.

New Yorkissa kävimme Iiron kanssa pääsiäisenä, ja tajusin juuri, etten ole kirjoittanut tuosta reissusta yhtäkään postausta. Ehkä tämä vielä jossain vaiheessa korjaantuu…

New York City

Oostendissa ihmettelimme toukokuussa maailmansotien jäljiltä jääneitä Atlantikwallin bunkkereita. Luulen, että meidän matkakohteemme ovat keskimääräistä paljon sotapainotteisempia.

Pariisissa vierailin kuluneena vuonna pariin otteeseen, ja seuraava reissu on buukattu tammikuulle, kun tapaan siellä kavereita Suomesta ja Lontoosta. En näköjään vaan saa tästä kaupungista tarpeekseni.

Eiffel Tower & Paris

Quandary Peak oli ensimmäinen Fourteener, jonka huiputimme. Tänä vuonna se jäi ainoaksi, mutta toivottavasti ensi vuonna tulee lisää!

Ranskan kieli on ollut syypää moneen murheeseen ja hampaiden kiristelyyn kuluneen vuoden aikana, mutta myöskin moneen onnistumisentunteeseen ja ilon aiheeseen. Minulla on ranskaan selvä viharakkaussuhde.

Suomessa kävin kuluneena vuonna neljä kertaa. Jollain tasolla olen vähän kade kaikille helsinkiläisille, jotka saavat asua niinkin kauniissa ja upeassa kaupungissa. Yksikään näistä käynneistä ei siis ollut marraskuussa.

Trieriä näytin useammallekin Luxemburgissa piipahtaneelle kaverille. Roomalaisaikaisia raunioita, upea katedraali ja mielenkiintoinen Karl Marxin synnyinkoti, sekä toki hyviä saksalaisia ravintoloita – suosittelen!

Black Gate of Trier

Trierin musta kaupunginportti, jonka roomalaiset aikoinaan rakensivat

Utahissa meillä oli vajaan neljän tunnin vaihto matkalla Havaijille, joten vuokrasimme auton ja kävimme pörräämässä Salt Lake Cityn keskustassa mm. mormonitemppelissä. Spontaani autonvuokraus oli yllättävän helppoa ja lisäksi halvempi tapa päästä keskustaan kuin taksi.

Vegasissa vietimme marraskuussa ikimuistoisen viikon. Härö paikka, ei voi muuta sanoa.

Waikiki oli ainoa todellinen rantalomakohde tänä vuonna, ja tuli tarpeeseen. Rusketusrajat!

Amsterdam Flower Market

Amsterdamin kukkamarkkinat kanaalilta päin katsottuna

XXX eli tietenkin Amsterdam tuli tutummaksi, kun vietimme siellä Iiron kanssa yhteisen viikonlopun.

Yellowstone on tähän astisen kokemukseni mukaan Yhdysvaltojen hienoin, pähein ja mahtavin kansallispuisto, jossa käyntiä suosittelen lämpimästi oikeastaan aivan kaikille.

Yellowstone Pool

Yksi Yellowstonen kuumista lähteistä

Zombi on olotila, jossa olen ollut vähän liian monta kertaa aikaerojen ja pitkien lentomatkojen ansiosta.

Idea tähän postaukseen mahtavasta Tarinoita Maailmalta-blogista. Hyvää uutta vuotta 2015 kaikille lukijoille!

3 syytä käyttää Hotels.comia

Hotellivaraussivustojen suossa olen jo monta vuotta sitten päätynyt Hotels.comin helmaan. Muillakin sivustoilla on puolensa, ja joskus saattaa olla myös järkevämpää varata huone suoraan hotellilta, mutta tässä minun kolme syytäni pitäytyä valinnassani.

1. Ilmaisia palkintoöitä kanta-asiakasohjelman kautta

Hotels.comin kanta-asiakasohjelma Welcome Rewards on yksinkertaisuudessaan nerokas: varaa sivuston kautta kymmenen hotelliyötä ja saat yhden palkintoyön ilmaiseksi. Käytännössä yö ei ole täysin ilmainen, vaan ilmaisen yön arvo on korkeintaan yöpymiesi öiden keskiarvo, ja tämän jälkeen joudut itse maksamaan ylimenevän osuuden sekä verot, jotka ovat useimmiten noin 10% hotelliyön hinnasta. Welcome Rewardseilla on kuitenkin yksi erinomainen puoli: öitä ei tarvise kerätä joltain tietyltä hotelliketjulta, kuten hotelliketjujen omissa kanta-asiakasohjelmissa täytyy, vaan öitä saa melkein kaikista palvelussa tarjolla olevista hotelleista.

hotelscomwelcomerewards

Laskennallisesti Hotels.comin kautta varatessa saa siis hotelliyöstä 10% alennusta, mutta tykkään tästä järjestelmästä melkeinpä enemmän, kuin jos alennuksen saisi heti varaustilanteessa. Me olemme olleet Iiron kanssa mukana kanta-asiakasohjelmassa vähän reilu 2 vuotta, ja olemme yleensä käyttäneet palkintoyöt silloin, kun olemme olleet yhdessä lähdössä erikoisemmalle reissulle tai keskimääräistä kalliimmalle alueelle. On nimittäin paljon helpompi perustella itselleen yöpymistä vähän kalliimmassa hotellissa Manhattanilla tai vähän fiinimmässä rantaresortissa Havaijilla, kun palkintoöiden avulla hotellista jäävän maksuosuuden saa painettua murto-osaan alkuperäisestä hinnasta.

2. Nerokas karttapohjainen hotellihaku

Ehdottomasti paras ominaisuus Hotels.comissa on karttapohjainen hotellihaku, jonka saa esille klikkaamalla Katso kartalla hakutuloksista.

hotelscomkarttahaku
Tuohon kun klikkaa, päätyy karttahakuun, joka näkyy alla.

hotelscomkarttahaku2

Minulle sijainti on usein tärkein kriteeri hotellin valinnassa, ja karttahaun avulla sijainti nousee todellakin arvoiseensa asemaan. Usein ”siistin” ensin kartan poistamalla näkyviltä hotellit, jotka eivät täytä antamiani ehtoja tai joissa ei ole kyseiselle päivälle saatavuutta. Sen jälkeen rupean rajaamaan hotellia haun vasemmalla puolella olevilla säätimillä: asetan maksimihinnan, minkä ylitse en halua mennä ja valitsen hotellien yleisestä tasosta ja hintaluosta riippuen asiakasarvioiden minimiksi 3,5 tai 4. Säätimiä löytyisi lisääkin vaikka millä mitalla, ja kartalle saa näkyviin myös pelkästään hotellit, joissa on ilmainen pysäköinti tai esteettömiä huoneita.

hotelscomhyattplace
Hotellit saa näkyviin klikkaamalla kartan palluroita. Me yövyimme Waikikilla Hotels.comin kautta löydetyssä Hyatt Place Waikiki Beachissä*, joka oli lyhyen matkan päässä rannasta, oikean hintainen (noin $200 per yö joulukuun alkupuolella), huoneet olivat hyvätasoisia ja hotelli sisälsi aamupalan.

3. Mahdollisuus käyttää alennuskoodeja

Ostaessa netistä yhtään mitään kannattaa aina haeskella, josko tarjolla olisi alennuskoodeja, ja Hotels.comiin näitä on tarjolla lähes aina. Usein alennuskoodeja käyttäessä Welcome Rewards-yöt eivät kerry, mutta jos ei matkusta erityisen usein, tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Välillä myös saatavilla olevat alennuskoodit ovat -10% tai jopa enemmän, jolloin alennuskoodeja kannattaa käyttää joka tapauksessa, ja ihan kaikista hotelleista Hotels.comissa ei edes saa Welcome Rewards-palkintoöitä. Hyvä paikka hakea Hotels.com-alennuskoodeja on CupoNation, josta löytyy alennuskoodeja myös moneen muuhun nettipalveluun.

Yhteistyössä CupoNation

Loco moco, mättöruokaa Havaijin tyyliin

Nenäliinoja. Paljon nenäliinoja. Kuljen ympäri asuntoa iso kuutionmallinen nenäliinapakkaus mukanani. Suurimman osan ajasta en tosin kulje vaan rötkötän sohvalla.

Olen siis flunssassa. Lentokonematkustamisen varjopuolia on selvästi lisääntynyt riski sairastua, ja tällä kertaa oli minun vuoroni saada flunssa koneesta. Pari päivää meni vielä ihan hyvin ja tiistaiaamuna kävin jopa joogassa, mutta seisovan koiran sijaan hengailin lähinnä lapsiasennossa. Keskiviikkona vietin sitten koko päivän pyjamassa.

Konetta ei ole tehnyt paljon mieli avata, joten Havaijin kuvien läpikäynti jää johonkin myöhempään ajankohtaan. Yhden kokemuksen ajattelin teidän kanssanne kuitenkin jakaa ja se tulee tässä:

Havaijilainen ruoka Loco Moco

Havaijin yksi tunnetuimmista paikallisruoista on loco moco, joka on perinteisesti ollut kasa riisiä, jonka päällä jauhelihapihvi, jonka päällä pari paistettua munaa, ja koko homma upotettu ruskeaan kastikkeeseen. Minä tilasin oman annokseni jauhelihapihvin sijaan porsaankyljyksellä ja ravuilla, ja aterimeksi keittiö antoi minulle lusikan.

Loco moco on syntynyt vuonna 1949 siihen tarpeeseen, kun urheilun ja surffin rasittamat havaijilaisnuoret tulevat syömään lähikapakkaan ja haluavat jotain halpaa ja nopeaa, joka ei olisi ainainen voileipä. Loco oli erään Hilon kaupungin teinin lempinimi, ja moco rimmaa locon kanssa. Tarvitseeko tähän mitään erikoisempaa syytä?

Minä maiston loco mocoa Konan Big Island Grillissä, jota voin lämpimästi suositella lounaspaikaksi kaikille Havaijin saarelle suuntaaville. Konstailematonta havaijilaista kotiruokaa, mukava palvelu ja erittäin kohtuulliset hinnat.

Nyt paranemisiin. Havaijiksi toivotus kuuluu E ola.

Joulupuu – suoraan Appalakeilta!

Palasimme kotiin Havaijilta eilen puolilta päivin, sekaisin huonosti nukutusta ja lyhyestä yölennosta sekä neljän tunnin vaihdosta Salt Lake Cityssä. Parin tunnin koomauksen jälkeen päätimme hoitaa aikaeroa vanhalla hyväksi havaitulla lääkkeellä: ulkoilulla valoisan aikaan. Kävelylenkki johdatti meidät Whole Foodsin pihaan, ja mitäs sieltä tarttuikaan mukaan?

Christmas Tree Decorations

Pöytämallinen joulukuusi, table-top tree, sai yllensä kaikki mahdolliset joulukoristeet, joita minulla on vuosien varrella tarttunut matkaan, mukaanlukien pränikkä Pearl Harbor -joulupallo. Suomessa aina välillä napistaan tanskalaisista kuusista, mutta meidän kuusemme on tehnyt vielä pidemmän matkan: se on peräisin Pohjois-Karolinan Appalakeilta, noin 2500 kilometrin päästä. Vaikka kuusi on tuore, sen luvattiin kestävän uuden vuoden ylitse, eikä se ole ainakaan vielä alkanut varistamaan neulasia. Saa nähdä, miten kuusen ja erityisesti sen hoidon kanssa lopulta käy, sillä tämä on ensimmäinen, jonka olemme kotiin hankkineet. Yksi vanhenemisen merkki tämäkin?

Partiolaisten joulukalenteri

Partiolaisten joulukalenteri on vauhdittanut täällä joulun odotusta. Facebookin puolella taas on pyörinyt blogin joulukalenteri, josta ensimmäisen viikon luukut tässä:

Untitled

1. joulukuuta, kuvassa Cutty Sark -laiva Lontoon Greenwichissa

Untitled

2. joulukuuta, kuvassa patikointi Mount Audubonille

Untitled

3. joulukuuta, kuvassa tuulihaukka Berliinin Tempelhofin lentokentällä

Untitled

4. joulukuuta, kuvassa Oklahoman preeriaa

Untitled

5. joulukuuta, kuvassa Washington D.C.:n kongressitalo

Untitled

6. joulukuuta, kuvassa Helsinki Finnair-maailmanpyörästä käsin

Untitled

7. joulukuuta, kuvassa Grand Canyonin Bright Angel Trail

Mikäs sitaatti osui mielestäsi parhaiten? Vai oletko jonkun näistä kanssa eri mieltä?

Ratkaisu kännykän akun loppumiseen

Ovesta ulos lähtiessä on aina hyvä tarkistaa, että mukana on lompakko, avaimet ja kännykkä. Jos olen lähdössä yhtään pidemmäksi aikaa ulos, mukana kulkee myös neljäs: kännykän vara-akku.

Kuulun niihin ihmisiin, jotka katsovat kännykästä reittitiedot, tekstailevat ja whatsapittavat kavereille, googlaavat sitä sun tätä mieleen tulevaa ja luppoaikana selaavat sosiaalista mediaa. Kännykällä on myös kiva ottaa kuvia, jos järkkäri ei ole tullut mukaan, katson siitä kellonajan ja vuorilla patikoidessa mittaan sillä matkaa, vauhtia ja aikaa. Siksi sen akku ei aina kestä edes kokonaista päivää, varsinkin jos ollaan jossain, missä on huono kuuluvuus, ja vara-akusta saa virtaa tilanteessa kuin tilanteessa.

Nokia Portable Universal USB Charger

Kuvassa oleva kännykkä on jo sanonut itsensä irti, mutta patukka kulkee yhä mukana.

Minun vara-akkuni on Nokia DC-16 Universal Portable USB Charger*. Saimme Iiron kanssa kumpikin vara-akun tuliasena Iiron Nokialla sitä kehittämässä olleelta kaverilta, ja tajusimme kumpikin aika pian vempeleen olevan mainio. Jotain, jota emme olleet osanneet kaivata, mutta joka ratkaisi kertaheitolla yhden pienen mutta ärsyttävän ongelman elämässä. Patukka latautuu samanlaisella mini-USB-laturilla kuin mitä kännykkämmekin, ja siitä riittää virtaa reiluun yhteen kokonaiseen kännykän akkkuun.

Samanlaisia vempeleitä löytyy nykyään kait montaa muutakin mallia, mutta yhäkin moni kaveri ihmettelee ääneen, että Mikä toi on???, kun vetäisen pinkin patukan laukusta. Siispä kun London and beyond-blogissa esiteltiin vastaavaa keksintöä, ajattelin minäkin levittää tämän vempeleen ilosanomaa. Jos sinulle läheinen ihminen on viime aikoina kironnut kännykän akun loppumista, tässä saattaisi olla taatusti tervetullut joululahja.

Kun lentokenttäbussi on tunnin myöhässä…

Eilen pakkailin vielä laukkuja Coloradossa, kun huomasin ensimmäisten lumihiutaleiden leijailevan parvekkeella. Lunta! Ensilumi oli tietenkin tullut jo syyskuussa, mutta Coloradon tyyliin sää oli sen jälkeen vaihdellut ihan miten sattuu, ja vielä pari päivää sitten olin käynyt ottamassa aurinkoa uima-altaalla. Nyt lämpötila oli reilussa tunnissa laskenut kymmenisen astetta ja pian ulkona pyrytti jo ihan kunnolla.

Tässä kohtaa minä tarkistin Las Vegasin sääennusteen ja totesin että jep, aurinkoista ja +23 koko viikon! Samalla päätin lähteä kohti paikallista bussiasemaa yhtä vuoroa aiemmalla paikallisbussilla. Paikallisbusseja kulki kymmenen minuutin välein, mutta lentokenttäbusseja menisi vain kerran tunnissa, joten siitä ei parennut myöhästyä, ja arvelin, että äkillinen lumimyräkkä saattaisi sotkea paikallisliikennettä.

JUMP bus in Boulder

Paikallisbussissa. Boulderissa on amerikkalaiseksi keskisuureksi kaupungiksi erinomainen julkinen liikenne, mutta silti sitä ei tunnu käyttävän oikein kukaan, ja sain tänäänkin kulkea bussilla omassa pyhässä yksinäisyydessäni.

Meiltä kentälle on 70 kilometriä, missä menee autolla noin kolmisen varttia, jos ei ole ruuhkaa. Lentokenttäbussilla kestää yleensä puolitoista tuntia, koska bussi pysähtelee kummassakin päässä ties kuinka monen Park & Ride -autotalokompleksin tai parkkikentän laidalle, mutta tälle vuorolle oli varattu kaksi tuntia oletettavasti ruuhkan takia. Lentokenttäbussi starttasi ajallaan bussiasemalta klo 15.15, ja aikataulun mukaan kentällä oltaisiin 17.15, kun pahimmat ruuhkat iskevät päälle yleensä vasta viiden jälkeen ihmisten lähtiessä töistä. Kaksi tuntia bussissa istumista siis tiedossa, joten napit korviin, musaa päälle, ja iPadiin HS Kirjastosta Syötäväksi kasvatetut.

IMG-20141110-WA0004

Tuoretta lunta ja autojono, joka oli menossa samaan suuntaan kuin mihin mekin olimme rampilta kääntymässä.

Klo 16.45 havahduin siihen, että matelimme kävelyvauhtia liikenneruuhkassa, olimme oikeastaan madelleet jo jonkin aikaa, ja kylteistä tajusin, ettemme olleet vielä ohittaneet edes Denveriä. Tästä pisteestä kentälle kestäisi vielä melkein puoli tuntia ilmankin liikennettä ja P&R-pysähdyksiä. Myöhässä siis oltiin, totesin, ja laitoin Las Vegasiin toista kautta lentävälle Iirolle tekstaria: Tääl on ihan järkky ruuhka. Tuskin tulee bussi ajoissa kentälle. Onneks ei oo kiire.

Niinpä. Kun kello tuli 17.15 ja olimme yhä jumissa jossain I-70:llä, toistakymmentä mailia kentältä, tarkistin Google Mapsista, mikä olisi arvioitu ajoaika tässä ruuhkassa. 49 minuuttia. Suunnilleen tässä kohtaa tajusin olevani kusessa. Lentoni boarding oli klo 18.00, ja lento lähtisi klo 18.45. Minulla ei ollut matkatavaroita tai edes isohkoa käsimatkatavaralaukkua – halpalentoyhtiö Spirit Airlines laskuttaa myös käsimatkatavaroista, joten olin laittanut kaikki matkatavarani Iiron mukaan – ja olin jo tsekannut sisään netissä ja printannut boardarin, mutta Denverin kenttä ei ole pieni ja nopea, ja kuka tietää, miten aikaisin halpalentoyhtiöt sulkevat portin.

Klo 17.20 rupesin selvittämään kännykällä, mitä liput maksaisivat Frontierin iltakoneeseen. Reilun satasen, ei mitään mahdotonta, mutta jos nyt kuitenkin yrittäisin ehtiä tähän koneeseen.

Klo 17.45 bussi kaarsi Stapletonin P&R:n pihalle. Yhä kymmenisen mailia kentälle, mutta liikenne oli hellittänyt, ja tästä ei autolla kestäisi kuin reilu vartti perille. Jos olisimme perillä tasalta, saattaisin turvatarkastusjonoista riippuen ehtiäkin.

Klo 17.50 liikenne jumittui taas. Bussikuski tunki vasemmalle kaistalle eikä päästänyt henkilöautoja etuilemaan, teki siis parhaansa, ja minä tässä vaiheessa totesin, ettei keskittyminen broilerintuotantoketjuun nyt ihan onnistu, ja laitoin iPadin laukkuun.

Klo 18.00 kaarto ulos motarilta. Häh? Ai niin, vielä yksi P&R-pysähdys! Sadattelin äijää, joka poistui bussista hitaasti ja haki laukkunsa ruumasta vielä hitaammin. Nyt liikettä!

Klo 18.05 bussin takaosassa yksi matkustaja huokaisee, että hänen lentonsa lopetti juuri boardauksen. Toinen matkustaja toteaa, että hänkin varmaan myöhästyy lennolta. Myötätuntoista hyminää. Minä ilmoitan, että minun kohdallani peli ei ole vielä pelattu, vaikka lentoni alkoikin jo boardaamaan.

Klo 18.12 lentokentän ”lumihuippuinen” katto näkyvissä!!

View of the Denver Airport from Avis Car Rental Red Carpet Area

Denverin lentokenttä näkyy preerian keskeltä kauas, ja sen katto matkii viereisiä Kalliovuoria. [kuva: Susan Smith]

Klo 18.14 poliisin vilkut pyörivät edessä. Joku on ajanut kolarin terminaaliin johtavalla tiellä, ja nyt tässä on sitten pieni paikallisruuhka, kun autot yrittävät pakkautua yhdelle kaistalle.

Klo 18.18 ruuhka ohitettu. Siirryn bussin etuosaan, valmiina spurttaamaan. Bussikuski ojentaa minulle Transfer-lipun, jolla pääsisin ilmaiseksi takaisin kotiin, jos en ehtisi lennolle, ja pahoittelee bussiyhtiön puolesta myöhästymistä.

Klo 18.20 viereeni bussin oven eteen siirtyy aasialainen nainen, joka kertoo olevansa matkalla Las Vegasiin. Käy ilmi, että olemme menossa samalle lennolle, ja hän toteaa: I follow you then!

Klo 18.22 bussin ovet aukeavat. Spurttaan ovista sisälle ja pingon matkalaukkuhihnojen ohitse. Turvatarkastusta kohti kaartaessani vilkaisen taakse, ja näen aasialaisen naisen hölkkäävän hitaasti kaukana perässä. Totean, ettei tässä kohtaa ole helkkari aikaa jäädä ketään odottelemaan.

Klo 18.23 ryntään turvatarkastukseen ja kerron, että lentoni lähtee 20 minuutin päästä, pääsisinkö jonon ohitse? Turvatarkastuksessa on muutenkin todella vähän ihmisiä näin myöhään, mutta turvatarkastaja ohjaa minut silti passintarkastusjonoon, jossa ei ole kuin yksi ihminen minua ennen, ja huikkaa: Don’t worry, you’ll make it! En ole täysin vakuuttunut.

Klo 18.24 itse turvatarkastuksessa on kaksi nuorta naista, joilta pyydän päästä ohitse. Of course, he toteavat, ja heitän laukkuni hihnalle, kaivan läppärin, iPadin ja nesteet laukusta, otan vyön, kengät ja takin pois ja harppaan kokovartaloläpivalaisulaitteeseen. Onneksi olen tehnyt tämän niin monta kertaa aiemminkin, että turvatarkastus menee kuin hujauksessa. Tämän takia suosin lentokentällä kenkiä, joissa ei ole kengännauhoja.

Klo 18.26 spurtti alas terminaalijunalle. Junan saapumisessa kestää ikuisuus (ehkä 45 sekuntia), ja juna kulkee mielestäni paljon hitaammin kuin normaalisti. Onneksi lähtöporttini on ensimmäisessä terminaalissa.

Klo 18.32 harpon kaksi porrasaskelmaa kerrallaan ylös terminaaliin, juoksen pitkin kävelyliukuhihnaa ja huikkaan jo kaukaa edellä kävelevälle turistille Excuuuse meee ennen kuin pingon ohitse.

Klo 18.34 porttia ollaan juuri sulkemassa, kun minä pelmahdan paikalle. Las Vegas? portilla seisova nainen kysyy, ja minä tuskin saan sanaa suustani, tungen vaan passini ja matkalippuni hänelle. Yritän kasailla hengitystäni, kun porttia sulkemaan tullut huomioliivimies taputtaa minua selkään ja toteaa: You’re alright, you made it, you’re going to Vegas.

Klo 18.36 istun paikalleni. Minun jälkeeni sisään tulee vielä yksi ihminen, jonka jälkeen lentokone nytkähtää liikkeelle. Aasialaista naista ei näy.

20141110_201650

Las Vegasin valot

20141110_201850

Laskeutuessa The Strip näkyi hyvin. Vasemmalla vihreä MGM Grand, vähän keskeltä oikealle Eiffel-torni.

Että terveiset vaan Las Vegasista. Hyvästä lopputuloksesta huolimatta taidan vastaisuudessa mennä kentälle sillä tuntia aiemmalla bussilla.

in Las Vegas

10 vinkkiä jetlagiin

Laskeskelin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä sängyssä pyöriessäni ja jetlagia eli aikaerorasitusta manatessani, että olen viimeisen kahden vuoden aikana ylittänyt Altantin 24 kertaa. Kroppani käsittelee yleensä aikaeron aika hyvin – päätä ei jomota eikä vatsaa kivistä kuten joillain raukoilla – mutta näköjään minullakaan ei aina mene kaikki nappiin, totesin, kun viidennen kerran kyllästyin pyörimiseen ja napsautin valot päälle lukeakseni yhden luvun lisää kirjasta Puolikas keltaista aurinkoa*. Myönnän, kirja saattoi olla liian kiinnostava tähän tarkoitukseen.

Jet lagged at 4am

Tältä näytin klo 03:52 ilman silmänräpäystäkään unta.

Kun viimein vähän neljän jälkeen aamuyöllä nukahdin, olin saanut jäsenneltyä seuraavat vinkit jetlagin hallintaan:

1. Aloita aikaeroon totuttelu jo ennen lähtöä. Länteen eli Yhdysvaltoihin päin lentäessä olen yrittänyt nukkua mahdollisimman pitkään ennen lennon lähtöä, mikä luonnistuu minulta aika helposti. Toiseen suuntaan olen joskus onnistunut aikaistamaan unirytmiäni pari päivää ennen lähtöä, mutta tällä kertaa ylevät suunnitelmat aamuviideltä kuntosalille nousemisesta eivät toteutuneet.

2. Länteen päin lentäessä valvo niin paljon kuin pystyt. Lentäessäni Euroopasta Yhdysvaltoihin olen yleensä sinnitellyt hereillä joko koko tai melkein koko matkan. Perille päästessä on aika zombi, mutta jos vielä venyttää nukkumaan menoa suunnilleen iltayhdeksään, voi sitten rojahtaa sänkyyn ja nukkua kuin tukki seuraavat 10-12 tuntia. Tämä on minulla ehkäissyt täysin länteen päin lentäessä aamuyöstä pirteänä heräämistä, ja yleensä olen jo ensimmäisen yön jälkeen aika kiinni paikallisessa rytmissä.

3. Itään päin lentäessä nuku niin paljon kuin pystyt. Kaikki keinot ovat sallittuja sodassa, rauhassa ja lentokoneessa nukkumisessa, ja tämän priorisointi on ihan ykkösjuttu. Yleensä lennot Yhdysvalloista lähtevät illalla ja saapuvat Eurooppaan aamulla, joten lento on luonnollisesti yöaikaan, mutta aikaeron takia yöunet tuppaavat jäädä lyhyeksi – ja vielä lyhyemmiksi ne jäävät, jos ei saa lennolla nukuttua. Tästä lisää kohdissa 4-7.

Airplane landing

4. Tyyny mukaan lennolle. Joidenkin lentoyhtiöiden penkkien niskatukia voi taivutella niin, että niistä saa päälle sivutuen, mutta itselle nämä eivät oikein ole riittäviä. Siksi minulla on viime aikoina kulkenut mukana sellainen hevosenkengän muotoinen matkatyyny. Olen tykännyt siitä, koska pääni ei retkahda sitä käyttäessä sivulle, mutta sen niskatuki on minun makuuni liian iso ja työntää päätäni ikävästi eteenpäin, joten käytän sitä yleensä ”väärinpäin” niin, että niskatuki on kaulan edessä. Deltalla lentäessä olen saanut lentoyhtiön puolesta silmälaput ja korvatulpat, mutta British Airwaysilla lentäessä muistin onneksi tuoda ne omasta takaa, ja jos aikoo nukkua aamiaisen ohitse, nämä ovat aika välttämättömiä.

5. Harkitse vakavasti matkustusluokan korotusta. Bisnekseen asti ei tarvitse itseään maksaa – vaikka siellä nukkuminen onkin helpointa – sillä monet lentoyhtiöt tarjoavat nykyään kohtuulliseen hintaan ”paranneltua” turistiluokkaa, jossa yleensä penkit taipuvat normaalia enemmän taaksepäin, ja lentoyhtiön kanta-asiakasohjelman jäsentasoni ansiosta olen päässyt usein näihin ilmaiseksi. Tällä kertaa lensimme ihan tavallisessa turistiluokassa, ja Iiron ensireaktio kallistaessaan penkkiä oli, että ”tämä penkki on jotenkin rikki”. Sen eron kallistuksen määrässä siis huomaa.

6. Pari lasia viiniä lennolla rentouttaa. Normaalisti jos on univaikeuksia, alkoholia ei missään nimessä kannata nauttia ennen nukkumaanmenoa, koska vaikka alkoholi saattaa auttaa nukahtamaan, sen jälkeen uni on katkonaista ja ohutta. Lennolla kuitenkin nukun joka tapauksessa katkonaisesti ja ohuesti, ja suurin vaikeus itselläni on saada unen päästä kiinni, joten en ole luopunut punaviinistä ruokajuomana.

7. Diphenhydramine-pohjaiset unilääkkeet auttavat jet lagissa. Diphenhydramine on niitä vanhoja antihistamiineja, joiden käyttö allergioiden hoidossa oli siinä mielessä ongelmallista, että potilaat nukahtelivat niitä syötyään seisaalleen. Suomessa käsittääkseni näitä ei saa apteekista, mutta Yhdysvalloissa nämä ovat reseptivapaita lääkkeitä, ja itse ostin purkillisen Targetin halvinta mahdollista brändiä, Up&Up Sleep Aidia. Uneliaisuuden lisäksi nämä ovat auttaneet rentouttamaan lihakset, jotta en jatkuvasti pyörisi penkillä hakien parempaa nukkumisasentoa. Oikeastaan vasta sen jälkeen, kun löysin nämä, olen tuntenut oloni edes jossain määrin levänneeksi lentokoneessa nukutun yön jälkeen.

Pari disclaimeria tähän väliin: en ole lääkäri, joten tämä perustuu pelkästään omaan kokemukseeni. Alkoholin kanssa otettuna näiden väsyttävä vaikutus vahvistuu, mitä olen itse pitänyt pelkästään hyvänä asiana, mutta jos aikoo ajaa autoa heti lentokoneesta päästyään, kannattanee jättää viinit juomatta.

29.3.2010

8. Lentokoneessa nukutun yön jälkeen lenkille. Pari kertaa Yhdysvalloista Luxemburgiin päästyäni olen vetäissyt lenkkitossut jalkaan ja lähtenyt ulos, ja tämä on oikeasti parantanut unen laatuani merkittävästi. Jos ei jaksa tai ehdi urheilla, pelkkä ulkona auringonvalossa oleilukin auttaa. Tällä kertaa Suomessa ei aurinko pilvien takaa paljon pilkahtanut, ja kuulapyssyllä omenoiden ampuminen ja osumisten tiirailu kaukoputkella (älä kysy) ei tainnut riittää liikunnaksi.

9. Vältä päiväunia. Älä mene nukkumaan ennen yhdeksää. Mitä enemmän nukut vanhan vuorokausirytmisi aikoina, sitä pidempään kestää, että saat sisäisen kellosi siirrettyä uuteen aikaan. Kyllä, tämä aiheuttaa univajetta ja punaisia silmiä, mutta itse olen pitänyt sitä parempana vaihtoehtona kuin jatkuvaa vääriin aikoihin valvomista. Itse taisin tällä kertaa mokata koisaamalla Euroopan sisäisen jatkolentoni, joka oli vasta iltapäivällä.

10. Joskus ei kannata edes yrittää. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan aikaerosta toipuminen kestää yhtä monta päivää kuin mitä aikaerossa oli tunteja, eli tämän kaavan mukaan Coloradon ja Suomen välillä siirtyessä menisi yli viikko siirtyä uuteen rytmiin. Tiedä häntä – väittäisin, että olen aika hyvin uudessa rytmissä jo kolmen neljän päivän päästä – mutta kun joskus olen joutunut piipahtamaan meren toisella puolella pelkästään pari päivää, olen suosiolla yrittänyt pitää vanhan rytmin, jotta paluu sujuisi mahdollisimman ongelmitta.

Miten sinä olet hoitanut jetlagia? Lisää vinkkejä otetaan vastaan kommenttiboksiin!

21 tunnin lennot Yhdysvaltoihin

Finnair in the Clouds

Helsingistä Coloradoon pääsee yhdellä vaihdolla – nopeimmillaan Reykjavikin kautta, mutta myös Lontoon, Frankfurtin ja kesäisin Chicagon kautta – mutta jostain syystä minä olen tähän mennessä Euroopasta Coloradoon matkustaessa aina ottanut vauhtia vaihtokentiltä vähintään kahdesti ennen perille pääsyä. Hinnoittelulla on näppinsä pelissä, mutta aina yhden vaihdon yhteydet eivät välttämättä ole edes nopeampia kuin kahden vaihdon. Suomesta kun lähtee matkaan, niin Frankfurt on jo aika lailla kiertoa Yhdysvaltoihin päin suunnatessa, ja Lontoossa saattaa joutua odottamaan jatkoyhteyttä tuntikausilla.

Viime tiistaina syy kahden lennon yhteydelle oli kuitenkin se, että olin myöhään liikkeellä lentojen kanssa, ja kesän sesonkikautena kohtuuhintaiset yhteydet olivat kiven alla. Järkevintä siis oli ostaa matka Iiron pisteillä bisnesluokassa, jolloin ainoina vaihtoehtoina oli kiertää joko Frankfurtin tai Milanon kautta, jonka jälkeen vielä vaihto Philadelphiassa. Valitsin sen Frankfurtin, koska sitä kautta reitti oli sentään vain 21 tuntia.

Helsinki-Vantaa Airport
Helsinki-Vantaa aamutuimaan

Helsingistä Frankfurtiin lensin Finnairilla, joten pääsy Finnair Loungeen oli taattu. Tai niin luulin. Helsinki-Vantaan Schengen-puolen Finnair Lounge kun on remontissa syksyyn saakka, eikä bisneksessa matkustaville tarjota hyvitykseksi kuin checkin-virkailijan nolostunut hymy hänen selittäessään varmaan ties kuinka monennen kerran asian laitaa. Onneksi Helsingin sanomat jakoi lentokentällä markkinointimielessä ilmaisia lehtiä ja lentokenttähotellin aamiaisella sai juotua pari kuppia teetä, eikä lennon lähtöönkään ollut kovin pitkä aika.

Finnair Business class Breakfast
Finnairin bisnesluokan aamiaistarjoilua. Tykkään niin paljon noista Ultima Thule -sarjan laseista.
Onko Putin-jogurtti parempaa?
Kuten aina Iltasanomissa, jos otsikossa on kysymys, niin artikkeliin piilotettu vastaus on ”Ei”.

Finnairin Euroopan sisäisten lentojen bisnesluokka on istuimen puolesta käytännössä sama kuin turistiluokka – viereisellä penkillä ei istu ketään, mutta oli siellä turistiluokankin puolella tyhjää – mutta tarjoilut olivat erinomaisia. Ystävällinen lentoemäntä täytti minun teemukia ja vesilasiani ja antoi sen toisen bisnesluokassa matkustaneen nukkua. Minulla on ollut joskus mielikuva bisneksessä matkustavista pukumiehistä, mutta nyt se ei toteutunut alkuunkaan, sillä minä saatoin näyttää lyhyeksi jääneen yön jäljiltä vähän räjähtäneeltä, ja se toinen matkustaja oli nuori mies, jolla oli verkkarit, juoksulenkkarit ja aika pitkäksi venähtänyt tukka. Saattoihan se tietenkin olla joku rock-tähti…

Lufthansa at Frankfurt Main Airport
Frankfurt-Mainin lentokentällä riitti Lufthansan koneita, mutta minä jatkoin matkaani vasemmassa alanurkassa pilkottavalla US Airwaysillä.

Frankfurt-Mainissa koneen vaihto oli lievästi sanottuna sekava kokemus. Koneesta ulos tultuani harvahko kyltitys ohjeisti minut ensin matkalaukkuaulaan ja sen jälkeen tullin lävitse ulos terminaalista. Olin hieman epäuskoinen ja kysyin paikalla seisoneelta virkailijalta, että ihanko oikeasti tätä kautta pitää mennä, ja ei kai minun täydy konetta vaihtavana noukkia tässä vaiheessa laukkuja mukaan. Virkailija vastasi yes yes ja huitoi minut tieheni. Pitkän kylttikavalkadin jälkeen päädyin uuden terminaalin securityyn, ja siitä eteenpäin asia olikin aika selvän oloista, kunnes tulin siihen erikoisturvatarkastukseen, jonka taakse kaikki Yhdysvaltoihin lähtevät lennot oli piilotettu.

Olin ehtinyt juuri kokovartaloskannauksesta lävitse, kun naisvirkailija tuli pyytämään minua kokoamaan tavarani ja tulemaan hänen mukaansa. Very special security, hän totesi, ja minä kysyin, että onko ihan pakko, koska kaiken tämän terminaalisäädön jälkeen lentoni boarding oli alkanut jo kymmenen minuuttia sitten. Hän ei tuntunut ymmärtävän kysymystäni, mutta sen sijaan napatessani laukkua läpivalaisuhihnalta miesvirkailija tuli toteamaan, että odotas hetki: You have a knife there. Ööh, eihän ole?

Miesvirkailija tonki laukkuni perinpohjaisesti mitään löytämättä. Kolmas virkailija tuli paikalle auttamaan tonkimisessa, kun mitään ei näyttänyt löytyvän. Välissä he ihmettelivät yhdessä käsityötarvikkeitani ja miettivät, voisivatko kumiset neulepuikkostopperit näyttää linkkuveitseltä. (Vastaus: eivät todellakaan.) Vajaan kymmenen minuutin tonginnan jälkeen he läpivalaisivat laukkuni uudestaan. Tämän jälkeen neljäs virkailija tuli tonkimaan laukkuni vielä kertaalleen, tunnusteli verhoilut lävitse ja yritti repiä niitä auki. Kun saksalaiset virkailijat olivat kerran päättäneet, että laukussani on linkkuveitsi, niin ilmeisesti periksi ei hevillä anneta.

No eihän sieltä tietenkään mitään löytynyt. Tässä vaiheessa lentoni vilkutteli jo Final Callia, mutta alkuperäinen naisvirkailija johdatti minut pieneen koppiin, jossa kengät piti riisua, ne läpivalaistiin erikseen, jalkani tunnisteltiin huolellisesti (ei, en ollut onnistunut piilottamaan mitään sukkahousujen alle) ja käsimatkatavarani tongittiin lävitse vielä kerran niin, että kaikki elektroniset laitteet siveltiin ja niistä tutkittiin jälkiä räjähteistä. Minuutit tuntuivat tässä vaiheessa harvinaisen pitkiltä.

Vihdoin portille ehdittyäni sitä oltiin jo hyvää vauhtia sulkemassa, mutta minut nähtyään virkailijat kuitenkin vielä lisäsivät minut uudelleen koneen matkustajalistaan ja päästivät mukaan. Voitte jo tässä vaiheessa arvata, olivatko matkatavarani koneessa mukana vai ei. Positiivisena puolena Frankfurtin kautta voi matkustaa ilman minkäänlaista pelkoa terroristeista.

US Airways International Business Class
US Airwaysin lennolla näkyi käynnissä oleva fuusioituminen American Airlinesin kanssa mm. vastamelukuulokkeiden brändäyksessä. Ja lentokenttäkokemuksen jälkeen otin todellakin koneeseen päästyäni G&T:n.

US Airwaysin bisnesluokka häviää tämän yhden kokemuksen perusteella vertailussa Deltalle: penkit ovat kuluneempia, peitot ja tyynyt ovat tavallista lentokonetasoa eivätkä pehmeää hotellitasoa, ruoka ei ole yhtä hyvää eikä menuun kuulu keittiön tervehdystä. Pystyin silti elämään tämän kanssa. Tai oikeammin sanottuna nautin joka hetkestä, jonka sain rötvätä penkissä jonkun passattavana elokuvaa katsellen tai sängyksi muuttuvalla penkillä sikeitä vedellen.

US Airways International Business Class
Tältä näyttää Atlantin ylittävän bisnesluokan ylivoimaisesti nuorin matkustaja.
Knitting in an airplane
Taannoisen blogikilpailun voittajan lapaset alkavat olla jo loppusuoralla. Yhdysvaltain sisäisessä lentoliikenteessä metalliset sukkapuikot ovat sallittuja, mutta Euroopassa niiden täytyy olla puuta tai muovia.

US Airways hakkasi Deltan kahdella osa-alueella, ja niistä selkein oli kabiinihenkilökunnan hyvä meno. Olen lentänyt Deltan mannertenvälisessä bisneksessä pariin otteeseen, ja välillä minulla on ollut tunne, että osa kabiinihenkilökunnasta katselee minua nenänvarttaan pitkin, oletettavasti keskimääräistä bisnesmatkustajaa nuoremmasta iästäni johtuen. US Airwaysilla ei ollut minkäänlaista häivääkään tällaisesta. Lentohenkilökunta vitsaili keskenään, hymyili paljon ja säteili lämmintä hyvänolontunnetta, joka saattoi osittain johtua siitä, että koneen kippari pariin otteeseen muistutti matkustajia, että kyseinen lento oli kahden lentoemännän viimeinen ennen heidän eläköitymistään. Se toinen osa-alue, missä US Airways pärjäsi, olikin sitten tämä:

US Airways Flight Kit
Deltaltakin saa tällaisen pussukan lähestulkoon identtisellä sisällöllä, mutta tykkään vaan niin paljon enemmän tuosta US Airwaysin pussukan ulkonäöstä. Kuvasta puuttuvat silmäsuojat, joita käytin nukkuessa, sekä sukat, jotka vedin jalkaani vessassa käydessäni, koska se oli helpompaa kuin kenkien pukeminen.

Philadelphiaan laskeutuessamme minulla oli pirteä ja levännyt olo, mikä oli erinomaista, sillä en tiennytkään, millainen säätö minua taas odotti. Maahantulossa kesti tunti, mikä on sinänsä normaalia mutta pidempi kuin yleensä Minneapoliksessa, mutta varsinainen säätö alkoi vasta, kun minun piti löytää jatkolennolleni. En tiedä mihin terminaaliin kone oli laskeutunut, mutta ainakaan C-terminaaliin sieltä pääsyä ei oltu tehty helpoksi. Ensin piti jonottaa parille eri tyypille, joiden kaikkien tarkoitus oli vilkaista lentolippuani ja ohjata eteenpäin. Sitten jonotin ensin yhteen turvatarkastusjonoon, josta minut sitten nyittiin toiseen jonoon, jossa todettiin, että ei, tämäkään jono ei ollut oikea. Lopulta minut ohjattiin jonnekin aivan muualle, josta virkailija neuvoi minut juna-asemalle. Siis juna-asemalle? Oli hieman surrealistista kävellä junalaituria päästä päähän, kun joku junaa odottanut mies pysäytti minut ja kysyi, että tiedänkö kummalta puolelta laituria junat menevät Philadelphian keskustan suuntaan. No en tosiaan tiennyt.

Oikeaan terminaaliin päästyäni Finnairin tulostama lippu ei tietenkään käynyt, joten ensimmäisen jonotuksen jälkeen piti rampata checkiniin jonottamaan ja hakemaan uutta lippua, jonka jälkeen sai jonottaa uudestaan. Kun vihdoin pääsin US Airwaysin loungeen, oli minulla kulunut yli tunti pelkästään terminaalin vaihtamiseen. Onneksi minulla oli pitkä vaihto.

US Airways Airplanes

Viimeisellä US Airwaysin lennolla en jäänyt ihmettelemään tai kuvaamaan posliinilautasella tarjottua ravioliannosta tai leveämpiä penkkejä – jotka Amerikan sisäisten lentojen bisnesluokassa todellakin ovat muhkeita ja leveitä – vaan nukahtelin jatkuvasti istualleni. Perillä Denverissä olin todella tyytyväinen, että matka oli vihdoin ohitse. Laukut tosin saapuivat vasta kaksi päivää myöhemmin.

Clouds from Above
Tässä puolentoista vuoden etäsuhteilun aikana olen katsellut aivan tarpeeksi tätä maisemaa. Nyt keskityn pysymään hetken maan kamaralla.

Voi surku näitä lentokoneita

Töissä tuli mailia: työpaikkaruokalan sisäänkäynnin luona on surunvalittelukirja MH17:n uhrien muistoksi. Suuntasin tänään työpaikkaruokalan sijaan lounaalle japanilaisravintolan terrasille – täällä on hellettä – ja huomenna lähden ajamaan kohti Amsterdamia jo puolilta päivin, joten allekirjoittaminen jää ensi viikolle. Sen aion joka tapauksessa tehdä. Oma allekirjoituksenihan ei loppupeleissä mitään paina, mutta ehkäpä tuhansilla ja taas tuhansilla allekirjoituksilla voi olla jotain lohduttavaa vaikutusta uhrien omaisten suruun. Ehkäpä, en tiedä.

Täällä noita surunvalittelukirjoja on ollut paikallismedian mukaan liikkeellä enemmänkin, sillä koneen matkustajien joukossa oli eräs Luxemburgissa asunut nelihenkinen expat-perhe. Eniten muistotilaisuuksia on järjestänyt koulu, jota perheen lapset kävivät, ja perheen kuvia on julkaistu laajalti lehdissä. Tämän lisäksi mediassa on näkynyt ne samat uutiset, mitä Suomessakin: ruumiita sikin sokin, arvoesineet ryöstetty, uhrien omaisia pyydetään surun keskellä huolehtimaan uhrien luottokorttien sulkemisesta. Ja tietenkin koko sotku siitä, kuka ampui ja mitä.

Kun tilanne on ruvennut selkiytymään koko kauheudessaan, ahdistavalta on myös tuntunut ajatus siitä, että Iiro lensi Ukrainan ylitse pari päivää aiemmin. Tsekkasin FlightRadarista Iiron koneen tarkan reitin, ja on se näköjään kiertänyt Donetskin alueen – noin kymmenen kilometrin marginaalilla! Reitti on täsmälleen sama kuin lehdissä esitelty MH17:n suunniteltu lentoreitti, josta turmakone syystä tai toisesta oli poikennut pohjoiseen. Entä jos se olisikin ollut Iiron kone, joka poikkesi vähän liian pohjoiseen? En halua edes ajatella. Keskityn sen sijaan viettämään tulevan viikonlopun miehen kanssa siellä jo mainitussa Amsterdamissa.

Iiron koneen reitti pari päivää ennen MH17:n onnettomuutta.
Iiron koneen reitti pari päivää ennen MH17:n turmaa. Kyseinen eurooppalainen lentoyhtiö on ilmoittanut julkisuudessa, että aikoo jatkaa samaan malliin, koska ”vältämme jo tarpeellisia alueita”, mutta ainakin viimeiset pari päivää kone, jolla Iiron pitäisi ensi yönä palata, on lentänyt Ukrainan sijaan Valko-Venäjän ja/tai Baltian kautta. Hyvä niin, sillä ”tarpeellisten alueiden välttäminen” on kyseisen lentoyhtiön suussa aika sanahelinää: pari päivää ennen lento-onnettomuutta paluukone oli lentänyt suoraan Donetskin pahimpien kapinalliskeskittymien päältä.

Huonot lentouutiset eivät sen sijaan ota tauotakseen täällä. Nyt kadonneessa algerialaisessa koneessa oli lehtitietojen mukaan kaksi luxemburgilaista. Koska kone on yhä kadoksissa, on tietenkin mahdollista, että joukossa on eloonjääneitä. Toivotaan parasta.

Myöhästyneitä lentoja ja säteilyannoksia

Toivottavasti jokainen on tähän mennessä kuullut jo EU:n lentomatkustajien oikeuksista: jos kone myöhästyy tarpeeksi tai jos lento perutaan eikä täysin vastaavaa tarjota, lentoyhtiö on velvoitettu korvauksiin, oli syy sitten inhimillinen virhe tai tekninen vika. Koska korvausten hakeminen lentoyhtiöiltä on kuitenkin yleensä vaivalloista ja aikaavievää, tätä helpottamaan on pulpahtanut pinnalle monta yritystä, jotka hakevat korvauksia puolestasi ja vievät välistä siivun omaan taskuunsa. Lopputuloshan on silti parempi kuin se, että jättää korvaukset kokonaan hakematta. Tänään törmäsin uuteen yritykseen nimeltä AirHelp, joka vie palvelun uudelle tasolle.

AirHelpin idea on, että annat sille pääsyn omalle Gmail-tilillesi, josta sivusto kaivaa esille kaikki lentolippuvahvistukset. Tämän jälkeen se tarkistaa, onko joku lento ollut myöhässä tarpeeksi, jotta siitä saisi korvauksia. Tarkistamisen lisäksi sivusto piirtää hauskoja käppyröitä ja tilastoja matkustamisestasi.

Minun matkani viimeisen parin vuoden aikana, noin suunnilleen, ovat tässä.
Minun lentoni kesästä 2012 lähtien, noin suunnilleen, ovat tässä.

Lähtökohtaisesti sivuston idea on mielestäni loistava jo ihan senkin puolesta, että siitä saa ulos hauskoja tilastoja. Sivusto esimerkiksi kertoo, että minä olen viimeisen parin vuoden aikana lentänyt 202 841 kilometriä ja istunut koneessa 289 tuntia (melkein kaksi viikkoa!). Näiden lisäksi sain tietää, että olen saanut kosmista säteilyä noin 57 mikrosievertin edestä (noin 25 kertaa suositusten verran, kuinkahan paljon syöpäriskini on kohonnut…) ja lukiofysiikasta tutun ajan suhteellisuuden ansiosta olen matkustanut ajassa noin 180 nanosekuntia tulevaisuuteen. Olen siis reilun sekunnin tuhannesosan verran nuorempi kuin joku, joka on syntynyt täsmälleen samaan aikaan ja kykkinyt koko elämänsä maankamaralla!

Tilastojen kannalta ongelma on, että sivusto katsoo kaikki lentoliput sähköpostistasi, ei sen enempää eikä vähempää. Tarkkaa listausta ei ole, mitkä kaikki lennot se on löytänyt, mutta reittikartasta voin nähdä, että mukaan on eksynyt pari Iiron lentoa, joista Iiro on lähettänyt minulle lentoliput tiedoksi, ja toisaalta luulen, että ainakin yksi mannertenvälinen lento on jäänyt puuttumaan. Lonkalta arvioisin, että tilastoissa on minun kohdallani 10% ylimääräistä, mutta tarkemmin on paha sanoa.

Noin 10% liian korkeita lukuja.
Noin 10% liian korkeita lukuja.

AirHelp löysi minulta yhden lennon, josta sen mukaan voi hakea korvauksia: vuoden 2013 juhannuksen perutun lennon. You might be eligible to claim up to $400 from your 1 interrupted flight! sivusto hehkuttaa, mikä on jossain määrin mielenkiintoinen ”fakta”, sillä sain tuosta hyvästä kinuttua KLM:ltä 600 euroa korvauksia, noin tuplat sivuston arviosta. Jos siis olisin hakenut korvauksia tuota kautta, todennäköisesti sivusto vetäisi puolet välistä – mikä edelleenkin olisi parempi lopputulos minun kannaltani kuin se, että en olisi saanut korvauksia ollenkaan. Tässä tapauksessa korvausten hakeminen oli helppoa eikä vaatinut kuin yhden mailin lentoyhtiölle, joten suosittelen ainakin aluksi yrittämään omatoimisesti.

Sen sijaan AirHelp ei löytänyt niitä kahta myöhässä ollutta lentoa, joista molemmista olin myös oikeutettu korvauksiin, eli sivustoon ei kannata luottaa sokeasti, vaan itsekin kannattaa tuntea omat oikeutensa. Niistä toisista sain korvaukset, toisessa taas piti lähteä tappelemaan. Se tarina päättyi siihen, että valitin EU-kuluttajavirastoon, joka laittoi valitukseni eteenpäin Luxemburgin lentoliikenteestä vastaavalle viranomaistaholle, joka tulkitsi EU-säädöstä yksiselitteisesti väärin. (Miten ei aiheesta vastaava virkamies voi tuntea lakia!!) Valitus olisi kuitenkin pitänyt tehdä luxemburgilaiseen tuomioistuimeen, joten tässä vaiheessa minun jaksamiseni loppui. Peli lentoyhtiöiden kanssa on kahden vuoden aktiivisen lentämisen jälkeen 3-1 minun hyväkseni, mutta mieluummin olisin aina ollut ajoissa perillä.